Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "2 Księga Machabejska" | znaleziono 3 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Baran, G.M.

tytuł: Karanie narodu żydowskiego przez Boga jako wymiar Bożej παιδεία według Drugiej Księgi Machabejskiej

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 49,2 (2016) 408-429

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: 2 Księga Machabejskagniew Bogateologia biblijnawychowanie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Punishing of the Jewish People by God as an Expression of Divine Paideia according to the Second Book of Maccabees
When studying the historical narrative context of the Second Book of the Maccabees, one can notice many theological topics that were taken upon by the author of this book. One of them is the issue of divine punishment that was imposed on the Jewish people for their infidelity towards the Law, which consisted in practicing Hellenistic customs violating rules of the Torah. Although the infidelity was committed only by a group of the Jewish people, the punishment affected virtually the entire Jewish community in Judea. Therefore, the author of 2 Maccabees tries to explain the nature and the role of the punishment that God has inflicted upon the entire Jewish community. He strongly emphasized that the punishment which was received by the Jews immediately was educational (pedagogic) in nature (divine paideia), so that the Jewish people would return to God: God, who is faithful to His covenant and has never left His chosen people; even when chastising, He always had in mind the best interests of Israel as His firstborn.



autor: Baran, G.M.

tytuł: Współuczestnictwo świątyni jerozolimskiej w skutkach gniewu Bożego wobec Izraela (2 Mch 5,17-20) w świetle deuteronomistycznego kerygmatu

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 51,1 (2018) 5-26

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijna2 Księga Machabejskaświątynia jerozolimska

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Participation of the Jerusalem Temple in the Effects of Godʼs Anger towards Israel (2 Macc. 5:17-20) in the Light of the Deuteronomistic Kerygma
When analysing the history of the Jerusalem Temple during the Maccabean period, as presented in the Second Book of Maccabees, one can clearly see features of the deuteronomistic kerygma. The chosenness of the nation of Israel was closely linked with the choseness of the temple. Its prosperity depended directly on the prosperity of the chosen people. Both Israel’s and the temple’s well-being were essentially based upon fidelity of the chosen people to the Law. Deviation from the Law evoked the anger of God who consequently sent punishment to his people. The temple was directly involved in this punishment. However, the conversion of the chosen people became the basis for God’s mercy (transforming God’s anger into divine mercy) and the blessing of God as the fruit of fidelity to the Law. Another expression of God’s mercy constituted the possibility of rebuilding or purifying the temple so that God would be able to dwell in the midst of his people, and that in this chosen place Israel could pray and exercise the righteous worship in order to receive God’s blessing and mercy.



autor: Mozgol, A.

tytuł: Teologia Arki Przymierza w Ps 132, Jr 3,14-18 oraz w 2 Mch 2,1-8

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 33 (2000) 127-158

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaStary TestamentArka PrzymierzaKsięga PsalmówKsięga Jeremiasza2 Księga Machabejska

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THEOLOGIE DER BIBLISCHEN IDEE DER BUNDESLADE IN PS 132; JER 3,14-18 UND 2 MACH 2,1-8
Zusammenfassung
In den theologischen Aspekten der biblischen Idee der Bundeslade kann man besonders die Gottes Gegenwart und die Gottes Macht im Wirken Jahwes in Israel bemerken. Diese Gottes Gegenwart zeigt die irdische Wohnstatt Jahwes in der Mitte des Gottes Volkes an. In den Bibelerzählungen über die Wandergeschichte der Israeliten durch die Wüste nach dem Verheissenen Land - Kanaan, räumte die Bundeslade den zentralen Platz im Zelt in der Mitte des Lagers (Ps 132,8). In Jer 3,16n sagt man, dass Jahwe geheimnisfor im Jerusalemer Tempel und in den Herzen der Israeliten wohnt. Diese Ideen waren ein Ergebnis der Gegenwart Jahwes inmitten des Gottesvolkes, in der Hauptstadt im Jerusalemer Tempel. Die Bundeslade endet ihre irdische Wanderung in einer geheimer Grotte auf dem Berg Nebo, wovon wie Mose, kann man das ganze Land der Heilsgeschichte Israels sehen (2 Mach 2,1-8).
In unseren Texten ist keine Rede über die Keruben und die Sühnetafel, wie wir z. B. in 1 Krn 28,11; 1 Sm 4,4; Ps 80,2; 99,1 lesen können. Aber in Ps 132; Jer 3,14-18 und 2 Mach 2,1-8 finden wir die Lehre über Thora und Zehn Gebote die die Israeliten in ihren Leben halten sollen, darum hat Jahwe mit ihnen den Bund auf dem Sinai geschlossen. Aus diesem Bund kommt der israelitische Kult her: die Pilgerwanderungen und die liturgischen Sammlungen. In dem Kontext des Themas "Bundeslade" sagt man auch über messianischen Zeiten. In der Zukunft kommt der Messias - ein König aus der davidischen Dynastie. Der wird das Licht der Welt und ein Zeugniss der Gottes Macht und Gottes Herrlichkeitis sein (Ps 132,17.; 2 Mach 2,8). Diese alttestamentlichen Verheissungen erfüllt Jesus Christus, weil in ihm die Gottheit wohnt. Jesus Christus ist auch der versprechene Gute Hirt dessen Herrschaft aus Jerusalem bis himmlischen Tempel hingeht (Jer 3,15-17).



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 3 opisów(-y)