Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "Jezus Chrystus" | znaleziono 7 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Cuda, J.

tytuł: Bóg nadziei w miejscu grozy?

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 30 (1997) 203-208

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia fundamentalnanadziejaholokaustJezus Chrystus

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DE LA REDEMPTION A LA CREATION?
La réflexion théologique, de même que la pensée biblique, est marquée par une convergence du théocentrisme et de l'anthropocentrisme. Il en résulte que l'homme devient l'objet des recherches théologiques non "sub occasione", mais "ex definitione". Dans ce contexte on peut même affirmer que l'ouverture historique du problème de l'identité de l'homme fonde la raison d'être de la théologie. La postmodernité d'aujourd'hui constitue une forme spécifique de ce problème. La théologie en postmodernité est obligée de ce concentrer surtout sur la problématique du sens de l'histoire. Ce sens s'identifie a la genèse créatrice de l'homme, c'est-a-dire, au processus de la continuation "rachetée" (Rédempteur) du dialogue créateur. Ce processus est pratico-social, dialectique et eschatologique. Son interprétation théologique identifiant l'histoire au "lieu" de l'actualisation du dialogue créateur, pourrait ranger toutes ses démarches dans le passage "de la rédemption a la création": du renouvellement (Rédemption) du processus créateur a son accomplissement (Création). Ainsi, l'horizon d'interprétation du sens de l'histoire est a trouver dans la théologie de la création. C'est dans cet horizon que les événements révélateurs (Israël - Jésus Christ - Eglise) deviennent les signes de fidélité de Dieu qui réalisera jusqu'au bout son Alliance Créatrice. Il semble que cet horizon d'interprétation assure la possibilité de la compréhension herméneutique des toutes les événements historiques. Tenant compte de cet horizon la pensée théologique doit rester humble.



autor: Kluz, M.

tytuł: Jezus ucieleśnieniem miłości doskonałej w świetle Deus caritas est Benedykta XVI

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 51,1 (2018) 131-145

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Benedykt XVIDeus caritas estJezus Chrystusmiłość

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Jesus as Perfect Love Incarnate in the Light of Deus Caritas Est of Benedict XVI
The topic of Christian love with its fundamental meaning has been present in theological reflection of the Catholic Church for ages. It does not mean that this topic has been outdated. Quite the opposite, the message about God who is Love and the human answer to the love of God, still should be conveyed to people. The centre of God’s plan of love is in Christ. Love has been visible and tangible in Him. In this perspective the encyclical of Benedict XVI Deus Caritas Est is situated. Following this encyclical on the topic of love, as a starting point, we should accept the first source of love which is Jesus Christ. He, as an embodiment of perfect love, constitutes the criterion for recognizing the true Christian love.



autor: Kozyra, J.

tytuł: Jezus Chrystus kamieniem węgielnym albo głowicą węgła oraz głową w Nowym Testamencie

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 33 (2000) 77-103

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaNowy Testamenttytuły chrystologicznekamień węgielnygłowa


autor: Pisarek, S.

tytuł: Jezus - Ewangelizator (Łk 8,1)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 31 (1998) 93-104

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaNowy Testamentchrystologia Nowego TestamentuJezus Chrystustytuły chrystologiczneewangelizatorEwangelia Łukasza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

JESUS - THE EVANGELIZER
Summary
The article is the 19lh of the series on Jesus Titles which had been published in "Gość Niedzielny^ weekly magazine since 1994-1996. The previous ones were a popular presentation of the New Testament Christology whilst the 19s article is a scientifically approached summary of the series. It was specially written for the Commemoration Book dedicated to Petr Pokorny who is professor in biblistics at the Department of Protestant Theology at Charles University in Prague (the Czech Republic) to celebrate his 65th birthday in 1998. As the title Jesus - the Evangelizer has not been used in the Bible (althhough it is used even in the Church's official documents) the author puts forward the question - Is the title "Jesus Evangelizer' rooted in the Bible and what are its contents? This title has appeared recently with the new evangelization. John Paul II made a postulate in TMA: To discover Jesus Christ again as the only Redeemer of the world. The basis for it is a pericope about a rejection of Jesus Christ in Nazareth (Luke 4,16-30). From the philological point of view basing on BH, LXX and NT the line leeds from the Hebrew term mebaśer (lti!2tí) throng a Greek substantial form ο εύαγγελιζόμενος (LXX,NT) to the corresponding form evangelizer in medival Latin and the derived from this form neologisms in modern languages, especially in Roman languages up to its presence in Polish theological literature. Polish spelling is "evangelizator' (ewangelizator) but it can not be found in any dictionary of Polish. The author looked for this title in contemporary translations of the Bible and found a term "Głosiciel Ewangelii" (he who preaches the Gospel) as the closest and the most appropriate one.
Analysis of the texts in NT where ò ευαγγελιζόμενος refers to Jesus showed topos of the verb εύαγγελιζειν in the New Testament; philological and exegetical analysis of the texts have been carried out and showed evidence that Jesus was in the function of a subject. The word εύαγγελιζω/εύαγγελι- ζειν is present in 55 places in the New Testament and it is also used 9 times in the context which refers to Jesus's activities: Matt 11,5; Luke 3,14; 4,18; 4,43; 7,22; 8,1; 9,6; 16,16; 20,1. It is used as participium 20 times in the New Testament only in medial and passive form.
The author presents the results of his own research and gives the definition: What is the definition of Jesus - Evangelizer? The most accurate and the shortest answer can be found in Luke 8,1 summarium: Ιησούς διοδεύων κατά πόλιν και κώμην, κηρύσσων και ευαγγελιζόμενος την βασιλειαν τού Θεού which means Jesus constantly on his way (διοδεύων) through towns and villages, proclaiming (κηρύσσων) Good News about the Kingdom of God which has already come. This is what He was sent for. He himself is the Gospel (Mark 1,1). Basing on the original Greek text it is justfied to use the title Ιησούς ο ευαγγελιζόμενος (the evangelizing Jesus) which can be translated into Latin used by the Church as Jesus Evangelizans, so the contemporary version of the title is Jesus - the Evangelizer. The author's bibliography contains 32 items which were used as justification of the subject matter of this paper. Item no 27: Carlo Maria Martini, Głosiciel Ewangelii u św. Łukasza. Medytacje, WAM, Kraków 1993 (Duc in altum - wypłyń na głębię 9); Carlo Maria Martini, He who proclaims the Gospel in the Gospel according to Luke. Meditations, WAM, Cracow 1993 (Due in altum - set out on deep waters 9).



autor: Szymik, J., Szymik-Iwanecka, B.

tytuł: Trójjedyny Bóg, Jezus Chrystus, człowiek. Teologiczno-psychologiczne podstawy rozumienia komunikacji

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 29 (1996) 69-78

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DREIEINIGE GOTT, JESUS CHRISTUS, MENSCH. THEOLOGISCH-PSYCHOLOGISCHE GRÜNDE DES KOMMUNIKATIONSVERSTEHENS
Die Problematik, die mit dem Begriff Kommunikation verbunden ist, ist heute ein Objekt der tiefgründigen und vielseitigen Untersuchungen, die in vielen Gebieten der menschlichen Existenz durchgeführt wird. Die Natur des Kommunikationsphänomens zu erkennen, kann man Nicht außer acht die Reflexion der anthropologisch gerichteten Theologie lassen. Besonders wichtig ist hier Trinitologie. Weil die Christen erst dann Christen sind, wenn ihr Leben eine Verlängerung des inneren Lebens von dreieinigen Gott - Vater, Sohn und Heiligen Geist - ist. Erst dann die Natur der intermenschlichen Kommunikation ist eine Kommunikation, wenn das eine Abbildung der "intrinitarischen" Kommunikation ist. Auch eine christologische Tatsache und Ereignis Jesu Christi ist eine theologische Urquelle des Kommunikationsphänomens. Psychologische Gesetze, mit denen sich die menschlichen Relationen in Rahmen der Kommunikationskunst regieren, sind ein Beweis für ihre theologische Grundlagen.



autor: Szymik, J.

tytuł: Jezus Chrystus jako epifania Bożej Opatrzności w ujęciu Wincentego Granata

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 34 (2001) 266-275

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznateologia dogmatycznachrystologiaopatrznośćGranat Wincenty


autor: Twardy, J.

tytuł: The Importance of Listening to God's Word

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 41,2 (2008) 338-350

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: homiletykaSłowo Bożesłuchanie Słowa Bożego

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DONIOSŁOŚĆ SŁUCHANIA SŁOWA BOŻEGO. Streszczenie
Człowiek ze swej istoty jest słuchaczem słowa, dzięki czemu czerpie wiedzę i mądrość życiową. Szczególnie ważne i doniosłe w jego życiu jest słuchanie samego Boga, pełni prawdy i mądrości. Religia chrześcijańska opiera się na słuchaniu i wypełnianiu słowa Bożego. Pismo Święte Starego Testamentu często mówi o wielkim znaczeniu słowa Bożego w życiu ludzi i całego narodu wybranego. Słuchanie tego słowa jest źródłem światła, nadziei, błogosławieństwa, radości i pomyślności. Dlatego człowiek powinien bardzo cenić sobie słowo Boże i żyć nim na co dzień. Jeżeli zaś nie wierzy, zamyka uszy i serce na słowo Boże, odrzuca je, czekają go nieszczęścia i kary. W Nowym Testamencie Jezus Chrystus - Słowo Boże wcielone - objawia ludziom miłość Boga i wzywa do przyjmowania z wiarą dobrej nowiny. Błogosławieni są ci, którzy z wiarą słuchają słowa Bożego, zachowują je w sercu i wypełniają, a Maryja jest najlepszym tego wzorem. Każdy chrześcijanin powinien usilnie prosić Ducha Świętego o łaskę słuchania słowa dla siebie i dla swoich bliźnich. Słuchanie słowa Bożego zobowiązuje człowieka do dawania świadectwa wiary słowem i życiem. Apostołowie odważnie głosili Ewangelię; mimo prześladowań stwierdzali: "Bo my nie możemy nie mówić tego, cośmy widzieli i słyszeli" (Dz 4,20). Dlatego kaznodzieje powinni częściej pouczać wiernych o wielkim znaczeniu słuchania słowa Bożego, zarówno w czasie liturgii, jak i poza nią, uczyć ich przyjmowania tego słowa w duchu głębokiej wiary i posłuszeństwa. Wychowywanie wiernych do słuchania słowa Bożego należy do węzłowych problemów homiletycznych.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 7 opisów(-y)