Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "Synowie Przymierza" | znaleziono 6 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat O wojnach (Demonstratio quinta. De bellis. Patrologia Syriaca I,184-237)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 43,2 (2010) 248-262

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Synowie Przymierzawczesnosyryjska chrystologiawczesnosyryjska eschatologiawczesnosyryjski ascetyzmprześladowania chrześcijan w Syrii w IV w.

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Afrahat Exposé des guerres (trad uction polonaise et commentaire). Résumé
Afrahat, le „Sage Persan” (260/275-345), dans sa Demonstratio des guerres, a développé le sujet de la guerre. Ses considérations font suite a la discussion sur la foi, l’amour, le jeune et la priere qui les a abordés dans ses premiers quatre traités. Les Demonstrationes sont d’abord adressés aux membres de l’Ordre, pour qu’ils rassurent la foi inquiete de la communauté. Les Demonstrationes s’échelonnent sur un tres court laps de temps (336-345) a l’époque des hostilités le royaume de Perse avec Rome et les débuts de la grande persécution chrétienne. Le Sage Persan écrit sous un régime autoritaire ou il faut éviter de tomber sous le coup de la loi. Il faut aussi éviter de divulguer l’identité des freres. Afrahat parle „a mots couverts” et il s’adresse a ceux qui sont initiés a la science des mysteres, qui connaissent la Bible et sa tradition d’interprétation; son texte est impénétrable a un paďen. Il devait par contre ętre clair pour la communauté que le bélier était Shapur, le fou opposé a „homme sage”, Constantin.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat O synach przymierza (Demonstratio sexta. De monachis. Patrologia Syriaca I,240-312)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 44,1 (2011) 177-197

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Afrahatascezamonastycyzm syryjskiSynowie Przymierza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Afraha t Exposé des fils du pacte (traduction polonaise et comentaire). Résumé
Les considérations d’Afrahat, le „Sage Persan” (260/275-345), dans sa demonstratio des membres de l’Ordre font suite a la discussion sur la foi, l’amour, le jeune, la priere et les guerres qui les a abordés dans ses premiers cinq traités. Les Demonstrationes sont d’abord adressés aux membres de l’Ordre. Plusieurs savants qui scrutent la pensée ďAfrahat acceptent la these selon laquelle les „fils du pacte” représentaient un ascétisme pré-monastique clérical qui a du exister bien avant Afrahat. Soumis a une regle ascétique tres rigoureuse les „fils du pacte” formaient dans chaque église un corps constitué entre le clergé et les laïcs. Ils devaient faire connaître à l’évêque leur intention d’embrasser la vie ascétique. Ils vivaient ensemble autour de l’église, les vierges sous l’autorité d’une diaconesse, comme à Séleucie et en Perse, ou bien en petits groupes dans des maisons particulières. Quelques parallèles tant de forme que de contenu entre le „pacte” et la commumauté de Qumrān sont bien évidentes. Dans l’Éxposé sur les fils du pacte on peut déceler une richesse sémantique du terme īhīdāya.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat "O pokutujących" (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I,313-360)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46,1 (2013) 5-17

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Afrahatmonastycyzm syryjskipokutaSynowie Przymierza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Aphrahat, On Penitents, (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I, 313-360)
Aphrahat’s seventh “Demonstration”, entitled “On penitents”, and the preceding “Demonstration on members of the covenant” provided basic research material for the question of the structure and discipline in the early syrian church and the role played there by “the sons of the covenant” (bənay qəyāmā). In the “Demonstration on penitents”, Aphrahat describes ritual washing, clearly distinguishing it from baptism. He addresses the “solitary” who have fallen and delayed their conversion as well as priests refusing to reconcile penitents.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat O pokorze (Demonstratio IX. De humilitate. Patrologia Syriaca I, 408-441)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 47,2 (2014) 256-266

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: AfrahatpokoraSynowie Przymierza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Aphrahat, On humility (Demonstratio IX. De humilitate. Patrologia Syriaca I, 408-441)
Demonstration on humility appears as a ninth homily in an acrostically ordered collection of works by Aphrahat, following the texts dealing with the issues of faith, charity, fasting, prayer, wars, “sons of the covenant”, penitents and resurrection. In J. Parisot’s critical edition (Patrologia Syriaca I) it is called De humilitate. The composition of the demonstration dates to the years 336-337 CE . The ideal of humility is Christ, the only son of God and He serves as a model for the “sons of covenant”. Aphrahat discusses at length the concepts of innocence and justice, which are fundamental in his ascetic teaching, identifying them with humility, moderation and purity.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat, O święcie Paschy (Demonstratio XII. De paschate. Patrologia Syriaca I,505-540)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 50,1 (2017) 5-18

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: AfrahatSynowie PrzymierzaPaschapatrologia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Aphrahat, On the Passover (Demonstratio XII. De paschate. Patrologia Syriaca I, 505-540)
The Homily “On the Passover” is included in the second part of Aphrahat’s “Demonstrationes” and it begins with the lōmad, the twelfth letter of the Syriac alphabet. The Persian Sage refers clearly to the preceding homily (De circumcisione) and consistently applies the biblical argumentation. In his discourse on the Passover, Aphrahat opposes the Jews, charging them with disregard for the Law and the prophets.
According to him, the Chosen Nation and its teachers rejected the God’s command to celebrate the Passover in Jerusalem only. In effect, the Jews lost their exclusive choseness and became defiled as the Gentiles. Moreover, Aphrahat accuses the Jews of deliberate forgery of the God’s law. Exclusiveness of the Chosen Nation in the Old Covenant has been replaced by the „universalism of the peoples” in the Covenant of Christ. In the teaching of the Sage the idea of Sabbath is strictly connected with the Christian Passover, which in Mesopotamia was celebrated not as a day of Christ’s resurrection, but as a remembrance of His death.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat, Mowa XV – O pokarmach czystych i nieczystych (Demonstratio XV: De distinctione ciborum, PSyr 1, 728-757)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 51,2 (2018) 345-360

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: AfrahatSynowie Przymierza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Aphrahat, On the Avoidance of Foods (Demonstratio XV: De distinction ciborum, Patrologia Syriaca I, 728-757)
Aphrahat composed his 15th Demonstration On various foods (or On clean and unclean foods) in the years 343-344. As usual, also in this work, he repeats anti-Judaistic argumentation to undermine the value of the Jewish rituals and to prove the false interpretation of the Old Testament by the Jews. The ultimate source of his arguments is Christ himself whom he calls «the Holy Mouth». Christological focus effectively denies the Jewish ritualism and any possibility of concordance between the Jewish customs and the New Covenant. According to Aphrahat, the division between clean and unclean foods becomes worthless and the very idea of such a differentiation denies the fundamental truth about God, the Creator of all. Demonstrations criticize Judaism as an external opponent, but the main axis of Aphrahat’s polemics concerns an internal enemy. The author deliberately reveals a weakness of the Church confronted with the Rabbinic Judaism in Babilonia. A circumcision, a Shabbat observance and the food customs seem to be especially dangerous for those among Christians who have been compared with the unconscious, inexperienced, and childish men.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 6 opisów(-y)