Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "cierpienie" | znaleziono 10 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Bartoszek, A.

tytuł: Głęboko ludzki i prawdziwie chrześcijański sens cierpienia

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 32 (1999) 357-368

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia moralnacierpieniesens cierpienia


autor: Bartoszek, A.

tytuł: The "Samaritan Paradigm" in Modern Palliative care

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 38,S (2005) 179-189

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia moralnaopieka paliatywnacierpieniechoroba

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

"PARADYGMAT SAMARYTANINA" WE WSPÓŁCZESNEJ OPIECE PALIATYWNEJ
Pojęcie "paradygmat Samarytanina" oznacza tutaj stworzony przez Jezusa, w przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, pewien konkretny wzorzec postępowania odnośnie do osób cierpiących. W przedstawionych analizach "paradygmat Samarytanina" jest odniesiony do współczesnej opieki paliatywnej, posługującej osobom znajdującym się w terminalnej fazie choroby. Istotnymi elementami "paradygmatu Samarytanina" są: zatrzymanie się przy ciężko chorym jako gotowość pomocy, integralne odniesienie do człowieka umierającego, pierwszeństwo bezpośrednich relacji międzyludzkich nad instytucją, konieczność rozwijania profesjonalnego leczenia paliatywnego, gotowość poświęcenia czasu i pieniędzy na rzecz terminalnie chorego, właściwe kształtowanie zależności między pracą etatową a wolontariatem w ramach opieki paliatywnej, szacunek wobec odmienności przekonań bliźniego, umacnianie właściwie ukształtowanej współpracy w ramach zespołu hospicyjnego oraz pogłębianie opieki paliatywnej o wymiar nadprzyrodzony.



autor: Cuda, J.

tytuł: Kryteria wiarygodności całościowych wizji historii

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 31 (1998) 81-92

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznateologia fundamentalnawiarygodnośćkryterium wiarygodnościhistoriacierpieniewinasprawiedliwość

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

LES CRITERES DE LA CREDIBILITE DES VISIONS GLOBALES DE L'HISTOIRE
Résumé
La raison d'être de l'herméneutique est la compréhension. Comprendre la réalité composée c'est d'éclairer la relation du sens entre ses fragments et sa totalité. Cette relation est inscrite dans le cercle herméneutique. Dans ce contexte reste à savoir si la problématique de ce cercle facilite la compréhension de différents fragments (expériences, événements, etc.) qui appartiennent au contenu (constituants) de l'histoire. Pour les comprendre faut-il disposer d'une vision globale de l'histoire? Cette vision joue-t-elle le rôles d'un horizon d'interprétation nécessaire pour expliquer le sens de ses fragments? Ces fragments jouent-ils à leur tour le rôle des critères vérifiants la crédibilité de cette vision globale? Voilà des questions qui sont enjeu dans notre texte analysant - à titre d'exemple - les trois "fragments" de la vie historique de l'homme: la souffrance, la culpabilité et la justice. Comme horizons d'interprétation on a choisi les trois visions globales de l'histoire: la modernité (le marxisme) - la postmodernité (la relativité démocratique) - l'anthropocentrique chrétienne. C'est un choix proposé par le pape Jean Paul II qui dans les deux premières visions voit le risque d'aliénation et de manipulation chosiste de l'homme (Centesimus annus, 41). Nos analyses indiquent - elles les critères de crédibilité pour un raisonnement pareil?



autor: Kozyra, J.

tytuł: Problem egzegetyczny Jk 5, 11: to telos kyriou eidetes

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 43,2 (2010) 233-247

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnakoniecPanmęka Jezusacierpienieparuzja

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Das exegetische Problem Jk 5,11: to telos kyriou eidete. Zusammenfassung
Die Phrase: to telos kyriou eidete befindet sich im Kontext der Ermutigung zum geduldigen Ertragen der Lebensschwierigkeiten (Jk 5,10-11). Dieser im Vers 11c sich befindende Satz wurde in den alten Abschriften in unterschiedlichen Varianten tradiert. Das zeigt auf große Interpretationsmöglichkeiten. Als Beispiel der Zähigkeit und Geduld im Verkünden des Wortes Gottes können sowohl die atl. Propheten als auch die ntl. Verkünder genannt werden. Ein Beispiel des geduldigen Ertragens der Lebensqualen ist auch der Weise Hiob. Das wichtigste Beispiel für uns Christen soll aber Jesus sein. Deshalb soll man drei grundsätzlichen Interpretationsmöglichkeiten für die Phrase to telos kyriou eidete berücksichtigen:
1) ihr habt das Ende (des Lebens) des Herrn (Jesus) gesehen, d.h. sein Leiden und seinen Tod;
2) ihr habt das letzte Kommen des Herrn gesehen (oder: laßt euch darauf schauen), d.h.: ihr sollt die Parusie des Herrn Christus vor Augen haben;
3) ihr habt das Ende des Herrn (für Hiob bereitet) gesehen, d.h. den seligen Abschluss der qualvollen Erfahrungen des Hiob.
Die Interpretation im Lichte der Passion hat ihre Begründung im nächsten Kontext Jk 5,6.12 und in vielen ntl. Texten. Paulus nennt den gekreuzigten Christus „der Herr der H errlichkeit“ (1 Kor 2,8; Flp 2,8.11). Das Wort „Ende“ (telos) im NT bezieht sich auch auf die Passion der Herrn (vgl. Lk 22,37; J 13,1; 19,28.30; Hbr 2,9f; 5,8f; 10,14; 12,2). Der Verfasser des Hbr in 2,9 und 12,2 befiehlt auf Christus zu schauen und von ihm zu lernen, Leiden ertragen. Ähnlich verkündet Paulus den gekreuzigten Herrn in 1 Kor 1,23 und Ga 3,1.
Für die christologisch-eschatologische Interpretation spricht schon der nächste Kontext von Jk (5,3.5.7-9). Im NT wurde das Wort „Ende“ (telos) auf die eschatologische Endgültigkeit bezogen (vgl. Mt 24,14; 1 Kor 1,7f; 10,11; 15,24; 1 P 4,7). Man kann auf die Argumente der Gegner der christologischen Interpretation der besagten Phrase mit vielen Gegenargumenten erwidern. Das übliche Verstehen von Jk 5,11c im Bezug auf die Leiden des Hiob, den der Herr letztlich mit gutem Ende beschenkt hat, ist eine der möglichen Interpretationen dieser Phrase.
Der Satz im Vers 11d („der Herr ist voll Erbarmen und Mitleid“) kann die theologische Begründung für jede der besagten Interpretationen der Phrase to telos kyriou eidete sein. Jakobus rief also die erdrückten Christen, das Beispiel vom geduldigen Ertragen der Leiden durch die Propheten und Hiob zu nehmen. Vor allem aber sollen sie auf den leidenden Christus schauen. Die Annahme des Leidens ist nämlich der beste Weg der christlichen Vollkommenheit. Und der Herr, der am Ende als der gerechte Richter kommen wird, wird mit seinem Erbarmen beschenken.



autor: Przygoda, W.

tytuł: Teologia cierpienia i choroby

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 33 (2000) 257-266

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia moralnacierpieniechoroba


autor: Rak, R.

tytuł: Chrześcijańska postawa wobec cierpienia

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 33 (2000) 267-272

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia moralnacierpienieteologia pastoralna


autor: Rudziarczyk, A.

tytuł: Teologia śmierci w pismach Janusza Stanisława Pasierba

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 49,2 (2016) 445-461

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Pasierb, Janusz Stanisławśmierćkrzyżcierpienie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Theology of Death in Janusz Stanisław Pasierb’s Writings
The work of prof. Janusz St. Pasierb was considered by literary scholars, but it still has not been fully analysed and theologically interpreted. In this article, some of the elements of the death theology, which can be extracted from the texts of the Professor, will be discussed. Its particular elements fit together into a whole which can be a relevant proposal for a human being searching for salvation. An opportunity to discover the theological intuition of his writings (poems, essays) is associated with the use of the tools that operate within the paradigm of the “literary” theology developed by prof. Jerzy Szymik.
Within this theological model, I want to show the reality of death from the theological perspective. The perpetual “death taming”, which can be found in the Pelplin professor’s texts teaches and argues that readiness for death appears as supreme acts of human heroism. Creative effort, through which people can save their life, is conditioned by making a personal effort of accepting the gift of Christological identity.



autor: Surmiak, W.

tytuł: Ból u dziecka i jego terapia – próba bioetycznego spojrzenia

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46,1 (2013) 115-128

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: cierpieniedzieckobioetyka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Pain in Children and Its Therapy – from Bioethical Perspective
The question about the “innocent pain or suffering” has always been present among people. However, it is extremely difficult to answer this question adequately. Moreover, the difficulty intensifies when the question refers to the mystery of suffering in an innocent neonate, an infant or a child. In an attempt to elaborate on such a problematic topic, this paper discusses three following bioethical issues: 1. The biological sense of pain, its definitions and etiology; 2. Pain in children: misconceptions and basic distinctions; 3. The ethical and operational responsibility in the holistic approach to the problem of pain in children.



autor: Szymik, J.

tytuł: Bóg współcierpiący jako con-solatio. Tropem J. Ratzingera/Benedykta XVI

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 44,1 (2011) 96-108

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Ratzinger, JosephBenedykt XVIcierpienie Bogawspółcierpienieconsolationadziejamiłosierdzie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Co-suffering God as con-solatio. On the Trail of J. Ratzinger/Benedict XVI. Summary
Similarly as all theological questions, an inquiry about God’s suffering constitutes a deeply existential question, relating to humans and touching their most sensitive aspects of life and faith. While searching for the truth, individually marked intuitions themselves are not sufficient. That is why theology constantly faces this questions in the light of the H oly Bible, Tradition, historical achievements of theologians and mystics, trying to open a way to cognition and understanding through accurate notions. The issue is visible in J. Ratzinger’s works / teachings of Benedict XVI. The Pope has been developing his theological reflection concerning God’s suffering, reaching back to anthropomorphisms from Old Testament, the consequences of Incarnation from New Testament, showing the core of confrontation between young Jewish Christianity and Hellenistic mentality and stoic philosophy. He then takes out the most significant answers from the treasure trove of Tradition to open modern perspectives, on the basis of such synthesis, answering questions of the contemporary world. The most characteristic feature of Pope’s deliberations links the category of God’s co-suffering developed by theology with the category of Divine con-solatio. He convinces that acceptance of someone’s pain involves the very essence of true consolation. As a result, the Christ’s cross – the most generous gesture of God’s co-suffering Love – is of a really consolationary nature. As such, it remains the only hope for those suffering.



autor: Urbanek, B.

tytuł: Cierpienie duchowe Mesjasza w Ewangelii świętego Jana

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 40,2 (2007) 277-284

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Nowy TestamentEwangelia JanacierpienieMesjasz

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

SPIRITUAL SUFFERING OF MESSIAH IN THE GOSPEL OF SAINT JOHN
The author of the Fourth Gospel wants his readers to believe in Jesus as Messiah and Son of God. As the former one, Jesus fulfills prophetic announcements not only as a King and Judge but also as a suffering servant of YHWH. The article deals with the spiritual aspect of the suffering of Christ during his public activity. There are two main verbs that carry the connotation of that kind of pain: "to hate" (miseo) and "to trouble, to upset" (tarasso) used in the passive form. The Messiah is the object of the world's hatred and experiences deep emotional agony when faced with the coming hour of his death.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 10 opisów(-y)