Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ



Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "monastycyzm" | znaleziono 5 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Jasiewicz, A.

tytuł: Św. Jan Klimak O wyrzeczeniu się świata (Scala paradisi. Gradus Primus. De abdicatione ritae saecularis. Patrologia graeca 88, 632-644)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 44,1 (2011) 198-206

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Klimakmonastycyzmmnichhezychiawyrzeczenie się świata

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

ST. JOHN CLIMACUS, ON RENUNCIATION OF THE WORLD (SCALA PARADISI . GRADUS PRI MUS . DE ABDICATIONE RITAE SAECULARIS . PATROLOGIA GRAECA 88, 632-644). Summary
There is not too much known about the life of St. John Climacus. According to most, he was born approximately around the time 579 AD and died around 649 AD . He was sixteen years old when he first came to Sinai where there already existed a well established monastic life. After forty years as a hermit, St. John, against his will, was elected abbot at the central monastery of Sinai. It is not known how long he continued in his office as abbot but it was during the last period of his life that he composed The Ladder of Divine Ascent, at the request of another John, the superior of a nearby monastery at Raithu. The Ladder was written by a solitary for cenobites. Although written primarily for monastics, St. John affirms God’s universal love for the monastic and non-monastic alike, also pointing out that celibacy is in no way a requirement for purity. The ladder has thirty steps, each symbolizing a year in the hidden life of Christ before his baptism. It begins with the basic notion of turning or conversion, continuing with a detailed analysis of the virtues and vices, and then ending with union with God. This translation describe the first level of spiritual life: on renunciation of the world.



autor: Strumiłowski, J.P.

tytuł: Średniowieczna teologia cysterska, czyli theoria w służbie praxis

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 50,1 (2017) 58-69

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: metodologia teologiiśredniowieczemonastycyzm

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Medieval Cistercian Theology that is Theoria in the Service of Praxis
In every age, theology on one hand grows from certain conditions of the era, but on the other hand it influences the lives of the Christians. Theologies of various periods are different in character, which is connected not only with the philosophical context, but also with the existential one. What is more, various theological models originated in different periods. One of the most prominent examples of this phenomenon is the medieval coexistence of scholasticism and monastic theology.
A closer look at the monastic theology, which is less known than scholasticism, may provide us with some important indications as to the formation of such theology which would resist the domination of philosophical patterns of thought, highlight the experience and foster the integration of Christian practice with the content of professed faith. In fact, these aspects seem to characterize the Cistercian monastic theology, but simultaneously they constitute some kind of catalogue of disorders of contemporary theologies.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat O synach przymierza (Demonstratio sexta. De monachis. Patrologia Syriaca I,240-312)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 44,1 (2011) 177-197

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Afrahatascezamonastycyzm syryjskiSynowie Przymierza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Afraha t Exposé des fils du pacte (traduction polonaise et comentaire). Résumé
Les considérations d’Afrahat, le „Sage Persan” (260/275-345), dans sa demonstratio des membres de l’Ordre font suite a la discussion sur la foi, l’amour, le jeune, la priere et les guerres qui les a abordés dans ses premiers cinq traités. Les Demonstrationes sont d’abord adressés aux membres de l’Ordre. Plusieurs savants qui scrutent la pensée ďAfrahat acceptent la these selon laquelle les „fils du pacte” représentaient un ascétisme pré-monastique clérical qui a du exister bien avant Afrahat. Soumis a une regle ascétique tres rigoureuse les „fils du pacte” formaient dans chaque église un corps constitué entre le clergé et les laïcs. Ils devaient faire connaître à l’évêque leur intention d’embrasser la vie ascétique. Ils vivaient ensemble autour de l’église, les vierges sous l’autorité d’une diaconesse, comme à Séleucie et en Perse, ou bien en petits groupes dans des maisons particulières. Quelques parallèles tant de forme que de contenu entre le „pacte” et la commumauté de Qumrān sont bien évidentes. Dans l’Éxposé sur les fils du pacte on peut déceler une richesse sémantique du terme īhīdāya.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat "O pokutujących" (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I,313-360)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46,1 (2013) 5-17

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Afrahatmonastycyzm syryjskipokutaSynowie Przymierza

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Aphrahat, On Penitents, (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I, 313-360)
Aphrahat’s seventh “Demonstration”, entitled “On penitents”, and the preceding “Demonstration on members of the covenant” provided basic research material for the question of the structure and discipline in the early syrian church and the role played there by “the sons of the covenant” (bənay qəyāmā). In the “Demonstration on penitents”, Aphrahat describes ritual washing, clearly distinguishing it from baptism. He addresses the “solitary” who have fallen and delayed their conversion as well as priests refusing to reconcile penitents.



autor: Uciecha, A.

tytuł: Afrahat "List synodalny" (Demonstratio XIV. Exhortatoria. Patrologia Syriaca I,573-726)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46,1 (2013) 18-51

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Afrahatmonastycyzmsynodprześladowania

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Aphrahat, Synodal Letter, (Demonstratio XIV. Exhortatoria. Patrologia Syriaca I, 573-726)
Aphrahat’s “Synodal Letter’, or his fourteenth “Demonstration”, is an official letter addressed to the Church of Seleucia-Ctesiphon. Aphrahat describes the period of persecution which affected Christians in Persia under the rule of Shapur II. The Persian Church was shaken by arguments and struggles for power, Church leaders abused their position collaborating with state officials. The conduct of the clergy scandalized believers.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 5 opisów(-y)