Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Szymik-Iwanecka, B. | znaleziono 18 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 2


»
[<<] | 1 | 2 | [>>]

autor: Rudziarczyk, A.

tytuł: Teologia śmierci w pismach Janusza Stanisława Pasierba

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 49,2 (2016) 445-461

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Pasierb, Janusz Stanisławśmierćkrzyżcierpienie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Theology of Death in Janusz Stanisław Pasierb’s Writings
The work of prof. Janusz St. Pasierb was considered by literary scholars, but it still has not been fully analysed and theologically interpreted. In this article, some of the elements of the death theology, which can be extracted from the texts of the Professor, will be discussed. Its particular elements fit together into a whole which can be a relevant proposal for a human being searching for salvation. An opportunity to discover the theological intuition of his writings (poems, essays) is associated with the use of the tools that operate within the paradigm of the “literary” theology developed by prof. Jerzy Szymik.
Within this theological model, I want to show the reality of death from the theological perspective. The perpetual “death taming”, which can be found in the Pelplin professor’s texts teaches and argues that readiness for death appears as supreme acts of human heroism. Creative effort, through which people can save their life, is conditioned by making a personal effort of accepting the gift of Christological identity.



autor: Szymik, J.

tytuł: Relacja "teologia - literatura piękna" w ujęciu historycznym

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 23-24 (1990-91) 63-75

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE RELATION "THEOLOGY - BELLES-LETTRES" IN HISTORICAL PERSPECTIVE
Connections between theology and belles-lettres have a long history lasting more than 2000 years. Their roots ought to be sought in Pauline writings, whose author quotes and interprets the texts of Aratos of Soloi, Menandros and Epimenides of Knossos. Most writings of the patristic period tend to maintain an apologetic attitude towards lay literature. But at the same time there is evidence of theoretical and practical sympathy that the Fathers of the Church felt towards "pagan books", to be found in Clement of Alexandria's idea of "kosmika paidea", St. Augustine's pastoral advice as well as that of Jerome's and Basil the Great's, but most of all in the use non-Christian literature as "praeparatio evangelica", propounded by Eusebius of Caesarea. Scholastic theology, which stressed rational perfection of theological discourse regarded literature (especially poetry) as "the lowest of all philosophical exercises" (Albertus Magnus). And yet even the mediaeval approach, exemplified by Thomas Aquinas, Alanus ab Insulis and monastic theology perceived in poetry important allegorical and symbolic values. A real split took place at the time of post-Tridentine theology, based on extremely rational philosophy of the Enlightenment, which rejected all kinds of "literariness" or "poetry making". On the other side was the literature which more and more often negated the contents and values of Christian preaching. It is only in the epoch of the Vatican Council II that we witness a return to ancient closeness, cooperation and creative dialogue; as inspirations of litarary nature have been functioning in the theologies of all times. The theology of so called "St. John's description", understood as "poetics of faith", "poietic" theology are just a few selected examples. Theology and belles-lettres share twenty centuries of "historical experiences" rich in tension and dialogue. And they ought to become a foundation of fruitful interdisciplinary cooperation of post-Vatican Council theology and contemporary belles-lettres.



autor: Szymik, J.

tytuł: Relacja "teologia - literatura piękna" we współczesnej refleksji metodologicznej

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 25-26 (1992-93) 171-177

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

RELATION "THEOLOGIE - SCHÖNE LITERATUR" IN GEGENWÄRTIGER METHODOLOGISCHEN REFLEXION
Als "schöne Literatur" verstehen wir heute den Schrifttumsteil, der die Werke umfasst, in welchen die ästhetische Funktion eine überragende Rolle spielt. "Locus theologicus" - das ist einer von den wichtigeren Begriffen, die in der theologischen Erkenntnis und in der Methodologie der Theologie, in Anlehnung an die Topik von Aristoteles verwandt worden ist. "Loci theologici" versteht man vor allem als Quelle der theologischen Argumentation, als Orte, in welchen sich für die Theologie massgebende Sätze befinden, die als theologische Argumente fungieren, in welchen man die Argumentation für die Theologie suchen soll. In diesem Kontext erscheint die fundamentale Frage: kann man schöne Literatur als "locus theologicus" behandeln? Nach Meinung von vielen modernen Theologen war sie tatsächlich ein solcher Ort immer, als eine sekundäre, äussere Hilfsquelle mit einem wahrscheinlichen Charakter. Aber warum? Ursprüngliche, mysteriöse Wirklichkeit des Wortes, die Bibel als Theologie und gleichzeitig als Literatur, der Reichtum der Geschichten von theologisch-literarischen Zusammenhängen, die Tatsache und die Errungenschaft der Theologie des literarischen Wortes - das sind Quellen und Ursachen, dass man Literatur als einen theologischen Ort wahrnimmt. Aber wie? Man kann hier unterscheiden: Erkenntnissebene, ein Bereich von Problem, die mit der Erfahrung des Glaubens verbunden sind (unter anderem die Literatur als "praeparatio evangelica" und auch ihre prophetische und kerygmatische Funktion), ein Bereich der Erneuerung des theologischen Schrifttums (besonders im Bereich der Sprache und der Genologie). Hier gibt es auch die "literarische" Theologie. Und dass ist ein Phänomen, dass eine Quintessenz der theologischen Möglichkeiten der schönen Literatur ist.



autor: Szymik, J.

tytuł: Teologia i literatura - miejsca wspólne. O odnawianiu przymierza, czyli pochwała trudu budowania mostów

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 30 (1997) 197-202

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Szymik, J.

tytuł: Topika teologiczna wczoraj i dziś

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 23-24 (1990-91) 157-164

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Szymik, J., Szymik-Iwanecka, B.

tytuł: Trójjedyny Bóg, Jezus Chrystus, człowiek. Teologiczno-psychologiczne podstawy rozumienia komunikacji

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 29 (1996) 69-78

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DREIEINIGE GOTT, JESUS CHRISTUS, MENSCH. THEOLOGISCH-PSYCHOLOGISCHE GRÜNDE DES KOMMUNIKATIONSVERSTEHENS
Die Problematik, die mit dem Begriff Kommunikation verbunden ist, ist heute ein Objekt der tiefgründigen und vielseitigen Untersuchungen, die in vielen Gebieten der menschlichen Existenz durchgeführt wird. Die Natur des Kommunikationsphänomens zu erkennen, kann man Nicht außer acht die Reflexion der anthropologisch gerichteten Theologie lassen. Besonders wichtig ist hier Trinitologie. Weil die Christen erst dann Christen sind, wenn ihr Leben eine Verlängerung des inneren Lebens von dreieinigen Gott - Vater, Sohn und Heiligen Geist - ist. Erst dann die Natur der intermenschlichen Kommunikation ist eine Kommunikation, wenn das eine Abbildung der "intrinitarischen" Kommunikation ist. Auch eine christologische Tatsache und Ereignis Jesu Christi ist eine theologische Urquelle des Kommunikationsphänomens. Psychologische Gesetze, mit denen sich die menschlichen Relationen in Rahmen der Kommunikationskunst regieren, sind ein Beweis für ihre theologische Grundlagen.



autor: Szymik, J.

tytuł: Teologiczny aspekt problematyki Boga we współczesnej polskiej poezji (na tle ogólnoświatowych tendencji literatury pięknej drugiej połowy XX wieku)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 31 (1998) 105-132

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznateologia dogmatycznaliteratura pięknapoezjaBóg

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THEOLOGICAL ASPECT OF THE PROBLEM OF GOD IN MODERN POLISH POETRY (AGAINST A BACKGROUND OF WORLD-WIDE TRENDS OF BELLES-LETTERS IN THE LATTER PART OF THE XXTH CENTURY)
Summary
The relationship "theology - belles letters" has its rich history. Having experience of common roots (in the word), stages of co-operation and mutual distrust, reluctance the end of the second millenium can be time of "renewing a covenant". In XX century Polish literature is a good example of practising many threads of so-called literary theology. Being inspired most often - but not only by the poetry written in English, modern Polish poetry includes thematic-problem ranges (aksjology, a figure of paradox, metaphysics). It is in such ranges that theology in belles-lettres can be found. The works of Herbert, Twardowski and Miłosz these are the signs of such a phenomenon. It is in such a way that the "theo-logical" identity of modern Polish art of the word has been achieved.



autor: Szymik, J.

tytuł: Teologia jako nauka wiary, czyli scientia sui generis

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 32 (1999) 95-104

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznateologia dogmatycznawiaranauka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THEOLOGY AS "KNOWLEDGE OF FAITH", OR SCIENTIA SUI GENERIS
Summary
Theology in the encyclical Fides et ratio is understood as "knowledge of faith", this means as a synthesis of two kinds of cognition, "rational" and "faithful". It is upon this assumption and in this sense that theology can be considered scientia sui generis. In theology the means to know reality are sui generis: mutual penetration of capacity for cognition through reason and through faith in connection with a personal commitment to Jesus Christ. Definitions of theology are sui generis: for example - "human conversation on God, in which God himself participates". Perspectives of theology are sui generis: to transmit a living word about the living God to living man. This is the model of theology for - the future.



autor: Szymik, J.

tytuł: Jezus Chrystus jako epifania Bożej Opatrzności w ujęciu Wincentego Granata

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 34 (2001) 266-275

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznateologia dogmatycznachrystologiaopatrznośćGranat Wincenty


autor: Szymik, J.

tytuł: Teologia jako (roz)mowa o Bogu/człowieku

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 40,2 (2007) 460-465

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologiametodologiawcieleniechrystocentryzm


strona: 1 spośród: 2
»
[<<] | 1 | 2 | [>>]
znaleziono: 18 opisów(-y)