Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

STUDIA TEOLOGICZNE I HUMANISTYCZNE



65 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "dziecko" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Juroszek, W.

tytuł: Postawy rodzicielskie a osobowość dziecka

Studia Teologiczne i Humanistyczne 1,2 (2011) 167-176

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: psychologiarodzinadzieckoosobowość

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Summary: Parental rearing and child personality
In this article author compares results of research on relationship between parental rearing and child personality, made in Japan and in Poland. Sex of the child and of the parent is taken into consideration. Polish research, made by M. Plopa (2008) shows, that both daughter and son personality is influenced more by mother’s than by father’ rearing. Additionally, more relations between parental rearing and child personality were found for boys than for girls.
In Japanese research, made by Nishikawa and collaborators (2011), relation between parental rearing and psychical problems of the child (aggression, anxiety, depression, withdrawal, somatic problems) was analyzed. It has been found, that there are more strong relations in case of girls.
Regarding results of both research, author of the article formulates hypothesis, that boy’s personality in comparison to girl’s one is more influenced by parental rearing. Nevertheless, this may not be true in case of psychical problems of the child. The results obtained by Plopa and Nishikawa with collaborators may constitute introduction to next research analyzing relation between parental rearing and child personality with regard to sex.



autor: Sosna, K.

tytuł: Duszpasterskie wsparcie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną

Studia Teologiczne i Humanistyczne 1,4 (2011) 124-132

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi trzy zeszyty
spis treści rocznika

słowa kluczowe: niepełnosprawniniepełnosprawnośćdzieckorodzinaduszpasterstwo rodzinteologia pastoralna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

SUMMARY: Pastoral support for a family with mental disability
Family with a mentally disabled child faces problems which are very difficult to solve for them alone. Therefore, these families need support provided by properly prepared professionals like psychologists or pedagogical specialists. They are supposed to help parents to solve their problems. This professional aid should help parents to accept this situation as well as facilitate upbringing of a mentally disabled child. However, this pedagogical and psychological therapy is not enough. Pastoral support is necessary in this situation. Priests help parents to undergo through this difficult experience which is birth of a mentally disabled child. It is because of the fact that thanks to the pastoral support parents can see religious aspect of this situation. Simultaneously, priest should be very well prepared for this kind of pastoral activity.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)