Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

04 marzec od 1315
Zebranie pracowników Instytutu Nauk Teologicznych

16 marzec od 1000
Dzień Otwartych Drzwi

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

STUDIA TEOLOGICZNE I HUMANISTYCZNE



65 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Cuda, J. | znaleziono 1 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Cuda, J.

tytuł: Hermeneutyczna komplementarność całościowych i częściowych interpretacji w „politycznej teologii” Jana Pawła II

Studia Teologiczne i Humanistyczne 1,1 (2011) 127-144

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia politycznapolitykaJan Paweł IIhermeneutyka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Die hermeneutische Komplementarität der komplexen und partiellen Deutungen der „politischen Theologie” von Johannes Paul II.
Die Sorge („Sollicitudo“) um „soziale Belange” ist im Wesen der Dinge „die tiefste Sorge” (P. Tillich) um das Begreifen und die Verwirklichung der menschlichen Identität. Die Deutung der „Konstitution einer Person“ (FR 4) erklärt nicht vollständig die „Wirklichkeit des Menschen“ (FR 51), denn sie verfügt nicht über die Möglichkeit eines „komplexen Verständnisses“ (hermeneutischer Zirkel) der menschlichen Geschichte (FR 27). Tendenzen die Begriffe „Person-Mensch“ gleichwertig anzuwenden, bedürfen also einer Verifikation in Bezug auf die Problematik der menschlichen Identität, deren Schlüsselaspekt im Verhältnis „soziales Leben–religöses Leben“ zu finden ist. Die Aktualität dieses Verhältnises in der Geschichte der kulturellen Zusammenhänge bringt nicht nur „partielle“ , sondern auch „komplexe“ Deutungen hervor, die eine antropologische (theologische) Offenheit dieses Verhältnises implizieren. Die „Politische Theologie“ von Johannes Paul II., eingeschrieben in das Paradigma seiner theologischen Antropologie, setzt komplementär die Problematik dieser historischen „Offenheit” fort und sucht in dem interdisziplinären Dialog nach ihrem sinnvollen (glaubwürdigen) Verständnis.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 1 opisów(-y)