Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

04 marzec od 1315
Zebranie pracowników Instytutu Nauk Teologicznych

16 marzec od 1000
Dzień Otwartych Drzwi

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

STUDIA TEOLOGICZNE I HUMANISTYCZNE



65 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Wolska, D. | znaleziono 1 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Wolska, D.

tytuł: Małżeństwo czy celibat osób z niepełnosprawnością intelektualną – odpowiedzialny wybór

Studia Teologiczne i Humanistyczne 1,4 (2011) 155-176

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi trzy zeszyty
spis treści rocznika

słowa kluczowe: niepełnosprawniniepełnosprawność intelektualnamałżeństworodzinacelibat

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

SUMMARY: Marriage or celibacy of people with intellectual disabilities – responsible choice
This article is an attempt to seek answers to questions concerning preparation people with intellectual disabilities for adult life. The author emphasizes that when working with people with intellectual disabilities one should perceive them in the “course of their lives”. This means to teach them in their childhood that kind of behaviours which enable them to gain acceptance in their adulthood of environment in which they will live. This will allow them to get a good quality of life. “The process of education is to shape the person so that she is ready to act as a full member of a social group. Under that, sex education is part of this process and aims to transfer knowledge, shape the views, opinions and attitudes of young people. This is to raise awareness of the values recognized in a given society. However, an elementary goal is to shape its acceptance of their gender, the responsible acceptance of gender roles and the formation of expressing their sexuality.” (Marciniak M., 2005, p. 66) How to accomplish this task, to prepare a person with intellectual disabilities to make responsible choices and accept what life has to offer? In the name of the dignity of persons with intellectual disabilities one should prepare him/her for all phases of human life, to autonomy, to perform social roles in adulthood. We must also equip them with knowledge that is needed in adult life, to develop talents that will enable him/her to undertake professional activity and carry out in the family.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 1 opisów(-y)