Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. J. Górski: 22.02. - odwołane

ks. W. Kania: w sesji poprawkowej: 24.02. 9.00-10.00, 14.03. 9.15-13.00

ks. A. Malina: najbliższe 1.03.2018 (czwartek), 11.30-13.00; Egzamin poprawkowy ze Wstępu do PŚ: 1.03.2018 r., od 13:15 dla teologii nauczycielskiej/w kulturze, od 14:00 dla teologii pastoralnej.

ks. A. Pastwa: egzamin poprawkowy z prawa 1 III (czwartek) o godz. 13.00 w sali 305/2

M. Kozubek: odwołane do 28.02.2018

M. Czarnuch-Sodzawiczny: Egzamin poprawkowy ze Wstępu do PŚ: 1.03.2018 r., od 13:15 dla teologii nauczycielskiej/w kulturze, od 14:00 dla teologii pastoralnej.

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

ks. J. Górski: 22-23.02. - odwołane

ks. A. Malina: 19-23.02. odwołane

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ





w najnowszym zeszycie [13 (2017)]:


Giemza, B.

W drodze ku synodowi biskupów o młodzieży

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 13-26

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

On the Road to the Synod of Bishops dedicated to Youth
Summary
Pope Francis has announced that a synod of bishops dedicated to young people will take place in October 2018. The topic of the synod is” “Young people, faith and discerning of calling”. The article “On the way to the synod of bishops dedicated to young people” indicates the meaning of the proposed subject for the life of the Church. The analysis focuses primarily on the presentation of the Preparatory document announced 13th January 2017 by the Secretariat of synod. This document is to be a kind of a compass setting the further work and preparation for the synod. Some critical remarks have also been made concerning the proposed methodology of the synod proceedings, as well as concerning the Preparatory document.



Ebertz, M.N.

Europa: Eine immer komplexere und ausdifferenziertere Gesellschaft. Junge Menschen zwischen Immanenz und Transzendenz

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 27-45

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Europa: społeczność coraz bardziej złożona i zróżnicowana. Młodzież między immanencją i transcendencją



Europe: Community that becomes gradually more complex and diverse Youth between immanence and transcendence
Summary
International comparison shows, that religiousness (Christianness and churchliness) in a process of social integration and individual optimalisation loses its normative character, traditional stability and the institutional control. It becomes an opportunity of self-education that is no longer understood as external instructions. Such a process, although not simultaneous one, takes place in various countries across Europe. More and more young people decide for themselves which spheres of their lives will operate within a religious framework, and which not, which religious interpretation will they accept from the Tradition of the Church, which rituals will they need. It is closely related to the issue of a statistic correlation. The Church transforms herself more and more and makes a certain religious offer, especially to youth, that recognizes man and transforms religious subjects into conscious religious clients. Chances of transferring the Good News to the next generations depend on the way the Church deals with certain pressures and expectancies concerning her becoming a “service organization”.



Osewska, E.

Nauczanie religii jako towarzyszenie: od powierzchowności do duchowości, do osobistego poznania Boga wcielonego

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 46-61

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Teaching religion as accompanying: from superficiality to spirituality to personal acquaintance with God Incarnate
Summary
According to the general understanding, accompanying involves first of all being in attendance, being with somebody, sharing the hardships of a journey, joys, but also difficulties, uncertainties, overcoming obstacles on the road together, defining the destination. If Religious Education wants to take on the function of accompanying children and the youth on the road to the contemporary Emmaus, then the fundamental condition is being in attendance and journey together. Therefore, the author of this article reflects upon the idea of the road to Emmaus and the role of school RE as accompanying youth leading from superficiality to spirituality to personal contact with God. Personal acquaintance with God incarnate assumes certain complementarity of God’s initiative and man’s action, cognition, conversion and trust. Thanks to His incarnation God has become audible and visible. Therefore, accompanying the pupil on the road to Emmaus should include both the verbal and visual processes starting from pupil’s inner chaos, his/her questions, problems, difficulties up to the spiritual sphere.



Chałupniak, R.

Pedagogika katolicka – znaczenie i aktualność w kontekście chaosu wartości (perspektywa polska)

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 62-73

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Catholic pedagogics – meaning and topicality in the context of the chaos of values (Polish perspective)
Summary
Education cannot be reduced to information and should guarantee to the students and their parents the freedom of making axiological decisions and solutions. The above mentioned right is confirmed by the right of parents to raise their children according to their own conceptions. In the contemporary chaos of values and principles of education the Catholic education remains a topical, interesting and important proposal for school.



Tomasik, P.

Lekcja religii – odpowiedzialna praca na rzecz polskiej szkoły i Kościoła

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 74-86

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Lesson of religion – a responsible work for the Polish school and The Church
Summary
The article refers to the concept of force in Poland lessons of religion, which is neither catechesis, although the work of catechesis in part, or religious studies lesson, though knowledge about religion provides. It tries to answer the following questions: What are the basic determinants of the concept of school religion classes? What is the concept of school religion classes in Poland? What are the opportunities and threats of this concept of religion classes?



Misiaszek, K.

Co z katechezą parafialną w Kościele w Polsce?

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 87-97

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

What about parish catechesis in The Church in Poland
Summary
Lack of parish religious education in Poland should be seen as a failure that is now bringing negative consequences. It is already a common belief, even among those who had originally been staunch advocates of the catechesis, that the so called religious education in schools has not brought the expected results. It has not become an effective element or means of development of faith among the younger generation of Poles. If it somehow manages to be successful it is to a negligible extent. Lack of religious education in parishes renders it impossible to fully form an adult, in particular while taking up and bringing into fruition the family catechesis. Furthermore, it goes without saying that young generations cannot be competently educated the Christian way without the input from their families. Understandably, adult catechesis will not become a panacea for the educational accomplishment of adults and children as well as the young people. Nevertheless, the presence of catechesis considerably increases the chances of more effective impact on education of children and young people alike. Only the parish catechesis is able to ensure the creation of the comprehensive and integral program of the development of Christian life.



Zellma, A.

Nauczanie religii w kontekście reformy systemu edukacji

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 98-108

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Religious education in the context of the reform of the educational system
Summary
Current changes in the Polish education system give rise to new challenges as well as to teaching and educational dilemmas. They also affect religious education in schools, necessitating discussions and catechetical analyses. This paper focuses on the need to develop new core curriculum for religious education, as well as new syllabuses, textbooks and teaching aids for religious instruction in kindergartens, primary and secondary schools. It indicates the need to specify the stage of school education at which students should be prepared for First Confession and First Holy Communion and for the Sacrament of Confirmation. It is considered important to support teachers of religion in developing competence required to undertake tasks resulting from the reform of the education system. The challenges identified in this way require in-depth and multifaceted reflection and discussion, involvement of competent catechists and religious instructors in solving dilemmas and designing innovative didactic and educational solutions. Teamwork directed towards supporting children and youth in their integral development and education in faith, enhanced with interdisciplinary correlation, can result in bringing forward valuable proposals for religious education in schools.



Kießig, S.

Jugendseelsorge in Deutschland: Ein Evergreen mit immer neuen Aspekten

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 109-128

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Duszpasterstwo młodzieży w Niemczech: „Evergreen” z zawsze nowymi aspektami



Youth Ministry in Germany: An Evergreen with ever new aspects
Summary
In Germany, the youth ministry is a thematic field that is reflected in various different ways since the time of the Second Vatican Council. This paper responds to these different types of reflections and develops a few pastoral-theological accesses. The German dioceses adopted on the Synod of Würzburg (1971 to 1975) a resolution about aims and assignments of the youth ministry of the Church. In 1991 the German Conference of Bishops publishes leading guidelines for the youth ministry. The aim of both papers of the Church is to lay the foundations of a theory of the youth ministry. This theory should be of good service to the practical pastoral service. Its theological foundations include anthropological (adolescents and young adults are the subject of the youth ministry), ecclesiological (the pastoral service is nourished by the act of being sent, i.e. its mission) and christological (God’s work is directly performed in the lives of young people). This paper reflects about this theology in an exemplary way by discussing three cases: First, it contemplates the service of altar servers in German parishes; second, it treats the theory of the school ministry and, third and finally, it deals with the pastoral activities of a spiritual community.



Sys, D.

Praktyczny wymiar idei oratorium w działalności wychowawczej Rodziny Salezjańskiej w Polsce

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 129-150

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

The practical dimension of the oratorio in the educational work of the Salesian Family in Poland
Summary
The article contains a theoretical study of the idea of the Salesian Oratory based on the quadruple metaphor of oratory as home, school, parish and backyard and empirical verification of its actual application in the educational practice of Salesians Sisters and Salesians Priests in Poland. The result of the analyses are the applications and proposals aimed at pastoral care of fidelity to the original upbringing style of Saint John Bosco, attempt to answer the signs of the times and adapting pastoral and educational activities to the needs of today’s youth.



Biela, B.

Urzeczywistnianie się Kościoła w środowisku akademickim na przykładzie ośrodka DA Graniczna w Katowicach

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 151-177

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Realisation of the Church in academic community as experienced in Graniczna Academic Pastoral Ministry Centre in Katowice
Summary
Academic pastoral ministry in Poland in its history executed various models and concepts and the resulting forms of activity. Currently the ministry faces new challenges due to skyrocketing civilisation transformation. Each academic pastoral ministry centre with its own characteristic features resulting from various conditions executes its own objectives. They must, however, result from basic objectives of academic pastoral ministry and at the same time be open for challenges of the contemporary world. Graniczna Academic Pastoral Ministry Centre at the Assumption of the Blessed Virgin Mary in Katowice executed its objectives on the basis of the ecclesiology of communion and the resulting pastoral strategy plan. The article presents the concept and the forms as well as the methods of operation implemented in the centre in 1991–2001. Many of the actions bore specific fruits, therefore in the era of the new evangelisation and calling for “the pastoral ministry of reformation” it is worthwhile to get acquainted with the concept and operations of this academic centre.



Drożdż, A.

Młodzież poddawana wielorakiej manipulacji

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 178-193

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Youth under multiple Manipulation
Summary
The publication focuses on the manipulation of today’s youth as well as of their affairs. The first area concerns multiple methods of “attracting” young people to secular culture and pseudoculture. This is caused primarily by social fashion factors. It is also a strong area of nearly complete demoralization. The second area concerns medialization of the youth. This world appears in the media as a world of “computer people” and participation in “the network”. This applies above all to Facebook. The publication refers to earlier works by Ben Mezrich and Even Baileyn. Another important element of taking control over young people today is the area of economy. The author highlights the fact, that young people enter the labour market with greater difficulties compared to the older generation. This generation is seeking for livelihood and development in their work. Changes in the area of economy are forcing young people to reject the fixed both post-Marxism, and Taylorism, since both of them are ruthless for the young people. This is mainly due to the economic manipulation to which young people are powerless.



Łysik, B.

Niepełnosprawność intelektualna jako peryferie?

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 194-202

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Intellectual disability as a periphery?
Summary
The Church always took measures for people in need of support and assistance. Teaching successive popes and the Second Vatican Council repeatedly undertook the subject. Recalled by Pope Francis option for the poor it can be read in terms of the existential. Disability because it is often perceived as a form of poverty, physical or mental. Therefore, as the Church’s teaching is the actual practice in this topic? Or the community of the Church with disabilities are full members or rather are created for them to certain groups in advance to determine their dysfunctions? This article addresses the issue of intellectual disability as a special space to proclaim the Gospel. Also tries to answer the question whether this space is not a field mission of the Church.



Witko, K.

Katecheza i liturgia według katechez Cyryla Jerozolimskiego (+387)

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 203-220

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Catechesis and Liturgy according to Catechesis of Cyril of Jerusalem (+387)
Summary
Since its beginnings Christianity has shown a close and direct connection with liturgy and catechesis. Cyril of Jerusalem is a privileged witness to their mutual relation in the ancient Church. The paper seeks to show the liturgical and theological depth of his catechetical heritage in four points: Cyril of Jerusalem – witness to the baptismal catechesis of the fourth century; three dimensions of the baptismal catechesis of Cyril of Jerusalem (dogmatic, moral and sacramental one); typological interpretation of the Scriptures, mystagogical catechesis of Cyril of Jerusalem and their relation with liturgy. In the conclusion we draw readers’ attention to a sacramental perspective of the Christian vision of the history of Catechesis of Cyril of Jerusalem that remains valid for contemporary Christians.



Soroburski, I.R.

Osoba i zadania homilisty według wskazań Verbum Domini i Evangelii Gaudium

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 221-236

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Person and Tasks of the Preacher as specified in Verbum Domini and Evangelii Gaudium
Summary
Proclaiming the word of God is one of the fundamental tasks of the Church in preaching the salvific message of the Christ. It is the ministry which is effectuated in the Church community and at the command of the Church. The ministry of preaching the word of God includes: conferences, sermons, catecheses and homily. In this ministry the homily, which is contained in the strictly defined frames and which is included in the liturgical space, occupies a special place. According to the preaching of the Magisterium of the Church included in theological massage and documents of the Church this task is entrusted only to the ordained ministers: deacons, presbyters and bishops. The discussed exhortations remind the homilists about their special duties arising from the office that was entrusted to them. These duties start not only from intellectual but also from the spiritual formation. While preparing the homily the homilist must take into account a number of aspects of preaching the homily. First the homilist himself must become a disciple listening attentively to his Master in order to deliver His words considering the whole teaching of the Church, on behalf of which he speaks. In the last years the whole Church, taking into consideration the difficulties it has perceived as well as more and more frequent weakness of the homily, attended to this problem by convening, at the wish of the Pope, the Ordinary General Assembly of the Synod of Bishops. The results of the synodal proceedings were post-synodal apostolic exhortations of Pope Benedict the XVI and Pope Francis, which describe the place and the role of the word of God in the life and mission of the Church. The exhortations discussed in this dissertation are Verbum Domini and Evangelii gaudium. These documents once again remind the teaching of the Church concerning the place of the homily in liturgical space and point out the measures that should be taken into consideration by the homilists (those who preach the word of God in the liturgy) in creation of the homiletic unit. All undertaken activities shall take into account updating the word of God, which brings understanding of the biblical message to the listeners and helps them to integrate it into their everyday Christian life, bringing them closer to God. The effective sign of working of the word of God is not only its influence on the congregation, but, firstly, on the homilist himself. The effectiveness of preaching of the word of God depends not so much on the skill of the homilist, as on the testimony of his unification with the word of God.



Usai, G.

L’IR nell’azione di orientamento della comunità educativa

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 237-241

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Nauczanie religii wpisujące się w działania ukierunkowujące społeczność szkolną



Teaching religion within the framework of school community forming actions



Wierzbicki, M.S.

Dimensione religiosa nel processo educativo dell’IRC in Italia

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 242-247

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Wymiar religijny w procesie nauczania religii katolickiej we Włoszech



Religious dimension of teaching Catholic religion in Italy



Reimer, T.

Der Religionsunterricht – Begleitung auf dem Weg: Jugendliche als spaziergänger

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 248-252

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Edukacja religijna – towarzyszenie na drodze: Młodzi jako spacerowicze



Religious education – accompanying on the road: the young as strollers



Dimech, P.

Religious education within the maltese school

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 253-254

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Wychowanie religijne w szkole na Malcie





Muchová, L.

Religious education in state schools as accompaniment on the Emmaus road or The Emmaus road as „an open-ended story” of Czech Religion education teachers’ faith?

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 255-258

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Edukacja religijna w szkołach państwowych jako towarzyszenie na drodze do Emaus albo droga do Emaus jako otwarta historia wiary katechetów w Czechach.





Mandarić, B.

Religious education in Croatia faces new challenges

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 259-263

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Edukacja religijna w Chorwacji w obliczu nowych wyzwań





Anglarès, M.

L’éducation chrétienne des jeunes en France

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 264-275

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

Chrześcijańska edukacja młodzieży we Francji



Christian education of youth in France



Witko, K.

Uwierzyć w drugiego, a nie wiedzieć o drugim. Medytacja biblijna nad podstawami wychowania do chrześcijańskiej egzystencji w oparciu o Mateuszową przypowieść o talentach (Mt 25,14–30)

Studia Pastoralne 13 (2017) s. 276-288

⇓ pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract) ⇑

To believe in the other, not to know about the other. A biblical meditation on the basis of education to Christian existence based on Mathew’s parable of the talents (Mathew 25,14-30)



 

 

Rada Naukowa:

prof. dr. Pero Aračić (Kath.- Theol. Fakultät, Dakovo, Hrvatska), ks. prof. dr hab. Ignacy Bokwa (UKSW), ks. prof. dr hab. Stanisław Czerwik (UPJPII), prof. dr Franz Georg Friemel (Kath.-Theol. Fakultät, Universität Erfurt), prof. ddr. Stanko Gerjolj CM (Theologische Fakultät, Ljubljana), ks. dr Krzysztof Grzelak SCJ (St. Joseph’s Theological Institute, Cedara, South Africa), ks. prof. dr Richard Hartmann (Theologische Fakultät, Fulda), ks. prof. dr hab. Ryszard Kamiński (KUL), ks. doc. phDr, thDr. Róbert Lapko (Katolícka Univerzita v Ružomberku), ks. prof. dr hab. Kazimierz Misiaszek (UKSW), ks. dr hab. Mieczysław Polak (UAM), prof. dr hab. Eugeniusz Sakowicz (UKSW), ks. prof. dr hab. Helmut J. Sobeczko (UO), ks. prof. dr hab. Józef Stala (UPJPII), o. dr Wojciech Daniel Stabryła OSB (Dormition Abbey, Jerozolima), prof. dr Joachim Theis (Theologische Fakultät, Trier), doc. ThDr. Martin Uhál’, PhD (Katolícka Univerzita v Ružomberku), prof. dr Maria Widl (Kath.-Theol. Fakultät, Universität Erfurt) ks. dr hab. Krzysztof Witko (Issy-les-Moulineaux, Francja), prof. dr hab. Krystian Wojaczek (UO), ks. prof. dr theol., dr phil. Paul Michael Zulehner (Universität Wien)


Zespół redakcyjny:

Redaktor naczelny: ks. dr hab. Bogdan Biela (UŚ, Katowice)
Zastępca redaktora naczelnego: ks. dr Roman Buchta (UŚ, Katowice)
Sekretarz redakcji: ks. dr Bartłomiej Kuźnik (UŚ, Katowice)
Redaktor statystyczny: dr hab. Józef Biolik (prof. UE)
Redaktor językowy: Aleksandra Achtelik (j. polski), Hans-Dieter Kuch (j. niemiecki), Michał Nolywajka (j. angielski), Iwona Rubys (j. hiszpański), Caudio Salmieri (j. włoski), Aline Weidert (j. francuski)
Redaktorzy tematyczni: ks. prof. UŚ dr hab. Ireneusz Celary (teologi pastoralna), mgr lic. Sebastian Kreczmański (liturgika), ks. prof. dr hab. Antoni Reginek (muzyka kościelna, duchowość), ks. dr Krzysztof Sosna (katechetyka), ks. dr hab. Leszek Szewczyk (homiletyka)

Sposobną okolicznością wydania nowego czasopisma, zatytułowanego “Studia Pastoralne”, stała się obchodzona w roku 2005 czterdziesta rocznica zakończenia obrad Soboru Watykańskiego II (1962–1965). Dziedzicząc doktrynalny dorobek ostatniego soboru, zdajemy sobie sprawę, że jego głębia pozostaje wciąż jeszcze w znacznym zakresie nieprzenikniona i kryje bogate inspiracje teologiczno-pastoralne. Ta świadomość prowokuje do twórczej postawy badawczej, każe podejmować nowe próby docierania do sedna soborowego nauczania oraz rozwijania – w jego świetle – współczesnej teologii, szczególnie zaś tych jej gałęzi, które oprócz charakteru ściśle naukowego odznaczają się wymiarem praktycznym. Taką specyfikę posiadają dyscypliny teologiczne, które ze swej natury pozostają otwarte zarówno na Objawienie Boże, jak też na konkretne egzystencjalno-duszpasterskie doświadczenie poszczególnych jednostek lub całych wspólnot religijnych. Chodzi więc o teologię pastoralną, liturgikę, homiletykę, katechetykę, misjologię czy duchowość chrześcijańską. Wyznaczanym przez te dyscypliny obszarom teologiczno-pastoralnym poświęcamy “Studia Pastoralne” z nadzieją, że zdobędą one na naszym polskim gruncie rangę otwartego dla wszystkich forum, gwarantującego swobodną i pogłębioną wymianę myśli teologicznych oraz duszpasterskich doświadczeń, którymi możemy się wzajemnie ubogacać, a także wspomagać Kościół w jego wszechstronnej misji, spełnianej z mandatu Chrystusa w konkretnym czasie historycznym i w realnych warunkach społeczno-kulturowych. Czasopismo “Studia Pastoralne” jest rocznikiem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W swej strukturze zawiera następujące działy: artykuły, materiały, recenzje i omówienia, a także sprawozdania. Redakcja tego rocznika otwiera przed wszystkimi chętnymi możliwość współpracy w dziele tworzenia kolejnych jego tomów. W naszym czasopiśmie znajdzie się miejsce również dla Twojego artykułu. Przyślij go więc na nasz adres. Skorzystaj przy tym z zamieszczonych poniżej wskazań techniczno-bibliograficznych. Zapraszamy do współpracy!



PROCEDURA RECENZOWANIA ARTYKUŁÓW

1. Nadesłanie artykułu do publikacji jest równoznaczne z wyrażeniem przez jego autora zgody na poddanie go opisanej poniżej procedurze.
2. Redaktor naczelny po konsultacji z redaktorami tematycznymi kwalifikuje do recenzji artykuł zgodny z profilem czasopisma, zaś decyzję o jego publikacji podejmuje na podstawie pisemnych opinii recenzentów.
3. Redaktor naczelny wybiera odpowiednich recenzentów. Przy ich wyborze może korzystać zarówno z pomocy redaktorów tematycznych czasopisma, jak i z pośrednictwa kierowników jednostek naukowych współpracujących z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego. Artykuły zawierające wyniki badań empirycznych przedstawia do oceny także redaktorowi statystycznemu.
4. Każdy artykuł recenzuje dwóch ekspertów w zakresie jego problematyki, niezatrudnionych w Uniwersytecie Śląskim i nieznajdujących się w relacji służbowej bądź osobistej z autorem ocenianego tekstu. Recenzenci – analogicznie niezależni od siebie – są wybierani spośród specjalistów posiadających tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego albo równoważne kwalifikacje w przypadku ich zatrudnienia w instytucjach zagranicznych. Dla sporządzenia recenzji artykułu wymagającego u oceniającego szczególnie wąskiej specjalizacji może być wybrany ekspert ze stopniem naukowym doktora.
5. Recenzje sporządzane są nieodpłatnie (na podstawie warunków określonych w odrębnych umowach między Dziekanem Wydziału Teologicznego a kierownikami jednostek naukowych współpracujących z Wydziałem) lub odpłatnie (na podstawie umowy o dzieło).
6. W procedurze jest zachowana zasady poufności i obustronnej anonimowości zgodnie z wymaganiami tzw. podwójnie ślepej recenzji. Redaktor naczelny udostępnia autorom wyłącznie treść recenzji w części uzasadniającej jego decyzję o publikacji, natomiast całość związanych z procedurą materiałów z danymi personalnymi jest przechowywana w Redakcji czasopisma. Zbiorcza lista recenzentów publikowana jest raz w roku w wydrukowanym numerze czasopisma oraz na jego stronie internetowej.
7. Również niewymienione w powyższych punktach elementy procedury recenzowania są zgodne z zaleceniami Zespołu do Spraw Etyki w Nauce w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przedstawionymi w opracowaniu Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, Warszawa 2011.



- nr 11 (2015)

ks. dr hab. Radosław Chałupniak (prof. UO), ks. dr hab. Stanisław Garnczarski (UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Konrad Glombik (prof. UO), o. prof. zw. dr hab. Andrzej Sebastian Jasiński OFM (UO), ks. dr hab. Marek Kluz (UPJPII , Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Jan Kochel (prof. UO), ks. dr hab. Jerzy Kostorz (prof. UO), ks. dr hab. Dariusz Krok (UO), ks. dr hab. Janusz Królikowski ( prof. UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Piotr Łabuda (UPJPII , Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Hubert Łysy (UO), ks. dr hab. Erwin Mateja (prof. UO), ks dr hab. Kazimierz Matwiejuk (prof. UKSW), ks. prof. dr hab. Józef Mikołajec (UO), ks. dr hab. Mieczysław Polak (UAM), ks. dr hab. Grzegorz Polok (UE, Katowice), ks. prof. zw. dr hab. Stanisław Rabiej (UO), ks. prof. dr hab. Tadeusz Reroń (PWT, Wrocław), ks. prof. dr hab. Stanisław Sojka (UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. prof. zw. dr hab. Józef Stala (UPJPII , Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Franciszek Wolnik (prof. UO);

- nr 12 (2016)

ks. dr Andrzej Demitrów (UO), ks. dr hab. Stanisław Garnczarski (UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. Bogdan Giemza SDS (prof. PWT, Wrocław), ks. dr hab. Konrad Glombik (prof. UO), ks. dr hab. Krystian Kałuża (UO), ks. dr Franciszek Koenig (UO), ks. dr hab. Dariusz Krok (prof. UO), ks. dr hab. Janusz Królikowski (prof. UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Hubert Łysy (UO), prof. zw. dr hab. Jan Malicki (UŚ, Katowice), ks. dr hab. Kazimierz Matwiejuk (prof. UKSW), ks. prof. dr hab. Józef Mikołajec (UO), ks. dr hab. Tadeusz Pabjan (UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Mieczysław Polak (UAM), ks. dr hab. Grzegorz Polok (prof. UE, Katowice), ks. dr hab. Grzegorz Poźniak (prof. UO), ks. prof. zw. dr hab. Andrzej Rabiej (UO), ks. prof. zw. dr hab. Józef Stala (UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. prof. dr hab. Henryk Szmulewicz (UPJPII, Sekcja w Tarnowie), ks. dr hab. Zbigniew Wolak (prof. UPJPII, Sekcja w Tarnowie).



Zapora „ghostwriting”

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącymi ochrony publikacji naukowych przed nadużyciami określanymi jako „ghostwriting” (ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, a nie następuje ujawnienie jego udziału jako jednego z autorów lub nie wymienia się jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji) i „guest autorship” (udział kogoś w powstaniu publikacji jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to przedstawiony jest on jako jej autor/współautor) Redakcja podejmuje następujące kroki:

a) zobowiązuje autorów artykułów do ujawniania wkładu innych osób w powstanie publikacji, przez podanie danych dotyczących „ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji”;
b) zobowiązuje autorów artykułów do ujawniania źródeł finansowania badań, które pozostają w związku ze zgłaszaną publikacją;
c) oświadcza, że informacje o wykrytych przypadkach nazwanych tu nierzetelnych działań będą przekazywane do stosownych instytucji naukowych i wydawniczych.



Adres Redakcji:

Studia Pastoralne
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego
ul. Jordana 18
40-043 Katowice

tel.: +48.605 737 656

internet: http://www.wtl.us.edu.pl/e107_plugins/wtl_stp/

e-mail: bogdan.biela at us.edu.pl



Dostęp on-line



wyszukaj:


Bezpłatny:
Wersja elektroniczna StP ukazuje się z opóźnieniem dwóch zeszytów w stosunku do wersji drukowanej. W wyszukiwarce są jednak dostępne summaria artykułów z zeszytów objętych karencją.

Płatny:
Pełny dostęp do wersji elektronicznej tekstów umieszczonych w zeszytach objętych karencją można uzyskać po przesłaniu do redakcji dowodu zakupu wszystkich numerów SŚHT, STP i STiH z danego roku. Najnowsze numery w wersji drukowanej można zakupić w sklepie internetowym Księgarni Świętego Jacka.

Z wydania elektronicznego można korzystać przeglądając poszczególne zeszyty lub korzystając z wyszukiwarki. Dostępny jest także indeks autorów i słów kluczowych. Baza zawiera obcojęzyczne summaria artykułów.

Uwaga: baza danych obejmuje jedynie artykuły.

 

Bazy danych:
The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH) – streszczenia
The Central and Eastern European Online Library (CEEOL) – pełne wersje tekstów.



Historia czasopisma

RADA NAUKOWA W LATACH 2005-2014:

ks. prof. dr Matias Augé CFM (Istituto Liturgico Sant’Anselmo, Roma), ks. prof. dr hab. Ignacy Bokwa (UKSW), ks. prof. dr hab. Stanisław Czerwik (UPJPII), ks. prof. zw. dr hab. Ryszard Kamiński (KUL), ks. prof. dr hab. Kazimierz Misiaszek SDB (UKSW), o. prof. dr Patrick Prétot OSB (Institut Catholique, Paris), o. dr hab. Gerard Siwek CSsR (UPJPII), ks. prof. zw. dr hab. Helmut Jan Sobeczko (UO), ks. prof. dr Manlio Sodi SDB (Pontificia Accademia Teologica, Vaticano), ks. prof. ThDr. Peter Šturák, PhD. (Prešovská Univerzita, Prešov), prof. dr hab. Krystian Wojaczek (UO)


ZESPÓŁ REDAKCYJNY 2005-2014:

Redaktor naczelny: ks. dr hab. Andrzej Żądło (prof. UŚ)
Sekretarz redakcji:  ks. dr Roman Buchta
Redaktor statystyczny: dr hab. Józef Biolik (prof. UE)
Redaktor językowy: mgr Ewa Kura
Redaktorzy tematyczni: ks. dr hab. Bogdan Biela, ks. dr hab. Antoni Reginek (prof. UŚ), ks. dr hab. Leszek Szewczyk





Lista najczęściej czytanych artykułów


1   (odsłon: 8947):   Buchta, R., Organizacja pedagogicznych badań empirycznych dla potrzeb katechezy ==>> 2 (2006), s. 298-314.
2   (odsłon: 5609):   Tarnowski, J., Młodzi wobec tajemnicy cierpienia ==>> 1 (2005), s. 237-245.
3   (odsłon: 3705):   Bartoszek, A., Moralne przesłanie Jana Pawła II do pielęgniarek ==>> 2 (2006), s. 247-257.
4   (odsłon: 2415):   Łysy, H., Kazania roratnie do dzieci w służbie dziecka i rodziny chrześcijańskiej ==>> 5 (2009), s. 279-290.
5   (odsłon: 2254):   Kamiński, R., Teologia pastoralna. Istota i zadania ==>> 1 (2005), s. 9-20.
6   (odsłon: 2108):   Drożdż, A., Jan Paweł II jako nauczyciel moralności ==>> 2 (2006), s. 234-246.
7   (odsłon: 1953):   Słotwińska, H., Katecheza o Ojczyźnie według nauczania Jana Pawła II ==>> 2 (2006), s. 104-119.
8   (odsłon: 1622):   Mierzwiński, B., Teologia ciała jako istotny aspekt małżeństwa w świetle katechez środowych Jana Pawła II ==>> 5 (2009), s. 35-44.
9   (odsłon: 1462):   Celary, I., Dzieło nowej ewangelizacji w ujęciu papieża Jana Pawła II ==>> 2 (2006), s. 182-192.
10   (odsłon: 1459):   Wolicki, M., Oznaki prawdziwego opętania ==>> 7 (2011), s. 418-429.
11   (odsłon: 1252):   Reginek, A., Polskie adaptacje hymnu do Ducha Świętego ==>> 4 (2008), s. 171-180.
12   (odsłon: 1084):   Reginek, A., Tradycja śpiewów przed kazaniem i po kazaniu w zbiorach pieśni kościelnych na Górnym Śląsku w XIX i XX wieku ==>> 7 (2011), s. 266-276.
13   (odsłon: 1049):   Zellma, A., Przygotowanie młodzieży do sakramentu bierzmowania jako kategoria badawcza we współczesnej katechetyce ==>> 4 (2008), s. 78-89.
14   (odsłon: 1038):   Tkocz, E., Zasadnicze myśli encykliki Jana Pawła II Ecclesia de Eucharistia w zastosowaniu katechetycznym ==>> 2 (2006), s. 120-134.
15   (odsłon: 1030):   Ochwat, M., Poetyckie autoportrety kapłanów ==>> 6 (2010), s. 241-256.
16   (odsłon: 981):   Biela, B., Rodzina jako komunia życia i miłości w Domowym Kościele Ruchu Światło-Życie ==>> 5 (2009), s. 69-88.
17   (odsłon: 957):   Reginek, A., Psalm pokutny (51) jego wydźwięk tekstowy i muzyczny w polskich śpiewach religijnych ==>> 3 (2007), s. 107-115.
18   (odsłon: 954):   Kulbacki, P., Katechumenat przedmałżeński narzeczonych ==>> 5 (2009), s. 133-147.
19   (odsłon: 918):   Ostrowski, M., Jan Paweł II o świętej przestrzeni pielgrzymowania ==>> 2 (2006), s. 135-144.
20   (odsłon: 829):   Panuś, K., Katedra wawelska w kazaniach biskupa i kardynała Karola Wojtyły ==>> 2 (2006), s. 9-23.
21   (odsłon: 801):   Adamczyk, D., Katecheza o grzechu Kaina na podstawie perykopy z Rdz 4,1-16 ==>> 6 (2010), s. 183-202.
22   (odsłon: 782):   Widenka, M., Fenomen Katolickich Kerygmatycznych Szkół Nowej Ewangelizacji ==>> 6 (2010), s. 257-287.
23   (odsłon: 752):   Biela, B., Przygotowanie do sakramentu bierzmowania: czy wykorzystana szansa? ==>> 4 (2008), s. 41-53.
24   (odsłon: 750):   Mikołajec, J., Problem metody teologii pastoralnej ==>> 1 (2005), s. 21-34.
25   (odsłon: 749):   Staroszczyk, P., Siedem słów o Maryi ==>> 2 (2006), s. 289-297.
26   (odsłon: 703):   Hudek, W., Udział muzyków piekarskich w nabożeństwie papieskim w Katowicach w czasie II pielgrzymki Jana Pawła II do Polski ==>> 2 (2006), s. 203-211.
27   (odsłon: 700):   Przygoda, W., Posługa charytatywna Kościoła w okresie pontyfikatu Jana Pawła II ==>> 2 (2006), s. 153-164.
28   (odsłon: 681):   Paliński, J., Adoracja Eucharystii ==>> 1 (2005), s. 217-226.
29   (odsłon: 671):   Żywica, Z., Relacje małżeńskie mężczyzny i niewiasty w świetle tajemnicy Chrystusa i Kościoła (Ef 5,21-33) ==>> 5 (2009), s. 260-268.
30   (odsłon: 663):   Kuligowski, R., "Oczyszczenie pamięci" a nowy humanizm w myśli Jana Pawła II ==>> 2 (2006), s. 222-233.
31   (odsłon: 626):   Matwiejuk, K., Troska Jana Pawła II o poprawną celebrację Eucharystii i pełne w niej uczestnictwo ==>> 2 (2006), s. 85-94.
32   (odsłon: 623):   Sodi, M., Mszał Piusa V. Dlaczego Msza św. po łacinie w trzecim tysiącleciu? ==>> 5 (2009), s. 323-354.
33   (odsłon: 599):   Polok, G., Członek rodziny jako autorytet ==>> 5 (2009), s. 269-278.
34   (odsłon: 599):   Szewczyk, L., Wykaz prac dyplomowych napisanych pod kierunkiem księdza Jana Twardego ==>> 7 (2011), s. 63-70.
35   (odsłon: 591):   Żądło, A., Sakrament bierzmowania wczoraj i dziś ==>> 4 (2008), s. 11-28.
36   (odsłon: 572):   Tomaszek, Z., Pobożność eucharystyczna. O adoracji Najświętszego Sakramentu ==>> 2 (2006), s. 281-288.
37   (odsłon: 547):   Siwek, G., Homiletyka w relacji do teologii pastoralnej ==>> 1 (2005), s. 107-127.
38   (odsłon: 540):   Reginek, A., Wpływ pontyfikatu Jana Pawła II na rozwój społecznego ruchu muzycznego na Górnym Śląsku ==>> 2 (2006), s. 212-221.
39   (odsłon: 535):   Dziekoński, S., Katecheza wprowadzająca dziecko w sakramenty pokuty i Eucharystii w świetle posoborowych dokumentów Kościoła ==>> 3 (2007), s. 116-132.
40   (odsłon: 532):   Murawski, R., Pojęcie "katechetyki" w refleksji współczesnych autorów polskich ==>> 1 (2005), s. 68-81.
41   (odsłon: 524):   Kochel, J., Katecheza narracyjna o Miłosierdziu Bożym w Ewangelii św. Łukasza ==>> 3 (2007), s. 133-142.
42   (odsłon: 511):   Pawiński, S., Cisza i milczenie w przepowiadaniu słowa Bożego ==>> 7 (2011), s. 239-254.
43   (odsłon: 506):   Dziadosz, D., Religijny i społeczny status kobiet w tradycjach o Abrahamie (Rdz 11,27–25,18) ==>> 7 (2011), s. 351-367.
44   (odsłon: 506):   Górecki, J., Pobożność pielgrzymkowa Górnoślązaków na przełomie XIX i XX wieku ==>> 2 (2006), s. 193-202.
45   (odsłon: 503):   Polak, M., Bliższe przygotowanie do życia w małżeństwie i rodzinie ==>> 5 (2009), s. 148-162.
46   (odsłon: 497):   Stala, J., Społeczno-kulturowy kontekst współczesnych zagrożeń edukacji religijnej w rodzinie ==>> 4 (2008), s. 181-192.
47   (odsłon: 487):   Stala, J., Recepcja pedagogicznych postulatów Jana Fryderyka Herbarta w systemie wychowawczym ks. Walentego Gadowskiego ==>> 3 (2007), s. 232-238.
48   (odsłon: 485):   Szewczyk, L., Mistagogiczne aspekty w przepowiadaniu piekarskim kardynała Karola Wojtyły ==>> 2 (2006), s. 24-36.
49   (odsłon: 484):   Bełch, K., Nowa ewangelizacja w kulturze postmodernistycznej ==>> 7 (2011), s. 336-350.
50   (odsłon: 483):   Misztal, W., Depozytariusz i Pośrednik Ducha. Misja Kościoła i chrześcijanina według katechez sługi Bożego Jana Pawła II "Duch Święty w życiu wewnętrznym człowieka" ==>> 2 (2006), s. 60-84.
51   (odsłon: 479):   Galek, Cz., Wychowanie religijne dzieci i młodzieży szkolnej na ziemiach polskich przełomu XIX i XX wieku w świetle literatury pięknej i pamiętnikarskiej ==>> 5 (2009), s. 213-233.
52   (odsłon: 478):   Tomaszek, Z., Znaczenie uczestnictwa w Eucharystii dla życia chrześcijańskiego ==>> 4 (2008), s. 222-232.
53   (odsłon: 471):   Siwek, G., Profetyczny charakter posługi słowa Jana Pawła II ==>> 2 (2006), s. 37-59.
54   (odsłon: 470):   Wrzała, E., Duchowe macierzyństwo wypełnieniem misji kapłaństwa powszechnego ==>> 6 (2010), s. 143-154.
55   (odsłon: 468):   Pierskała, R., Celebracja Mszy szkolnej ==>> 5 (2009), s. 182-197.
56   (odsłon: 465):   Osial, W., Wychowanie do wspólnoty parafialnej jako zadanie szkolnej lekcji religii ==>> 4 (2008), s. 193-205.
57   (odsłon: 444):   Łuczak, M., Pielgrzymki Jana Pawła II w świetle sondaży OBOP ==>> 2 (2006), s. 145-152.
58   (odsłon: 438):   Adamczyk, D., Miłość ojczyzny w perspektywie chrześcijańskiego powołania do świętości ==>> 5 (2009), s. 234-249.
59   (odsłon: 437):   Przybyłowski, J., Ekologia w powołaniu chrześcijańskim. Refleksja pastoralna z inspiracji nauczania Jana Pawła II ==>> 2 (2006), s. 165-181.
60   (odsłon: 435):   Łuczak, M., Socjologia religii jako ancilla theologiae pastoralis ==>> 1 (2005), s. 35-44.
61   (odsłon: 433):   Bartoszek, A., Sakrament namaszczenia chorych a dzieci, które nie osiągnęły używania rozumu, oraz osoby od urodzenia upośledzone umysłowo ==>> 6 (2010), s. 168-182.
62   (odsłon: 406):   Misiaszek, K., W poszukiwaniu charakteru języka w katechezie ==>> 2 (2006), s. 95-103.
63   (odsłon: 404):   Kozubek, M.T., Formacja do wspólnotowości – kapłani i seminarzyści w Ruchu Focolari ==>> 6 (2010), s. 113-133.
64   (odsłon: 392):   Galek, Cz., Wychowawcza rola Kościoła katolickiego i religii w twórczości Bolesława Prusa ==>> 4 (2008), s. 282-292.
65   (odsłon: 391):   Kalbarczyk, A., Trema u kaznodziejów. Specyfika i sposoby opanowania ==>> 7 (2011), s. 190-204.
66   (odsłon: 387):   Gasiński, S., Ks. Prof. Stanisław Grzybek – twórca biblijnej szkoły przepowiadania ==>> 6 (2010), s. 104-112.
67   (odsłon: 387):   Celary, I., Domowy Kościół fundamentalnym obszarem katechezy rodzinnej ==>> 5 (2009), s. 59-68.
68   (odsłon: 387):   Dyk, S., Duch Święty jako podmiot i treść przepowiadania homilijnego ==>> 4 (2008), s. 148-170.
69   (odsłon: 385):   Strzelczyk, G., Monofizytyzm praktyczny? O problemach z wyznawaniem integralnego człowieczeństwa Chrystusa ==>> 2 (2006), s. 268-280.
70   (odsłon: 381):   Sodi, M., L’Ordo Paenitentiae: „manuale” di spiritualità per la comunità cristiana. Dai contenuti alle metodologie ==>> 8 (2012), s. 196-210.
71   (odsłon: 378):   Kuligowski, R., Małżeństwo i rodzina a przemiany w kulturze dzisiaj ==>> 5 (2009), s. 13-21.
72   (odsłon: 377):   Dyk, S., Hermeneutyka słowa Bożego w liturgii ==>> 7 (2011), s. 148-165.
73   (odsłon: 367):   Tomaszek, Z., Powszechne powołanie do świętości ==>> 3 (2007), s. 260-274.
74   (odsłon: 362):   Kudełka, M., Stowarzyszenie Niniwa nową wspólnotą w Kościele katolickim ==>> 2 (2006), s. 315-323.
75   (odsłon: 353):   Sosna, K., Problematyka osób niepełnosprawnych we współczesnych podręcznikach katechetycznych ==>> 1 (2005), s. 98-106.
76   (odsłon: 350):   Biela, B., Przygotowanie dalsze i bliższe do sakramentu pokuty i pojednania ==>> 3 (2007), s. 36-53.
77   (odsłon: 347):   Biela, B., Zasada katechumenalna w duszpasterstwie akademickim ==>> 2 (2006), s. 258-267.
78   (odsłon: 346):   Buchta, R., Orędzie papieża Benedykta XVI na XXIII Światowy Dzień Młodzieży w Sydney (2008) aktualnym wskazaniem dla katechezy wprowadzającej do misji ==>> 4 (2008), s. 251-267.
79   (odsłon: 337):   Buchta, R., Biblijny wymiar katechezy w teorii i w praktyce ==>> 1 (2005), s. 89-97.
80   (odsłon: 336):   Sobeczko, H.J., Z problematyki teologiczno-pastoralnej sakramentu bierzmowania ==>> 4 (2008), s. 29-40.
81   (odsłon: 336):   Kuligowski, R., Duch Święty a moralność chrześcijańska w nauczaniu św. Pawła ==>> 4 (2008), s. 138-147.
82   (odsłon: 335):   Kudełka, M., "System parafialnych komórek ewangelizacyjnych" sposobem na odnowioną parafię ==>> 3 (2007), s. 294-300.
83   (odsłon: 331):   Chałupniak, R., Terapeutyczny wymiar katechezy szkolnej ==>> 3 (2007), s. 143-166.
84   (odsłon: 331):   Murawski, R., Wokół pojęcia katechezy według Jana Pawła II ==>> 3 (2007), s. 143-166.
85   (odsłon: 321):   Broński, W., Ksiądz Jan Twardy - Curriculum vitae ==>> 7 (2011), s. 19-21.
86   (odsłon: 319):   Dyk, S., Homilia w celebracji obrzędu pokuty i pojednania ==>> 3 (2007), s. 78-93.
87   (odsłon: 319):   Kucza, G., Antropologiczny kontekst w teologii sakramentu pokuty i pojednania ==>> 3 (2007), s. 9-18.
88   (odsłon: 306):   Rusiecki, T., Eucharystia pokarmem na życie ==>> 1 (2005), s. 233-236.
89   (odsłon: 303):   Zellma, A., Szkolne nauczanie religii wobec zadania przygotowania młodzieży do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie ==>> 5 (2009), s. 122-132.
90   (odsłon: 286):   Marek, Z., Katechetyczna służba Kościoła ==>> 1 (2005), s. 82-88.



© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice