Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: analiza narracyjna | znaleziono 4 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Kochel, J.

tytuł: Katecheza narracyjna o Miłosierdziu Bożym w Ewangelii św. Łukasza

Studia Pastoralne 3 (2007) 133-142

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katecheza narracyjnaopowiadanieprzypowieści ewangelicznemiłosierdzie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

LA CATECHESI NARRATIVA SULLA MISERICORDIA DI DIO SECONDO IL VANGELO DI LUCA
Il racconto nella catechesi svolge alcune funzioni didattiche: risveglia l'interessamento degli alunni, crea legame con la storia e con le fondamentali esperienze umane, facilita le decisioni personali, aiuta a ricordare le verita della fede appena conosciute, stimola la mente, la fantasia, il cuore; da origine a nuove relazioni, aiuta a superare le divisioni e distrugge il "guscio" dell' isolamento. La narrazione e la via principale dell'educazione religiosa. Non e pero una comune "riproduzione" degli eventi (funzione informativa), ma e una partecipazione nella formazione della vita dell'ascoltatore o del lettore (funzione pedagogica). Quando diventa un racconto della vita, della morte e della risurrezione di Gesu, richiama le sensazioni, i valori, le scelte e gli atteggiamenti della vita e causa una trasformazione nel modo di sentire, capire e ragionare: una "conversione" (cf. Ef 4,23). Allora acquista un significato religioso.



autor: Kuczyński, Ł

tytuł: Narracyjna rola ciała w liturgii

Studia Pastoralne 5 (2009) 291-303

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: liturgikaciałonarracja

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE NARRATIVE ROLLE DES KÖRPERS IN DER LITURGIE



autor: Malina, A.

tytuł: Dobra Nowina pomimo złych wieści (Mk 14,1-11)

Studia Pastoralne 7 (2011) 386-397

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: biblistykaEwangelia Markaanaliza narracyjnauczniowie Jezusa

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE GOOD NEWS DESPITE BAD NEWS (MARK 14:1-11).
Summary
The subject of the study of the anointing at Bethany narrative (Mark 14:3-9), which is placed between two scenes depicting actions against Jesus: the conspiracy of the chief priests and scribes (Mk 14:1-2) as well as the departure of Judas to the chief priests (Mark 14:10-11). This inclusion belongs to a type of literary device which occurs frequently in the Gospel of Mark: an ongoing story is interrupted by another and is continued and completed once the middle story ends. The chief priests and scribes, who act as initiators and promoters of actions against Jesus, are joined by one of the Twelve. The contrast to these activities is not a people full of admiration for His teaching, but the actions of the woman in Bethany. In this way, her act becomes the content of the Good News proclaimed in spite of bad news about the role of His external and internal enemies. In all circumstances the disciple is called to follow the example of total and unconditional commitment to the Lord, which is presented as a memento for the addressees of the Gospel.



autor: Sławiński, H.

tytuł: Odmienne koncepcje homilii, ich egzemplifikacja i komparatywna analiza

Studia Pastoralne 5 (2009) 198-212

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: homiletykametodologia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIFFERENT CONCEPTS OF THE HOMILY, EXAMPLES AND COMPARATIVE ANALYSIS.
Summary
Through comparison, this article presents two concepts of the homily, which have been discussed in the Church since the Second Vatican Council until the last interventions delivered by the members of the world Synod of Bishops on the „Word of God in the Life and Mission of the Church”, held in October 2008 at the Vatican. After a brief presentation of the contemporary discussions on the concept of the homily, two texts of homilies based on different concepts are presented and accompanied by a side by side in-depth analysis. The conclusion states that it’s not enough to teach someone in order to make of him, or her, a good Christian. To reach this aim – far more then teaching – it seems appropriate to facilitate an aware participation of the faithful in the celebrated mystery of Christ and to shine the light of that mystery on their daily life.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 4 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice