Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: katolicka nauka społeczna | znaleziono 8 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Bańka, A.R

tytuł: Wiara w porządku ratio

Studia Pastoralne 9 (2013) 13–32

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Bógnaukaateizmreligiawiarascjentyzm

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

FAITH IN THE ORDER OF RATIO
Summary
When in 1977, in a book entitled At the root of modern atheism, French philosopher Marcel Neusch formulated the thesis about the coming of postatheistc age, he probably did not think, that at the beginning of the twenty-first century, atheistic thought reborn in the form of a so-called „new atheism”. Its main representatives: Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Daniel C. Dennett and Sam Harris, taking the position of scientific scientism, attack with a renewed vigor not only all forms of religion, but also skepticism, relativism and epistemological agnosticism. Their main efforts focus on trying to argue that all faith is an act completely irrational, and the non-existence of God can be confirmed by scientific methods. This article is a polemic with the main theses of the new atheists. It shows the actual place of faith in the order of ratio and discusses the problem of possibility of proving the existence or the non-existence of God.
Keywords: faith, God, new atheism, religion, science, scientism



autor: Chałupniak, R.

tytuł: Pedagogika katolicka – znaczenie i aktualność w kontekście chaosu wartości (perspektywa polska)

Studia Pastoralne 13 (2017) 62-73

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiiwychowanie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Catholic pedagogics – meaning and topicality in the context of the chaos of values (Polish perspective)
Summary
Education cannot be reduced to information and should guarantee to the students and their parents the freedom of making axiological decisions and solutions. The above mentioned right is confirmed by the right of parents to raise their children according to their own conceptions. In the contemporary chaos of values and principles of education the Catholic education remains a topical, interesting and important proposal for school.



autor: Hartmann, R.

tytuł: Kirche als freizeitunternehmen? Kriterien einer pastoral der freizeit

Studia Pastoralne 6 (2010) 217-233

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: czasczas wolnyduszpasterstwostruktura społecznasegmentacja życia


autor: Osewska, E.

tytuł: Znaczenie szkół katolickich dla formacji katolików w Anglii i Walii

Studia Pastoralne 9 (2013) 119–126

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: formacja chrześcijańskapluralizmszkoła katolicka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE MEANING OF CATHOLIC SCHOOLS IN THE FORMATION OF CATHOLICS IN ENGLAND AND WALES
Summary
In order to present the meaning of Catholic schools in the formation of Catholics in England and Wales, the author explores the social, religious and educational context of the past decades in England and Wales. Due to a high level of migration to the UK, with many ethnic groups coming from Asia, Africa and Latin America, the British society has been affected and transformed profoundly by the variety of cultures, religions, traditions and habits, proper to the migrating communities. This historical migration started a complex process of a global transformation of the society, which made it impossible for institutional religions to maintain their position and role as in the past. The Catholic population in England and Wales nowadays is composed of people of ethnic English descent, people of Irish origins, converts or the descendants of converts from Anglicanism or other Protestant denominations, and lately, Catholics from Catholic countries – mainly Poland. The present composition of the Catholic Church is thus highly diversified, and culturally heterogeneous. Nevertheless, Catholic schools in England and Wales have played an important role in searching for an interpretation of the emerging authentic forms of Christian faith and forming Catholics who are ready to see God’s presence within their experience and continually renew their daily lives in the light of the Gospel.
Keywords: Catholic school, Christian formation, religious and cultural plurality



autor: Polok, G.

tytuł: Nauka o obecności i działaniu Ducha Świętego w Kościele w świadomości uczestników Odnowy w Duchu Świętym

Studia Pastoralne 1 (2005) 246-256

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Duch ŚwiętyOdnowa w Duchu Świętympneumatologia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE LEHRE ÜBER DIE GEGENWART UND DIE WIRKUNG DES HEILIGEN GEISTES IN DER KIRCHE IM BEWUSSTSEIN DER MITGLIEDER DER ERNEUERUNG IM HEILIGEN GEIST



autor: Stołpiec, K.

tytuł: Sprawiedliwość społeczna w świetle encykliki Deus Caritas est Benedykta XVI

Studia Pastoralne 15 (2019) 228-241

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: Benedykt XVIDeus caritas estsprawiedliwośćdobro wspólne

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Social Justice in the Light of the “Deus Caritas est” of the Benedicts XVI
Summary
The article presents an historical section of the rising and application the idea of the social justice in the social education, beginning from ideas of ancient philosophers leading to presence in nowadays teaching of Catholic church. The considerations was based on the encyclical Deus caritas est of the pope Benedict XVI being a fundamental source showing the justice as a virtue which fool of its progress is achieved in love.



autor: Surmiak, W.

tytuł: The Preferential Option for the Poor as an Expression of Social Love

Studia Pastoralne 15 (2019) 242-253

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: katolicka nauka społecznaubóstwosprawiedliwośćmiłość

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Summary
This article presents the issue of the preferential option for the poor that appears to be a natural consequence of the social love. At first the author presents poverty as an expression of a great injustice in the world and later on points at historic ori¬gins and evolution of the preferential option for the poor presented in the Catholic social teaching. In the final part of the article the author reflects upon the question, whether the option for the poor is a theological passe, or still constitutes a living element of the social teaching of the Church especially with its regards to relation between justice and love.



autor: Wierzbicki, M.S.

tytuł: Zadania edukacyjno-pastoralne we współczesnych szkołach katolickich na przykładzie szkolnictwa salezjańskiego

Studia Pastoralne 9 (2013) 101–118

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: pedagogika religiipedagogika salezjańskaszkołaszkoła katolicka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PASTORAL-EDUCATION TASK IN CONTEMPORARY CATHOLIC SCHOOL ON THE MODEL OF SALESIAN SCHOOL
Summary
This article talks about an educational and pastoral tasks in Catholic schools on the example of the Salesian education. These tasks are assigned to specific individuals who run schools and form their Catholic character. The school is in fact for all – teachers and students – a community of generations, a great educational family in which every young person meets with respect, regardless of their ability and intellectual capacity. Therefore we analyze the current social situation of young people and education, in order to show that the tasks arising from the ministerial, Church documents and the needs of the environment require continuous evaluation and adaptation to current conditions of national, youth, family and school development.
Keywords: catholic school, religious pedagogy, salesian pedagogy, school



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 8 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice