Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: pedagogika salezjańska | znaleziono 3 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Chałupniak, R.

tytuł: Pedagogika katolicka – znaczenie i aktualność w kontekście chaosu wartości (perspektywa polska)

Studia Pastoralne 13 (2017) 62-73

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiiwychowanie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Catholic pedagogics – meaning and topicality in the context of the chaos of values (Polish perspective)
Summary
Education cannot be reduced to information and should guarantee to the students and their parents the freedom of making axiological decisions and solutions. The above mentioned right is confirmed by the right of parents to raise their children according to their own conceptions. In the contemporary chaos of values and principles of education the Catholic education remains a topical, interesting and important proposal for school.



autor: Wierzbicki, M.S.

tytuł: Zadania edukacyjno-pastoralne we współczesnych szkołach katolickich na przykładzie szkolnictwa salezjańskiego

Studia Pastoralne 9 (2013) 101–118

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: pedagogika religiipedagogika salezjańskaszkołaszkoła katolicka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PASTORAL-EDUCATION TASK IN CONTEMPORARY CATHOLIC SCHOOL ON THE MODEL OF SALESIAN SCHOOL
Summary
This article talks about an educational and pastoral tasks in Catholic schools on the example of the Salesian education. These tasks are assigned to specific individuals who run schools and form their Catholic character. The school is in fact for all – teachers and students – a community of generations, a great educational family in which every young person meets with respect, regardless of their ability and intellectual capacity. Therefore we analyze the current social situation of young people and education, in order to show that the tasks arising from the ministerial, Church documents and the needs of the environment require continuous evaluation and adaptation to current conditions of national, youth, family and school development.
Keywords: catholic school, religious pedagogy, salesian pedagogy, school



autor: Zellma, A.

tytuł: Wartości edukacyjne muzyki w nauczaniu religii (przyczynek do dyskusji)

Studia Pastoralne 12 (2016) 110-120

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiimuzykapedagogika

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Educational value of music in the teaching of religion (a contribution to the discussion)
Summary
Music occupies an important place in the teaching of religion. It is a the source of content, a carrier of universal values and an effective means of teaching that multilaterally activates children and youth. Apart from the functions of teaching, music performs educational and therapeutic functions. It therefore seems equitable use of music in religious education and to motivate students to direct contact with musical works. This involves supporting the catechized in the experience and understanding of the values that are carried by music. They van be served by various forms of activation of students, such as eg. listening and analyzing pieces of music, making reflection and prayer on the canvas of music, painting a song, singing, creating text and melody, gestures and dance steps to music. Thanks to them there is revealed the educational value of music in the teaching of religion.
With this in mind, it is worth to shape musical culture of religion teachers and their competence in the field of music education. This requires appropriate forms of education during the studies and training in the permanent formation. To achieve pedagogical innovations in the use of music in religion classes it may be helpful to gather the opinions of students and teachers of religion. It seems worth therefore taking empirical research on this topic. This will provide new and interesting ways, activating students multilaterally, to use music in teaching religion.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 3 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice