Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: rozumienie pieśni | znaleziono 4 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Hudek, W.

tytuł: Pieśni ku czci Trójcy Przenajświętszej w "Śpiewniku archidiecezji katowickiej”

Studia Pastoralne 14 (2018) 171-191

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: Trójca Świętamuzyka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Songs of Praise to the Holy Trinity in The Book of Songs of Archdiocese Katowice
Summary
The Book of Songs of Katowice Archdiocese, published in 2000 by Rev. Professor Antoni Reginek, contains 9 songs of praise to the Holy Trinity in the collection in which they are numbered from 197 to 205. Compared with other collections of church songs, it is placed as the second in row as far as the quantity of such works is concerned. The biggest collection of songs of praise to the Holy Trinity is the Evangelical Book of Songs (Bielsko-Biała 2002) with a number of eleven songs. Following The Book of Songs of Katowice Archdiocese is the book The Way to Heaven (Droga do nieba, Opole 2006) with six songs and The Hymn Book by Rev. Jan Siedlecki (Kraków 2017) with five songs of praise to the Holy Trinity. The texts of the analysed songs can be divided into three formal genres: antiphonies, hymns, and stanza songs. Their content is bound up by descriptions of the nature of the Holy Trinity (Divinity and Unity), internal relations (creation, origin, and inspiration) and the external action (creation, salvation and devotion). The language of the songs is rich with metaphors and poetics that approximates the mystery of God. Musically, the songs are characterized by the noble simplicity. The melody in majority of them is held in key major and in two cases one can find references to church modes. Four are held in 4/4 meter, and two in duple meter, which reinforces the musical illustration of the Holy Trinity mystery. The ambitus of the songs accommodates to the average human voice capacity and varies from the largest one containing the eleventh (203) to the smallest one in the interval of the sixth (199, 202). The examples of particularly vital songs can be: the Silesian Hymn Te Deum Laudamus or We praise you God (199) and the song The Undivided and Holy Trinity (202). This hymn is known and sung in all parishes of the archdiocese (paradoxically in all churches it is sung in the meter different from 3/4). The second song, apart from the melodic variation placed in the collection (counter-facture to the morning song When the morning stars are awake [549] and the evening hymn All our daily matters [553]) has its original version which functions in the living musical tradition in the Silesian Chełm parish.



autor: Kamińska-Kłos, B.

tytuł: Rola i znaczenie pieśni religijnych w upowszechnianiu kultury muzycznej w środowisku parafialnym

Studia Pastoralne 14 (2018) 86-99

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: pieśń kościelnamuzykaparafiaśpiew religijny

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The role and meaning of ecclesial songs in making musical culture in parish community more widespread
Summary
Musical tradition of a whole church is invaluable, dominating over other artistic forms, mainly because church singing is connected withwords (lyrics) and is an integral part of a solemn liturgy. Sacral music has evaluated together with the whole Roman Catholic Church for over two thousand years. To enhance the effectiveness of prayers and liturgic activitives an emotional state of its faithful is essential and a perfect goal to achieve it is to choose a suitable music. Polish dictionary defines culture as a whole achievement of humanity created in historic development or in one particular epoch. In modern ethnology and anthropology as a main factor making a culture is human activity in a general context. Ecclesial song appeared in Poland onlywhen chorale stopped being considered as an elite phenomenon. It was then that the lower classes started to participate actively in a church mess and ecclesial music gained a huge popularity. Singing in Polish slowly and with difficulty made its way to a liturgy. Parishes, running different forms of cultural education, should provide for their believers’ needs, by professional preparations for liturgy where music and singing is an integral and inseparable part.



autor: Reginek, A.

tytuł: Polskie adaptacje hymnu do Ducha Świętego

Studia Pastoralne 4 (2008) 171-180

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: hymn Veni Creatorpieśń kościelnarozumienie pieśni

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

ADAPTATIONS POLONAISES DE L’HYMNE AU SAINT ESPRIT.
Résumé
L’invocation au Saint Esprit – Seigneur et Donneur de Vie est présente de manière particulière depuis le Moyen Âge dans l’hymne liturgique Veni Creator. Dans des recueils de prières et de chants polonais mais aussi dans des discours poétiques on retrouve de nombreuses paraphrases de cet hymne, soit les paraphrases du texte soit celles de la musique. Au début c’étaient des adaptations assez fideles de nouveaux textes adaptés a la mélodie grégorienne, bien répandue dans la tradition des chants d’église en Pologne. Ensuite on cherchait progressivement a traiter avec un peu plus de liberté le texte latin et la mélodie du chant grégorien. Les oeuvres méritant notre attention particuliere sont les élaborations mélodiques du Chant du Saint Esprit de Franciszek Karpiński appartenant a son recueil Chants Pieux de 1792 mais aussi l’introduction d’une nouvelle traduction de l’hymne avec l’incipit: Viens Esprit Créateur. Dans la nouvelle Liturgie des Heures post-conciliaire on retrouve une traduction assez fidele de l’hymne: O, Esprit Créateur, viens! Ce texte adapté a la mélodie grégorienne est devenu une partie intégrale des recueils de chants, de rites et d’autres livres liturgiques. En Silésie il existe une tradition du chant hymnique Viens Esprit Créateur interprété lors des occasions et cérémonies différentes.
Mots clés: chant d’église, compréhension du chant, l’hymne Veni Creator



autor: Reginek, A.

tytuł: Tradycja śpiewów przed kazaniem i po kazaniu w zbiorach pieśni kościelnych na Górnym Śląsku w XIX i XX wieku

Studia Pastoralne 7 (2011) 266-276

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: muzyka sakralnapieśń kościelnahomiletykahistoria Kościoła na ŚląskuXIX wiekXX wiek

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

TRADITION OF SINGING BEFORE AND AFTER A SERMON IN COLLECTIONS OF CHURCH HYMNS IN UPPER SILESIA IN THE 19TH AND 20TH CENTURY.
Summary
The songs related to the proclamation of the word of God belong to the oldest ones in the Polish language and form a group of so-called „sermon songs”. They were helpful in the active participation in the liturgy of the Eucharist when it was celebrated in Latin. Especially in the XIX and XX centuries, the tradition of their performance, in and out of the liturgy, was very alive also in Silesia. The old Polish sources of Church songs show an extensive collection of songs intended to be sung before and after a sermon. In the actual repertory of Church songs there are more than a dozen of them. Regarding the theological content of these songs sung before the sermon are the beseeching prayers for the light of the Holy Spirit and God’s wisdom for the preacher and listeners. When they are sung after the sermon, they are a begging for God’s help for the fulfillment of the teaching. Nowadays, the importance of these songs is decreasing and this process is related to the Second Vatican Council’s liturgical reform which underlines the function of the homily and the continuity of the Liturgy of the Word. However, in these circumstances it seems to be still possible to maintain the tradition of singing and imploring the grace of the Holy Spirit.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 4 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice