Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. R. Dappa: 15.11 (piątek) w godz. 9.30-10.15

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

M. Kozubek: 14.12., godz. 15:30-17:00 (zamiast 10.12.)

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

A. Kłos-Skrzypczak: 14.11. zajęcia dla NoR rok I i III - odwołane.

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "małżeństwo" | znaleziono 28 opisów(-y) | strona: 3 spośród: 3


«
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]

autor: Polok, G.

tytuł: Członek rodziny jako autorytet

Studia Pastoralne 5 (2009) 269-278

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinaautorytet

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DER FAMILIENGLIED ALS AUTORITÄT. EINE ANALYSE DER FORSCHUNGSRESULTATEN



autor: Stala, J.

tytuł: Charyzmat rodziny i realizowana przez nią edukacja religijna

Studia Pastoralne 5 (2009) 112-121

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinawychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DAS CHARISMA DER FAMILIE UND DIE VON IHR ERFÜLLTE RELIGIÖSE ERZIEHUNG.
Zusammenfassung
Die Familie – eine Gemeinschaft des Lebens und der Liebe – nimmt im Leben der Kirche eine ganz spezifische Rolle ein. Um diese Rolle umfassend zu erfüllen, erhält sie ihre eigene Gabe, die über die Identität von Ehe und Familie entscheidet. Die Familie kann nicht vor den Aufgaben resignieren, zu denen sie im Aufbau der Gemeinschaft der Kirche berufen ist und zu deren Verwirklichung sie mit ihrem speziellen Charisma bestärkt ist. Die organische Struktur der Familie stellt ihren großen Reichtum dar, bildet das Fundament für die Religionserziehung in der Familie, offenbart gleichzeitig jedoch auch die große Herausforderung, die in dieser Hinsicht ganz besonders vor den Eltern stehen. Sie müssen sich dessen bewusst werden, dass es vor allem sie sind, die ihre Kinder erziehen und sich gleichermaßen um deren religiöse Bildung kümmern müssen, weil sie deren Eltern sind. Wenn sie diese Aufgabe mit anderen Menschen teilen, insbesondere mit der Kirche und der Schule, dann soll sich dabei auf richtige Weise der Grundsatz der Subsidiarität widerspiegeln. Der vorliegende Artikel geht auf die Frage nach dem Charisma der Familie sowie nach der von ihr erfüllten Religionserziehung ein, wobei ihre Wertschätzung und Wahrnehmung besondere Beachtung erfahren.



autor: Wojaczek, K.

tytuł: Personalistyczno-relacyjny kontekst duszpasterstwa rodzin – subdyscypliny teologii praktycznej

Studia Pastoralne 5 (2009) 251-259

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnaduszpasterstwo rodzinrodzinamałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

EIN PERSONALISTISCH-RELATIONISCHER KONTEXT DER FAMILIENSEELSORGE – EINER SUBDISZIPLIN DER PASTORALTHEOLOGIE



autor: Wojaczek, K.

tytuł: Pastoralne determinanty profilaktyki kryzysu małżeństwa

Studia Pastoralne 11 (2015) 142-152

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: małżeństwoduszpasterstwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Pastoral determinants of marriage crisis prevention
Summary
Title of the article means that the pastoral activity of the Church carries the potential of preventive measures against the crisis of marriage. Actualisation of this potential requires, first of all, adequate definition of marriage crisis as a situation in which the following factors coexist: factors that disrupt marriage, the need for an immediate change in the existing situation and the uncertain outlook for the future of the relationship. A derivative term related to a marriage crisis is the concept of crisis tendencies, which means the occurrence of one or at most two factors creating a marriage crisis. The concept of crisis tendencies is important from the point of view of prevention and pastoral commitment of the Church. This commitment can reverse the said tendency and help the marriage to avoid a crisis. One should point at the three elements of the pastoral commitment of the Church in the marriage crisis prevention. The first is to present spouses a model of marriage as their reciprocal gift of themselves. This model is important because it stems from the fact of their personal being. Secondly, it is necessary to show spouses the so called know how knowledge that are mechanisms of various fields of their married life. Here the Church should take advantage of the achievements of humanities. It is important that the choice of these solutions be integrated into the model. Otherwise instead of marriage prevention one shall face disintegration of marriage. Thirdly, a married couple should be informed each time of from which field a particular content comes from: whether it is the official teaching of the Church or a detailed solution offered by secular science. Synergistic approach is often impossible because of the socio-phenomenological model of the sacred-profane relationship by Durkheim and Eliade. That is why a good knowledge of the Second Vatican Council on the autonomy of the temporal is required.



autor: Wolański, B.

tytuł: Duszpasterstwo rodzin odpowiedzią na czasy kryzysu małżeństwa i rodziny. Doświadczenie diecezji legnickiej

Studia Pastoralne 11 (2015) 67-82

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: duszpasterstwo rodzinmałżeństworodzina

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Ministry of families as a response to the marriage and family crises. The experience of the diocese of Legnica
Summary
The observation of present human lives shows clearly that the family crises becomes more and more serious. The number of so called partnerships is rising and the popularity of marriage is decreasing very fast. We may notice a large number of marriage breakdowns. Every family which is lost as a result of the modern changes, exposed to the intrusive behavior of the laic and liberal media, needs strong support from the Church, especially from the Ministry of Families. Finding the appropriate forms of marriage and family care, which are adjusted to the needs of marriage and family, poses a major challenge for the Church. Therefore the Church finds the service for the family as one of the most essential tasks, as the first and, for many reasons, the most important mission and service. The tasks of the Ministry of Families along with the description of taken initiatives in the Diocese of Legnica become the content of this article. There was also taken an attempt to show the function of the Ministry of Families as a response for the marriage and family crises.



autor: Zellma, A.

tytuł: Szkolne nauczanie religii wobec zadania przygotowania młodzieży do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie

Studia Pastoralne 5 (2009) 122-132

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinakatechezakatecheza młodzieżykonflikt

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE TEACHING OF RELIGION IN SCHOOLS AS PREPARATION FOR YOUNG PEOPLE TO CONSTRUCTIVELY SOLVE PROBLEMS IN THEIR FUTURE MARRIAGE AND FAMILY.
Summary
Religious education faces various educational tasks at school. The tasks focus on teaching and integral upbringing. They involve further and closer preparation of the youth to married and family life. Conflicts in married and family life and developing appropriate skills seem an essential thematic category for religious education. This article is aimed at finding answers to the following questions: how are the problems related to conflicts in married and family life dealt with in religious education classes at school and how is the task of the preparation of the youth to constructive conflict solving in married and family life carried out. While answering these questions, the religious curriculum at upper secondary school, lower secondary school, and at professional schools are referred to. In order to better understand the issue and to show it in the context of social science, first conflicts in married and family life are presented from a psychological and pedagogical perspective. Next, religious education matters are shown. The analyses carried out here are of theoretical nature only. They are based on religious curriculums at various types of comprehensive, secondary and professional schools.



autor: Żywica, Z.

tytuł: Relacje małżeńskie mężczyzny i niewiasty w świetle tajemnicy Chrystusa i Kościoła (Ef 5,21-33)

Studia Pastoralne 5 (2009) 260-268

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia Nowego TestamentumałżeństwoList do Efezjan

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

EHELICHENBEZIEHUNGEN EINES MANNES UND EINER FRAU IM LICHT DES CHRISTI UND SEINER KIRCHE MYSTERIUMS (EPH 5,21-33)



autor: Łysy, H.

tytuł: Kazania roratnie do dzieci w służbie dziecka i rodziny chrześcijańskiej

Studia Pastoralne 5 (2009) 279-290

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: homiletykamałżeństworodzinaroraty

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PREDIGTEN DER „RORATEMESSE” IM DIENST DES KINDES UND DER CHRISTLICHEN FAMILIE



strona: 3 spośród: 3
«
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]
znaleziono: 28 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice