Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Szkoły Nowej Ewangelizacji | znaleziono 13 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 2


[<<] | 1 | 2 | [>>]

autor: Celary, I.

tytuł: Rodzina chrześcijańska jako wspólnota wiary i ewangelizacji w nauczaniu papieża Franciszka

Studia Pastoralne 11 (2015) 15-26

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: rodzinamałżeństwoewangelizacjazagrożenie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Christian family as a community of faith and evangelization in the teaching of pope Francis
Summary
In his teaching Pope Francis often emphasizes that the most important duty of the Church is preaching the Gospel. Its proclamation is a sign of maturity of the Church community. However in many situations it should have missionary character. Francis reports that in a secularized world all baptized people are called to give the testimony of faith. He believes that people learn the Gospel within families first and then they would proclaim it to the world. Pope Francis perceives the family as an environment of faith and evangelization. He indicates that raising awareness of Church in this aspect is confronted – especially in the western cultural and social context – with attacks against families which can fulfill their duties facing difficulties.
This aspect is raised in the first part of the article. In the second part, on the social and cultural background teaching of Pope Francis about the role of family as a community of faith and evangelization is presented.



autor: Chmielewski, D.

tytuł: Wyzwania pastoralne dla misji i w doświadczeniach ruchu duchowości małżeńskiej Equipes Notre Dame w kontekście nowej ewangelizacji

Studia Pastoralne 11 (2015) 278-294

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Pastoral challenges for the mission and in experience of nuptial spirituality movement Equipes Notre Dame in the context of the new evangelization



autor: Gasiński, S.

tytuł: Ks. Prof. Stanisław Grzybek – twórca biblijnej szkoły przepowiadania

Studia Pastoralne 6 (2010) 104-112

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: biblistykaduszpasterstwohomiletykakaznodziejstwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PFR. PROF. STANISŁAW GRZYBEK ALS GRÜNDER DER BIBLISCHEN SCHULE DES PREDIGENS.
Zusammenfassung
Der Artikel präsentiert Pfr. Prof. Stanisław Grzybek als Biblisten und Homileten. Er schuf seine eigene biblisch- homiletische Schule. Indem er Wissenschaftler blieb, konnte er in die Seelsorge sein Wissen und wissenschaftliche Erfahrung bringen. Professor Grzybek war auch pädagogisch talentiert, deshalb übermittelten viele seiner Absolventen später den anderen ihr erworbenes Bibelwissen. Die besten Werke des Professors erfreuten sich bis heute der Popularität sowohl unter den Biblisten, als auch unter den Seelsorgern.



autor: Kochel, J.

tytuł: Hagiograficzny klucz nowej ewangelizacji

Studia Pastoralne 10 (2014) 162-172

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nowa ewangelizacjaświęci

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

HAGIOGRAPHIC KEY TO THE NEW EVANGELISM
Summary
The author of the article points to a hagiographic key for interpretation of a programme for a new evangelism. An analysis of the idea ‘communion of saints’ has aided in his discovery, focusing attention on a new approach (hagiographic) in the interpretation of the Bible and centering on the saints as icons of the new evangelism. The saints show the way for effective realisation of the program for a new evangelism, for which confirmation we have no further to look than the statements of Benedict XVI and Francis. The saints become the real protagonists of the new evangelism and challenge us to follow their lives and mission in the Church. This appeal is a challenge for contemporary pastors, catechists and teachers to reach for the personal examples of the saints and the blessed of the Church in teaching and their intercession for the realisation of sharing the faith.



autor: Mąkosa, P.

tytuł: Dynamika ewangelizacji według adhortacji apostolskiej Evangelii gaudium papieża Franciszka

Studia Pastoralne 10 (2014) 327-340

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: FranciszekEvangelii gaudiumewangelizacjanowa ewangelizacja

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DYNAMICS OF EVANGELIZATION IN THE APOSTOLIC EXHORTATION EVANGELII GAUDIUM OF POPE FRANCIS
Summary
In the period from 7 to 28 October 2012 in the Vatican City was held XIII Ordinary General Assembly of the Synod of Bishops on the new evangelization. The fruit of the Synod is the Apostolic Exhortation Evangelii gaudium. According to many observers, it is a programmatic document of Pope Francis, revealing the priorities of his pontificate. Presented reflection is an attempt to make a synthesis of the most important indications of the Pope on evangelizing activity of the Church. These include in particular the following issues: union with Jesus as the primary motive of evangelization, necessity of missionary conversion, evangelization as a joyful radiation, witness of Christian life as the first step of evangelization, the proclamation of the Kerygma as the heart of evangelization, the need for renewal of forms of evangelization.



autor: Niesporek, M.

tytuł: Katecheta w środowisku szkoły wobec problemów demonologii

Studia Pastoralne 15 (2019) 211-227

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiikatechetaszkolnictwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

A Religion teacher in a school environment in the face of a demonology issue
Summary
The presence of a religion teacher at school becomes a chance to evangelise both students and teachers. They all come from different backgrounds and have vary¬ing experience of God. The article A Religion Teacher in a School Environment in the Face of a Demonology Issue is an attempt to show a religion teacher’s tasks which he can undertake during religious instruction lessons and during informal contacts with other teachers. These tasks are not focused only on spreading the Gospel. But also on making young people aware of spiritual threats connected with wearing satanist symbols and promoting satanism, organizing Halloween, propagating magic. The article proves that the school curriculum for catechism does not underline the threats sufficiently. It contains suggestions of improving the content of the subject in this aspect and also of fuller use of the priest teacher’s presence at school.



autor: Płusa, S.

tytuł: Przepowiadanie słowa Bożego w kontekście nowej ewangelizacji

Studia Pastoralne 7 (2011) 495-511

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: homiletykanowa ewangelizacjaprzepowiadanie homilijnegłoszenie słowa Bożego

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PREACHING THE WORD OF GOD IN THE CONTEXT OF NEW EVANGELIZATION



autor: Sawa, P.

tytuł: Muzyka nowej ewangelizacji a doświadczenie duchowe. Kontekst, rzeczywistość, wyzwania

Studia Pastoralne 12 (2016) 88-109

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nowa ewangelizacjamuzykaśpiew religijnydoświadczenie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Music of the new evangelisation and spiritual experience. Context, reality, challenges
Summary
Music has a great influence on human’s life, also when it comes to religion. It expresses the professed faith in accordance to the rule lex orandi lex credendi in a way that we can risk a statement lex orandi lex cantandi. It enforces mutual influence between the truths of the faith and music in general.
The vision of music in sacred space, also in the liturgical one, should be reexamined. It is connected with the change in the mentality of contemporary people. It does not mean copying pop music but it implies the ability to properly adapt the approach to music so that the participants of prayer meetings and liturgy are able to gain a deep experience of and to identify with the celebrations.
In any case, an appropriate musical, biblical and spiritual formation is necessary for those animating meetings and liturgy to have a sense of sacrum. It is this care for the experience of sacredness, originating from deep faith, that seems more important than sustaining of existing solutions.
One should take into account the work of evangelization, which aims at a personal meetings with Jesus Christ and at accepting of salvation offered by Him, in everything the Church does. Appropriate music and vocals actively aid the process of preaching the Gospel. A modern man expects spiritual and religious matters to be presented in modern ways. However, this does not mean giving up or denying of the legacy of previous ages. On the contrary, again in the two thousands years’ old history of the Church, there comes a necessity to adapt to the needs of contemporary times. Such methodology fits into the nature of the Gospel.



autor: Tomasik, P.

tytuł: Lekcja religii – odpowiedzialna praca na rzecz polskiej szkoły i Kościoła

Studia Pastoralne 13 (2017) 74-86

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiiwychowanieszkoła

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Lesson of religion – a responsible work for the Polish school and The Church
Summary
The article refers to the concept of force in Poland lessons of religion, which is neither catechesis, although the work of catechesis in part, or religious studies lesson, though knowledge about religion provides. It tries to answer the following questions: What are the basic determinants of the concept of school religion classes? What is the concept of school religion classes in Poland? What are the opportunities and threats of this concept of religion classes?



autor: Widenka, M.

tytuł: Fenomen Katolickich Kerygmatycznych Szkół Nowej Ewangelizacji

Studia Pastoralne 6 (2010) 257-287

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: duszpasterstwoSzkoły Nowej Ewangelizacji

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DAS PHÄNOMEN DER KATHOLISCH-KERYGMATISCHEN SCHULEN DER NEUEVANGELISATION



strona: 1 spośród: 2
[<<] | 1 | 2 | [>>]
znaleziono: 13 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice