Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "rodzina" | znaleziono 33 opisów(-y) | strona: 4 spośród: 4


«
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | [>>]

autor: Zellma, A.

tytuł: Szkolne nauczanie religii wobec zadania przygotowania młodzieży do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie

Studia Pastoralne 5 (2009) 122-132

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinakatechezakatecheza młodzieżykonflikt

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE TEACHING OF RELIGION IN SCHOOLS AS PREPARATION FOR YOUNG PEOPLE TO CONSTRUCTIVELY SOLVE PROBLEMS IN THEIR FUTURE MARRIAGE AND FAMILY.
Summary
Religious education faces various educational tasks at school. The tasks focus on teaching and integral upbringing. They involve further and closer preparation of the youth to married and family life. Conflicts in married and family life and developing appropriate skills seem an essential thematic category for religious education. This article is aimed at finding answers to the following questions: how are the problems related to conflicts in married and family life dealt with in religious education classes at school and how is the task of the preparation of the youth to constructive conflict solving in married and family life carried out. While answering these questions, the religious curriculum at upper secondary school, lower secondary school, and at professional schools are referred to. In order to better understand the issue and to show it in the context of social science, first conflicts in married and family life are presented from a psychological and pedagogical perspective. Next, religious education matters are shown. The analyses carried out here are of theoretical nature only. They are based on religious curriculums at various types of comprehensive, secondary and professional schools.



autor: Zellma, A.

tytuł: Aktywność fizyczna jako sposób spędzenia czasu wolnego w rodzinie chrześcijańskiej

Studia Pastoralne 11 (2015) 165-176

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: wychowanierodzina

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Physical activity as a way of spending past time in a Christian family
Summary
The changes, taking place in the life of the Christian family today, include a variety of areas. These include free time. At this time, the Christian family can make different kinds of activities. Among them physical activity is noteworthy. It can be walking, morning gymnastics, playing together and team games perfomed outdoor as well as in sports and recreation facilities. Besides, summer sports are worth mentioning (eg. cycling, playing football, sailing, swimming, participation in canoeing) and also winter ones (eg. skiing, sledding, ice skating). The selection of a particular form of activity depends on personal tastes and interests of family members, available financial resources, organizational capacity, the fashion for a healthy lifestyle. Each of these forms is conducive to family integration, prevents diseases of civilization, gives pleasure, shapes the character and helps in acquiring virtues. Direct contact with nature can help discover Beauty, Wisdom and Love of the Creator. Therefore, physical activity in a Christian family, as shown in the article complies with educational and religious functions, but may not lead to the disappearance of religious practice.
In conclusions, the Catholic Church must take pedagogical and pastoral initiatives in this area. One can mention here, for example, sports, games and activities for families organized in the parishes and retreat centers. Also, family rallies, bicycle pilgrimages, kayaking and sports festivals addressed to the families of the parish and the diocese are worth considering.



autor: Łysy, H.

tytuł: Kazania roratnie do dzieci w służbie dziecka i rodziny chrześcijańskiej

Studia Pastoralne 5 (2009) 279-290

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: homiletykamałżeństworodzinaroraty

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PREDIGTEN DER „RORATEMESSE” IM DIENST DES KINDES UND DER CHRISTLICHEN FAMILIE



strona: 4 spośród: 4
«
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | [>>]
znaleziono: 33 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice