Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ



Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: program nauczania | znaleziono 14 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 2


[<<] | 1 | 2 | [>>]

autor: Kochel, J.

tytuł: Hagiograficzny klucz nowej ewangelizacji

Studia Pastoralne 10 (2014) 162-172

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nowa ewangelizacjaświęci

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

HAGIOGRAPHIC KEY TO THE NEW EVANGELISM
Summary
The author of the article points to a hagiographic key for interpretation of a programme for a new evangelism. An analysis of the idea ‘communion of saints’ has aided in his discovery, focusing attention on a new approach (hagiographic) in the interpretation of the Bible and centering on the saints as icons of the new evangelism. The saints show the way for effective realisation of the program for a new evangelism, for which confirmation we have no further to look than the statements of Benedict XVI and Francis. The saints become the real protagonists of the new evangelism and challenge us to follow their lives and mission in the Church. This appeal is a challenge for contemporary pastors, catechists and teachers to reach for the personal examples of the saints and the blessed of the Church in teaching and their intercession for the realisation of sharing the faith.



autor: Kurosz, J.

tytuł: Przekaz prawd wiary młodemu pokoleniu w II Rzeczypospolitej – „Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy” 1918–1939

Studia Pastoralne 9 (2013) 75–100

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: duszpasterstwodziecikatechizmKościółMiesięcznik Katechetyczny i Wychowawczymłodzieżprogram nauczaniawiara

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

TRANSMISSION OF FAITH TO THE YOUNG GENERATION IN THE PERIOD OF IIND REPUBLIC OF POLAND – „CATECHETICAL AND EDUCATIONAL MONTHLY MAGAZINE” 1918–1939
Summary
The articles published in the Catechetical and Educational Monthly Magazine present the pastoral activity in Polish schools in the interwar period of the 20th century. Proclaiming of faith to students took place during religious education classes within school pastoral care, in parishes and in church organizations. In the twenties, differences in the way of teaching as well as in its level were clear what resulted from historical conditions. Discussions on the curricula of religious education placed in the magazine prove priests’ commitment to the pastoral care of youth. The insight on the Bible was one of the elements, but it is the Catechism that formed the basis of faith contents passed. During religious education classes, the attention was paid not only to religious knowledge, but also to the formation of faith attitudes among children and young people.
Keywords: catechism, children, Church, faith, Miesięcznik Katechetyczy i Wychowawczy (Catechetical and Educational Monthly Magazine), pastoral, teaching program, youth



autor: Mastalski, J.

tytuł: Szkodliwe interakcje wewnątrzrodzinne w kontekście cywilizacyjnych przemian

Studia Pastoralne 11 (2015) 122-141

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: rodzinamałżeństwozagrożenie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Detrimental interfamily interactions in the context of civilizational transformations
Summary
A contemporary family bears the consequences of the universal affirmation of individualism, laxism and consumerism. Consequently, alternatives for the home are boldly searched for, demolishing at the same time the traditional social order. The author discusses the most disturbing interfamilial phenomena associated with relationships. These are: the tendencies to compete; aggressive interactions; lack of desired mutual cross-references because of absence; individualism; superficiality of interactions between members of the household; inadequate communication in the family house; the growing manipulation in mutual relations; interactions resulting from co-addiction; “insulation relationships”; mediatization of mutual interpersonal relationships; interactions resulting from the permutations of roles in the family and toxic relationships as a result of atrophy of the family bonds. The article concludes with a proposal of a remedial program.



autor: Misiaszek, K.

tytuł: Co z katechezą parafialną w Kościele w Polsce?

Studia Pastoralne 13 (2017) 87-97

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katecheza parafialnanauczanie religiikatecheza dorosłych

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

What about parish catechesis in The Church in Poland
Summary
Lack of parish religious education in Poland should be seen as a failure that is now bringing negative consequences. It is already a common belief, even among those who had originally been staunch advocates of the catechesis, that the so called religious education in schools has not brought the expected results. It has not become an effective element or means of development of faith among the younger generation of Poles. If it somehow manages to be successful it is to a negligible extent. Lack of religious education in parishes renders it impossible to fully form an adult, in particular while taking up and bringing into fruition the family catechesis. Furthermore, it goes without saying that young generations cannot be competently educated the Christian way without the input from their families. Understandably, adult catechesis will not become a panacea for the educational accomplishment of adults and children as well as the young people. Nevertheless, the presence of catechesis considerably increases the chances of more effective impact on education of children and young people alike. Only the parish catechesis is able to ensure the creation of the comprehensive and integral program of the development of Christian life.



autor: Przybyłowski, J.

tytuł: Ekologia w powołaniu chrześcijańskim. Refleksja pastoralna z inspiracji nauczania Jana Pawła II

Studia Pastoralne 2 (2006) 165-181

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł IIekologiateologia pastoralna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE ÖKOLOGIE IN DER CHRISTLICHEN BERUFUNG. EINE PASTORALE REFLEXION AUS DER INSPIRATION DER LEHRE VON JOHANNES PAUL II
In dem theologischen Beitrag unter dem Titel Die Ökologie in der christlichen Beru-fung. Eine Pastorale Reflexion aus der Inspiration der Lehre von Johannes Paul II, habe ich die gegenwärtigen Fragen des kreativen Einsatzes der Leien in der Welt mit der Berück-sichtigung der "Neuigkeiten" der ökologischen Wissenschaft dargestellt. Nach der Präsenta-tion der theologischen Antropologie habe ich die großen ökologischen Herausfoderungen bei der Verwirklichung der christlichen Berufung in der Welt gezeigt. Die besondere Auf-merksamkeit widmete ich dem Verhältnis zwischen der Laien und dem irdischen Leben und dem Zusammenhang zwischen der geistlichen und menschlichen Formung im Bezug auf die Gesundheit des Menschen. Die existenzielle Lage der Leien mit ihren vielen verschie-denen Schichten bedarf der Weisheit des Lichtes und der Welt - besonders bei der Verwirk-lichung der christlichen Berufung. Am Ende der Reflexion wir stark betont, das die Ökolo-gie ein menschliches Gesicht haben must und zu einer Art der ökologischen Bekehrung führen soll. Gemäß der Lehre von Johannes Paul II kann nur eine so verstandene Ökologie zu einer würdigen Existenz aller Geschöpfe beitragen. Sie must das große Gut des Lebens, jedes Lebens, achten und eine ganz besondere Verantwortung für seinen Lebensraum tra-gen, und dies nicht nur in Bezug auf die Gegenwart, sondern auch auf die künftigen Gene-rationen hin. (Johannes Paul II, Einsatz für die Verhinderung der ökologischen Katastrophen. Generalaudienz, nr 4).



autor: Surmiak, W.

tytuł: Idem velle atque idem nolle. Amor amicitiae w początkach nauczania papieża Benedykta XVI

Studia Pastoralne 10 (2014) 314-326

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Benedykt XVImiłość

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

IDEM VELLE ATQUE IDEM NOLLE. AMOR AMICITIAE IN HE BEGINNING OF THE PAPAL TEACHING OF BENEDICT XVI
Summary
The present article is concerned with a multi-dimensional analysis of the problems of friendship, which was conducted by Pope Benedict XVI at the initial stage of his papal teaching. Pope Ratzinger made numerous references to the ancient writer Sallust’s famous adage „Idem velle atque idem nolle”. The Pope bases his vision of amor amicitiae on the foundation of God (Christ), which leads to friendship with everyone loved by God. The paragon of friendship is the Good Samaritan from the Gospel.



autor: Słotwińska, H.

tytuł: Katecheza o Ojczyźnie według nauczania Jana Pawła II

Studia Pastoralne 2 (2006) 104-119

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł IIojczyzna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

KATECHESE ÜBER DIE HEIMAT NACH DER LEHRE VON JOHANNES PAUL II
Den Gegenstand des Aufsatzes bildet die Katechese über die Heimat mit Bezug auf die Lehre und patriotischen Gesten des größten Polen, des Heiligen Vaters Johannes Paul II während seiner Pilgerreisen in die Heimat. Ausgehend von seinen persönlichen Erfahrun-gen der Heimat der unter dem Begriff "Heimat" sehr viele Elemente auffasste, wird darauf hingewiesen, dass Johannes Paul II seine Lehre von der Heimat auf erlösungsgeschichtliche Grundlagen stützte. In dem dritten Teil des Aufsatzes werden Beziehungen zwischen der Heimat und der Kirche behandelt, in dem letzten, vierten Teil, befindet sich ein Hinweis des Papstes auf die Heimatliebe als den Ausdruck des Patriotismus.



autor: Słotwińska, H.

tytuł: Duch Święty w Programie nauczania religii

Studia Pastoralne 4 (2008) 105-121

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: bierzmowanieDuch Świętykatechezaprogram katechezynauczaniereligia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE HOLY SPIRIT IN THE PROGRAMME OF RELIGIOUS EDUCATION.
Summary
The article focuses on the programme for high schools. It consists of four parts. In the first part it draws attention to the existing relation between the knowledge of truths about the Holy Spirit and respect for the sacrament of Confirmation. In the second part – the presence of truths about the Holy Spirit are portrayed. The third part contains discussion of the truths present in the Programme. The theme of the fourth part is the next three truths that should be known by the students who are receiving the sacrament of Confirmation.
Keywords: catechesis, Confirmation, Holy Spirit, programme, religion, teaching



autor: Tkocz, E.

tytuł: Duch Święty w katechezie młodzieży ponadgimnazjalnej

Studia Pastoralne 4 (2008) 65-76

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: bierzmowanieDuch Świętykatecheza młodzieży ponadgimnazjalnejprogram katechezyzadania katechezywychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

HOLY SPIRIT IN THE CATECHESIS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS.
Summary
From the point of view of catechising practice since there is the danger of the students’ ignorance of knowledge about the Holy Spirit, His irreplaceable role in leading to a mature faith cannot be neglected. The present study is an attempt to answer the question of what is the role of the Holy Spirit in catechising of secondary school students.
Premises, resulting from catechising’s nature and development conditioning, by which the youth is influenced, indicate the need of permanent catechising about the Holy Spirit as He can be a special help to youth experiencing various emotional states connected with changes of a psycho-physical nature, which affect them at this stage of development.
To basic tasks of of young people during their secondary school catechising include the acquisitionof the ability of giving testimony to the faith. Essential in fulfilling this aim is teaching the truth about the Holy Spirit, not only in factual matters like knowledge about the Holy Spirit, but especially in matters connected with His personal relations with people. Young Christians will be able to give testimony to the faith only if they accept the Holy Spirit as irreplaceable support to human existence both in social and personal dimensions.
Keywords: catechesis of secondary school students, Confirmation, curriculum of catechesis, Holy Spirit, tasks of catechesis, upbringing in faith



autor: Witko, K.

tytuł: Epifanie podsłuchane u papieża Jana Pawła II (luźne rozważania na marginesie papieskiego nauczania)

Studia Pastoralne 15 (2019) 289-300

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł II

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Overhead epiphanies of John Paul II (A collection of thoughts on the margin of the papal teaching)



strona: 1 spośród: 2
[<<] | 1 | 2 | [>>]
znaleziono: 14 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice