Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: teologia ikony | znaleziono 54 opisów(-y) | strona: 5 spośród: 6


«
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | [>>]

autor: Stala, J.

tytuł: Charyzmat rodziny i realizowana przez nią edukacja religijna

Studia Pastoralne 5 (2009) 112-121

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinawychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DAS CHARISMA DER FAMILIE UND DIE VON IHR ERFÜLLTE RELIGIÖSE ERZIEHUNG.
Zusammenfassung
Die Familie – eine Gemeinschaft des Lebens und der Liebe – nimmt im Leben der Kirche eine ganz spezifische Rolle ein. Um diese Rolle umfassend zu erfüllen, erhält sie ihre eigene Gabe, die über die Identität von Ehe und Familie entscheidet. Die Familie kann nicht vor den Aufgaben resignieren, zu denen sie im Aufbau der Gemeinschaft der Kirche berufen ist und zu deren Verwirklichung sie mit ihrem speziellen Charisma bestärkt ist. Die organische Struktur der Familie stellt ihren großen Reichtum dar, bildet das Fundament für die Religionserziehung in der Familie, offenbart gleichzeitig jedoch auch die große Herausforderung, die in dieser Hinsicht ganz besonders vor den Eltern stehen. Sie müssen sich dessen bewusst werden, dass es vor allem sie sind, die ihre Kinder erziehen und sich gleichermaßen um deren religiöse Bildung kümmern müssen, weil sie deren Eltern sind. Wenn sie diese Aufgabe mit anderen Menschen teilen, insbesondere mit der Kirche und der Schule, dann soll sich dabei auf richtige Weise der Grundsatz der Subsidiarität widerspiegeln. Der vorliegende Artikel geht auf die Frage nach dem Charisma der Familie sowie nach der von ihr erfüllten Religionserziehung ein, wobei ihre Wertschätzung und Wahrnehmung besondere Beachtung erfahren.



autor: Szymik, J.

tytuł: „Przebudź się serce moje i pomyśl...” Prawda jako fundament życia

Studia Pastoralne 7 (2011) 524-528

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: prawdateologia egzystencjalna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

„AWAKE AND THINK, MY HEART...” TRUTH AS A FOUNDATION OF LIFE



autor: Tarnowski, J.

tytuł: Młodzi wobec tajemnicy cierpienia

Studia Pastoralne 1 (2005) 237-245

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: cierpienieduszpasterstwo młodzieżyteologia pastoralna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

JUGENDLICHE VOR DEM GEHEIMNIS DES LEIDENS



autor: Wilk, J.

tytuł: Strategia grzechu według Rdz 4,6-7

Studia Pastoralne 10 (2014) 192-199

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaKsięga Rodzajugrzech

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE STRATEGY OF SIN ACCORDING TO THE BOOK OF GENESIS 4:6-7
Summary
This article, analysing the Book of Genesis 4:6-7, describes the process of growth of the human weakness to sin. Earlier, objectionable behaviour prepares the ground for temptation to heavy sin. It is a process that takes on its intensity and strength and which gradually shows the Man the way to evil. Sin, and more precisely the temptation to sin is patient and as in the description of conversation between God and Cain, it stands by the door to person’s heart (will). In attribution of Man is the decision of opening the door (acceptance on evil).
The text Gen 4:6-7 that can be an (later?) attempt to solve this tragic ending of the story about Cain and Abel (Gen 4:1-16), was given to a contextual analysis. Next, there was made a syntactic and semantic study over the formula hatthat rowec, being the example of connecting the grammatical anomaly with an unusual as for the Old Testament terminology. The last part of the article is the discussion the theological and psychological meaning of Gen 4:6-7.



autor: Wojaczek, K.

tytuł: Personalistyczno-relacyjny kontekst duszpasterstwa rodzin – subdyscypliny teologii praktycznej

Studia Pastoralne 5 (2009) 251-259

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnaduszpasterstwo rodzinrodzinamałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

EIN PERSONALISTISCH-RELATIONISCHER KONTEXT DER FAMILIENSEELSORGE – EINER SUBDISZIPLIN DER PASTORALTHEOLOGIE



autor: Żądło, A.

tytuł: Teologia i duszpasterska funkcja sanktuarium. Zagadnienia wybrane

Studia Pastoralne 14 (2018) 365-392

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: liturgiaduszpasterstwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Theology and the pastoral function of the Sanctuary. Selected Issues
Summary
At the beginning of this article, we stated that the sanctuary is not only a hieron, or temple as such, a temple like many others, but it is naos, or place of God’s special presence, a place specially chosen by him and for this reason exceptional for us. If today we are remembering these elementary matters that should characterize every temple, we do it because we need to draw patterns from the sanctuaries. „While the reform of the Liturgy desired by the Second Vatican Council, can be considered already in progress, the pastoral promotion of the Liturgy constitutes a permanent commitment to draw ever more abundantly from the riches of the Liturgy that vital force which spreads from Christ to the members of his Body which is the Church” (John Paul II, Apostolic Letter Vicesimus quintus annus, No. 10).
We wanted to not only recall the theology of the sanctuary, but also to draw the attention of the readers to the fact that there is still a great work to do in the field of well-understood and organized liturgical pastoral care – especially with regard to sanctuaries. Much in this area – as we have tried to show in the course of this study – is to be done. In this work, however, we count on a model and appealing example of our sanctuaries. If sanctuaries are to play an important role in the life of the Church, they should be properly organized in terms of the personal, local, and liturgical.
Let us wish that they are really organized and that they can radiate to the whole Church through the pilgrims who come to them. Veneration in our shrines must be revived and aroused. In the case of some sanctuaries, the pilgrimages organized for them have already disappeared. And sanctuaries fulfill their function only when they attract pilgrims. Therefore, the conviction that veneration in sanctuaries should be enlivened by organizing pilgrimages to them on various occasions is of particular importance.



autor: Zellma, A.

tytuł: Szkolne nauczanie religii wobec zadania przygotowania młodzieży do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie

Studia Pastoralne 5 (2009) 122-132

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinakatechezakatecheza młodzieżykonflikt

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE TEACHING OF RELIGION IN SCHOOLS AS PREPARATION FOR YOUNG PEOPLE TO CONSTRUCTIVELY SOLVE PROBLEMS IN THEIR FUTURE MARRIAGE AND FAMILY.
Summary
Religious education faces various educational tasks at school. The tasks focus on teaching and integral upbringing. They involve further and closer preparation of the youth to married and family life. Conflicts in married and family life and developing appropriate skills seem an essential thematic category for religious education. This article is aimed at finding answers to the following questions: how are the problems related to conflicts in married and family life dealt with in religious education classes at school and how is the task of the preparation of the youth to constructive conflict solving in married and family life carried out. While answering these questions, the religious curriculum at upper secondary school, lower secondary school, and at professional schools are referred to. In order to better understand the issue and to show it in the context of social science, first conflicts in married and family life are presented from a psychological and pedagogical perspective. Next, religious education matters are shown. The analyses carried out here are of theoretical nature only. They are based on religious curriculums at various types of comprehensive, secondary and professional schools.



autor: Żywica, Z.

tytuł: Relacje małżeńskie mężczyzny i niewiasty w świetle tajemnicy Chrystusa i Kościoła (Ef 5,21-33)

Studia Pastoralne 5 (2009) 260-268

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia Nowego TestamentumałżeństwoList do Efezjan

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

EHELICHENBEZIEHUNGEN EINES MANNES UND EINER FRAU IM LICHT DES CHRISTI UND SEINER KIRCHE MYSTERIUMS (EPH 5,21-33)



autor: Łuczak, M.

tytuł: Socjologia religii jako ancilla theologiae pastoralis

Studia Pastoralne 1 (2005) 35-44

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: socjologia religiiteologia pastoralnasocjologia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

SOCIOLOGÍA DE LA RELIGIÓN - ANCILLA TEOLOGIAE PASTORALIS
La teología pastoral posee un instrumental autónomo cognoscitivo. Se propone unos fines concretos; propósitos que exigen una búsqueda permanente a su realización. Una de las premisas que sirven para sacar conclusiones ade-cuadas es sociología de religión. Ésta se guía por una metodología autónoma, y los resultados de sus investigaciones pueden ser útiles para los que se ocupan del pastoral.



autor: Łuczak, M.

tytuł: Sakrament pokuty i pojednania w perspektywie pastoralno-socjologicznej

Studia Pastoralne 3 (2007) 239-246

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: sakrament pokuty i pojednaniateologia pastoralnasocjologia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DAS SAKRAMENT DER BUSSE IN DER PASTORALEN UND SOZIOLOGISCHEN PERSPEKTIVE



strona: 5 spośród: 6
«
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | [>>]
znaleziono: 54 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice