Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: teologia religii | znaleziono 80 opisów(-y) | strona: 7 spośród: 8


«
»
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | [>>]

autor: Szymik, J.

tytuł: „Przebudź się serce moje i pomyśl...” Prawda jako fundament życia

Studia Pastoralne 7 (2011) 524-528

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: prawdateologia egzystencjalna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

„AWAKE AND THINK, MY HEART...” TRUTH AS A FOUNDATION OF LIFE



autor: Słotwińska, H.

tytuł: Duch Święty w Programie nauczania religii

Studia Pastoralne 4 (2008) 105-121

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: bierzmowanieDuch Świętykatechezaprogram katechezynauczaniereligia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE HOLY SPIRIT IN THE PROGRAMME OF RELIGIOUS EDUCATION.
Summary
The article focuses on the programme for high schools. It consists of four parts. In the first part it draws attention to the existing relation between the knowledge of truths about the Holy Spirit and respect for the sacrament of Confirmation. In the second part – the presence of truths about the Holy Spirit are portrayed. The third part contains discussion of the truths present in the Programme. The theme of the fourth part is the next three truths that should be known by the students who are receiving the sacrament of Confirmation.
Keywords: catechesis, Confirmation, Holy Spirit, programme, religion, teaching



autor: Tarnowski, J.

tytuł: Młodzi wobec tajemnicy cierpienia

Studia Pastoralne 1 (2005) 237-245

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: cierpienieduszpasterstwo młodzieżyteologia pastoralna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

JUGENDLICHE VOR DEM GEHEIMNIS DES LEIDENS



autor: Tomasik, P.

tytuł: Lekcja religii – odpowiedzialna praca na rzecz polskiej szkoły i Kościoła

Studia Pastoralne 13 (2017) 74-86

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiiwychowanieszkoła

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Lesson of religion – a responsible work for the Polish school and The Church
Summary
The article refers to the concept of force in Poland lessons of religion, which is neither catechesis, although the work of catechesis in part, or religious studies lesson, though knowledge about religion provides. It tries to answer the following questions: What are the basic determinants of the concept of school religion classes? What is the concept of school religion classes in Poland? What are the opportunities and threats of this concept of religion classes?



autor: Usai, G.

tytuł: L’IR nell’azione di orientamento della comunità educativa

Studia Pastoralne 13 (2017) 237-241

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiiszkoła

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Teaching religion within the framework of school community forming actions



autor: Wierzbicki, M.S.

tytuł: Zadania edukacyjno-pastoralne we współczesnych szkołach katolickich na przykładzie szkolnictwa salezjańskiego

Studia Pastoralne 9 (2013) 101–118

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: pedagogika religiipedagogika salezjańskaszkołaszkoła katolicka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PASTORAL-EDUCATION TASK IN CONTEMPORARY CATHOLIC SCHOOL ON THE MODEL OF SALESIAN SCHOOL
Summary
This article talks about an educational and pastoral tasks in Catholic schools on the example of the Salesian education. These tasks are assigned to specific individuals who run schools and form their Catholic character. The school is in fact for all – teachers and students – a community of generations, a great educational family in which every young person meets with respect, regardless of their ability and intellectual capacity. Therefore we analyze the current social situation of young people and education, in order to show that the tasks arising from the ministerial, Church documents and the needs of the environment require continuous evaluation and adaptation to current conditions of national, youth, family and school development.
Keywords: catholic school, religious pedagogy, salesian pedagogy, school



autor: Wierzbicki, M.S.

tytuł: Dimensione religiosa nel processo educativo dell’IRC in Italia

Studia Pastoralne 13 (2017) 242-247

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: nauczanie religiireligijność

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Religious dimension of teaching Catholic religion in Italy



autor: Wilk, J.

tytuł: Strategia grzechu według Rdz 4,6-7

Studia Pastoralne 10 (2014) 192-199

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaKsięga Rodzajugrzech

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE STRATEGY OF SIN ACCORDING TO THE BOOK OF GENESIS 4:6-7
Summary
This article, analysing the Book of Genesis 4:6-7, describes the process of growth of the human weakness to sin. Earlier, objectionable behaviour prepares the ground for temptation to heavy sin. It is a process that takes on its intensity and strength and which gradually shows the Man the way to evil. Sin, and more precisely the temptation to sin is patient and as in the description of conversation between God and Cain, it stands by the door to person’s heart (will). In attribution of Man is the decision of opening the door (acceptance on evil).
The text Gen 4:6-7 that can be an (later?) attempt to solve this tragic ending of the story about Cain and Abel (Gen 4:1-16), was given to a contextual analysis. Next, there was made a syntactic and semantic study over the formula hatthat rowec, being the example of connecting the grammatical anomaly with an unusual as for the Old Testament terminology. The last part of the article is the discussion the theological and psychological meaning of Gen 4:6-7.



autor: Wojaczek, K.

tytuł: Personalistyczno-relacyjny kontekst duszpasterstwa rodzin – subdyscypliny teologii praktycznej

Studia Pastoralne 5 (2009) 251-259

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnaduszpasterstwo rodzinrodzinamałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

EIN PERSONALISTISCH-RELATIONISCHER KONTEXT DER FAMILIENSEELSORGE – EINER SUBDISZIPLIN DER PASTORALTHEOLOGIE



autor: Żądło, A.

tytuł: Teologia i duszpasterska funkcja sanktuarium. Zagadnienia wybrane

Studia Pastoralne 14 (2018) 365-392

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: liturgiaduszpasterstwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Theology and the pastoral function of the Sanctuary. Selected Issues
Summary
At the beginning of this article, we stated that the sanctuary is not only a hieron, or temple as such, a temple like many others, but it is naos, or place of God’s special presence, a place specially chosen by him and for this reason exceptional for us. If today we are remembering these elementary matters that should characterize every temple, we do it because we need to draw patterns from the sanctuaries. „While the reform of the Liturgy desired by the Second Vatican Council, can be considered already in progress, the pastoral promotion of the Liturgy constitutes a permanent commitment to draw ever more abundantly from the riches of the Liturgy that vital force which spreads from Christ to the members of his Body which is the Church” (John Paul II, Apostolic Letter Vicesimus quintus annus, No. 10).
We wanted to not only recall the theology of the sanctuary, but also to draw the attention of the readers to the fact that there is still a great work to do in the field of well-understood and organized liturgical pastoral care – especially with regard to sanctuaries. Much in this area – as we have tried to show in the course of this study – is to be done. In this work, however, we count on a model and appealing example of our sanctuaries. If sanctuaries are to play an important role in the life of the Church, they should be properly organized in terms of the personal, local, and liturgical.
Let us wish that they are really organized and that they can radiate to the whole Church through the pilgrims who come to them. Veneration in our shrines must be revived and aroused. In the case of some sanctuaries, the pilgrimages organized for them have already disappeared. And sanctuaries fulfill their function only when they attract pilgrims. Therefore, the conviction that veneration in sanctuaries should be enlivened by organizing pilgrimages to them on various occasions is of particular importance.



strona: 7 spośród: 8
«
»
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | [>>]
znaleziono: 80 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice