Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "Psalm" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Reginek, A.

tytuł: Psalm pokutny (51) jego wydźwięk tekstowy i muzyczny w polskich śpiewach religijnych

Studia Pastoralne 3 (2007) 107-115

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Psalmśpiew religijnypieśń kościelna

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE TEXT AND MUSICAL OVERTONE OF PENITENTIAL PSALM NO. 51 IN POLISH RELIGIOUS SONGS
In the reservoir of prayers and church songs, Psalm 51, briefly titled The Miserere Psalm or "Prayer of Repentance", has the role of being the most important and popular penitential psalm. Among the many translations of this psalm special meaning was given by the poetic paraphrase of Franciszek Karpiński, which begins with the verse: Bądź mi litościw, Boże nieskończony ("Have mercy on me, O God"). In the last two centuries many melodies were composed for this translation. The melody, published for the first time in 1878 in Krakow in the Śpiewniczek of Rev. Jan Siedlecki, gained a prominent place in songbooks and in oral tradition. Since then, this melody has, with minor changes, been consistently reprinted several times up to the present. The free translation of The Miserere Psalm was also used for a few other songs of penitential character. Among them are psalm songs which in structure and melodic pattern are based on Gregorian psalm tones. The main theological value of the teaching contained in Psalm 51 consists not only in its penitential character. This Psalm also expresses a trustful prayer for forgiveness and beseeches God's help in conversion.



autor: Stabryła, W.M.

tytuł: Asafici – śpiewacy świątynni doby powygnaniowej

Studia Pastoralne 12 (2016) 121-130

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Psalmasafici

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Asaphites – post-exile temple singers
Summary
The paper addresses the group of temple singers, collectively known as Asaphites. They derived from the Northern Kingdom, but, after its fall in 721 B.C., they moved to the Southern Kingdom where they joined the temple service in Jerusalem. After the temple destruction in 586 B.C., they were resettled to Babylon where they continued their activity. After returning from the exile to Jerusalem, they became actively involved in restoring cult at the temple. The first part of the paper describes the features confirming the homogeneity of the Psalms of Asaph (Ps 50 and 70-83), while the next part focuses on the School of Asaph and the last one on Asaphites as guardians of tradition.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice