Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "historia duszpasterstwa" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Galek, Cz.

tytuł: Wychowanie religijne dzieci i młodzieży szkolnej na ziemiach polskich przełomu XIX i XX wieku w świetle literatury pięknej i pamiętnikarskiej

Studia Pastoralne 5 (2009) 213-233

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia duszpasterstwaXIX wiekXX wiekwychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

RELIGIOUS EDUCATION OF SCHOOL CHILDREN AND STUDENTS IN THE TERRITORY OF POLAND IN THE LATE 19TH AND EARLY 20TH CENTURIES IN THE LIGHT OF LITERATURE AND MEMOIR WRTINGS.
Summary
The research objective of the article is to show the methods and forms of religious education of school children and students in the late 19th and early 20th centuries in the territory of Poland based on fiction and memoir writings. Religious instruction teachers were responsible for teaching religion at schools. Some of them conducted classes in accordance with the teaching methodology; they were able to make students interested in religious matters, and they were treated as authorities and became their students’ spiritual mentors. Others did not contribute much to the religious and moral shaping of young people, due to the lack of teaching skills or appropriate knowledge, or because they treated their duties carelessly. The authorities representing foreign rule in the territory of Poland, by treating religion instrumentally, forced students to various religious practices, which created a negative effect, and turned the students off religion and the Church. Many students were deep believers and practicing Catholics. However, lack of proper educational impact caused some students’ difficulties with faith. Some of them even considered themselves atheists. The source material presented in the article can also be instructive for contemporary teachers of religious education.



autor: Swędrowski, J.

tytuł: Wskazania pastoralne Prymasa Polski Władysława Łubieńskiego na tle epoki oświecenia

Studia Pastoralne 7 (2011) 529-542

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Łubieński, Władysławhistoria duszpasterstwaoświecenieXIX wiek

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PASTORAL RECOMMENDATIONS OF THE PRIMATE OF POLAND WŁADYSŁAW ŁUBIEŃSKI IN PERSPECTIVE OF THE ENLIGHTENMENT



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice