Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. J. Myszor: konsultacje odwołane

ks. R. Dappa: 15.11 (piątek) w godz. 9.30-10.15

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

M. Kozubek: 14.12., godz. 15:30-17:00 (zamiast 10.12.)

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

A. Kłos-Skrzypczak: 14.11. zajęcia dla NoR rok I i III - odwołane.

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "katecheta" | znaleziono 3 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Chałupniak, R.

tytuł: Terapeutyczny wymiar katechezy szkolnej

Studia Pastoralne 3 (2007) 143-166

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katecheza terapeutycznakomunikacja w katechezieinterakcja katechetycznakatechetyka i psychoterapiakatecheta-psychoterapeuta

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE THERAPEUTISCHE DIMENSION DER KATECHESE IN DER SCHULE
Die Katechese in Polen wurde vor 17 Jahren in die Schule verlegt. die Katecheten und Religionspädagogen daran sind interessiert, in diesem Kontext den Glauben zu wecken und zu erziehen. Unter verschiedenen Modellen der Katechese wird heutzutage die Bedeutung der Beziehung zwischen dem Katecheten und dem Schüler, dem Katecheten und der Gruppe, wie die unter den Schülern hervorgehoben. Der Dialog mit Gott kann auf der Erfahrung einer interpersonalen Kommunikation aufgebaut werden. Ein wichtiges Merkmal dieser Katechese ist ihre therapeutische Dimension, die in diesem Artikel beschrieben wurde.



autor: Osial, W.

tytuł: Wychowanie do wspólnoty parafialnej jako zadanie szkolnej lekcji religii

Studia Pastoralne 4 (2008) 193-205

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katechetakatechezalekcja religiiparafiawspólnota

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

FORMATION TOWARDS PARISH COMMUNITY AS THE GOAL OF RELIGIOUS EDUCATION IN SCHOOLS.
Summary
The article entitled „Formation Towards Parish Community as the Goal of Religious Education in Schools” is an attempt to describe the role and meaning of religious education in the process of making the parish into a community. The author proves that the religious education inschools can greatly influence to transform the parish into community and the meaning of catechetical instruction cannot be diminished. This analysis is based on the correlation between the catechetical teachingin schools and the pastoral-catechetical activity in the parish. Fr. W. Osial relates first how the catechetical task of formation towards the community is viewed in the documents of the Church. The documents say that this is one of the six fundamental goals of catechesis. The second part of the article is an analysis of the content and forms of education for the community. Numerous and specific examples of the catechetical activity inschools are presented here and are divided into short and long-term (based on the formation in various religious groups) activities. In the last part the author explores the question of the role of the teacher in the process of drawing the pupils into the parish. The teacher’s attitude is one of the most important factors in influencing the participation of young people in the initiatives directed to them. The teacher’s importance as a role model is also stressed, as well as his personal engagement and openness to the problems of youth.
Keywords: catechesis, catechist, community, parish, religious education in schools



autor: Zellma, A.

tytuł: Doskonalenie pedagogiczne nauczycieli religii w obliczu zmian edukacyjnych

Studia Pastoralne 10 (2014) 421-431

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: wychowaniekatechetaedukacja

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PEDAGOGICAL DEVELOPMENT OF TEACHERS OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL CHANGES
Summary
The changes that have been taking place in the Polish education system oblige teachers of religious education to raise their qualifications and pedagogical competences. Up-todate knowledge and pedagogical skills are essential for diligent teaching, upbringing and caretaking work.
This article attempts to present the aims, tasks and different forms of pedagogical development of religious education teachers which result from educational changes in Polish schools. In the analyses undertaken, the mission of the religious education teacher in the school environment has been taken into consideration. The paper also points to the dynamic character of the permanent formation. It has been clearly noted that the pedagogical development of Polish religious education teachers is among the priorities as far as formative activities are concerned. It has been suggested that empirical research be undertaken among various groups of religious education teachers.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 3 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice