Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "katecheza" | znaleziono 32 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 4


»
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | [>>]

autor: Adamczyk, D.

tytuł: Katecheza o grzechu Kaina na podstawie perykopy z Rdz 4,1-16

Studia Pastoralne 6 (2010) 183-202

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: bratobójstwogrzechKaintwarzświętość życia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

CATECHESIS ABOUT CAIN’S SIN UPON PERISCOPE FROM GEN 4,1-16.
Summary
Cain selfishly negated differentiation in the world, which was established by God. He lacked an appropriate relationship with himself. He didn’t overcome evil tendencies, didn’t gain control over sin and allowed himself to commit murder. Breaking our relationship with God leads to injustice in relations with others. Even after his sin, God attempts to re-establish dialogue with Cain, who however again turns out to be hardened toward God’s voice. For his sin he is cursed and outcast. God still promises him protection and places a mark upon him. Because He wants the conversion of the sinner more then his death. God gives him a chance for transformation.



autor: Buchta, R.

tytuł: Biblijny wymiar katechezy w teorii i w praktyce

Studia Pastoralne 1 (2005) 89-97

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katechezaPismo Święte

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

ASPECT BIBLIQUE DE LA CATECHESE EN TEORIE ET EN PRATIQUE
Dans la catéche'se d'aujourd'hui on peut observer une mise en valeur nette du rôle de l'Écriture Sainte, source d'enseignement de base, ce qui est en grande partie l'effet de la réflexion de l'Église liée au Concile Vatican II. Le Concile affirme qu'une des fonctions de la catéche'se est l'introduction des catéchisés a' la compréhension de la Bible et a' la passion de sa lecture de manie're a' ce qu'ils puissent découvrir le message que Dieu adresse a' l'humanité par Sa Parole. Cependant la pratique montre que les façons d'analyser l'Écriture Sainte pendant la catéche'se sont différentes. C'est pourquoi tous les efforts visant une amélioration continue de la méthodologie de transmission des messages bibliques sont bien justifiés. Le soin particulier est a' assurer aux séminaristes et aux futurs catéchistes qui, a' titre de la mission qui leur a été confiée, seront chargés dans le futur de l'évangélisation dans le cadre de la catéche'se. C'est donc la nécessité précitée mais aussi des intéręts personnels de l'auteur qui étaient a' l'origine de cette élaboration.



autor: Buchta, R.

tytuł: Organizacja pedagogicznych badań empirycznych dla potrzeb katechezy

Studia Pastoralne 2 (2006) 298-314

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katechezabadania empiryczne

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

ORGANISATION DES ETUDES EMPIRIQUES PEDAGOGIQUES POUR LES BESOINS DE LA CATECHESE



autor: Buchta, R.

tytuł: Orędzie papieża Benedykta XVI na XXIII Światowy Dzień Młodzieży w Sydney (2008) aktualnym wskazaniem dla katechezy wprowadzającej do misji

Studia Pastoralne 4 (2008) 251-267

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Benedykt XVIŚwiatowy Dzień Młodzieżykatechezamisja

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE BOTSCHAFT PAPST BENEDIKTS XVI ZUM XXIII WELTJUGENDTAG IN SYDNEY (2008) - EIN AKTUELLER HINWEIS FÜR EINE KATECHESE DIE ZUR MISSION HINFÜHRT



autor: Buchta, R.

tytuł: Śpiew i piosenki religijne w celebracji katechetycznej

Studia Pastoralne 14 (2018) 425-437

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: katechezamuzyka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Singing and Religion Songs in the Catechetical celebration



autor: Chałupniak, R.

tytuł: Terapeutyczny wymiar katechezy szkolnej

Studia Pastoralne 3 (2007) 143-166

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katecheza terapeutycznakomunikacja w katechezieinterakcja katechetycznakatechetyka i psychoterapiakatecheta-psychoterapeuta

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE THERAPEUTISCHE DIMENSION DER KATECHESE IN DER SCHULE
Die Katechese in Polen wurde vor 17 Jahren in die Schule verlegt. die Katecheten und Religionspädagogen daran sind interessiert, in diesem Kontext den Glauben zu wecken und zu erziehen. Unter verschiedenen Modellen der Katechese wird heutzutage die Bedeutung der Beziehung zwischen dem Katecheten und dem Schüler, dem Katecheten und der Gruppe, wie die unter den Schülern hervorgehoben. Der Dialog mit Gott kann auf der Erfahrung einer interpersonalen Kommunikation aufgebaut werden. Ein wichtiges Merkmal dieser Katechese ist ihre therapeutische Dimension, die in diesem Artikel beschrieben wurde.



autor: Dziekoński, S.

tytuł: Katecheza wprowadzająca dziecko w sakramenty pokuty i Eucharystii w świetle posoborowych dokumentów Kościoła

Studia Pastoralne 3 (2007) 116-132

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: inicjacja sakramentalna dzieckasakrament pokuty i pojednaniaEucharystiaPierwsza Komunia św.katecheza dzieci

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

CATECHESIS INTRODUCING THE CHILD TO THE SACRAMENTS OF PENANCE AND OF THE EUCHARIST IN THE LIGHT OF THE POST-VATICAN II DOCUMENTS OF THE CHURCH
The reflection taken up in this article shows that the documents of the Church which have been published after the II Vatican Council are a rich source of information concerning the preparation of children to the Sacrament of Penance and Reconciliation and to the Sacrament of the Eucharist. In Church teaching after the Council we find not only indicated the content, which should be present in the preparation of children to Penance and the Eucharist, but also its forms and method. The documents of the Church generally outline a certain program or direction of sacramental formation, so the demands given need to be supplemented by a catechetical and pastoral reflection, which would lead to more detailed and practical suggetstions, possible to use in pastoral and catechetical ministry. Although each elaboration must take into consideration elements that are characteristic for the introdution formation of the child to the reality of Penance and the Eucharist, which - in accordance with requirements given in the Church documents after the Council - regard above all the following issues:
- the preparation of children to the Sacraments of Penance and of the Eucharist takes place through a number of stages, which can be called: far, close and direct;
- the formation of penance and eucharistic attitudes begins already in the first months and years of the children's lives, thus the important role of parents and family;
- in the process of introducing children to the reality of Penance and the Eucharist initiation catechesis has a principal role;
- on each of the stages of preparation one has to take into consideration the situation of the catechized, the level of personal development and family environment.



autor: Goliszek, P.T.

tytuł: Communicating faith through catechesis

Studia Pastoralne 9 (2013) 62–74

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: doświadczeniekatechezaosobaprzekazwiara

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

COMMUNICATING FAITH THROUGH CATECHESIS
Summary
Whereas each generation certainly needs an education in faith, the present moment in history is particular in this respect, since the education in question must be in a way provided anew. When faith is communicated as an experience, it grows rapidly and systematically. Thus, it is essential that education in faith should stress the dimension of experience conceived of as continuous existential involvement, as the acceptance of truth by an entire person, and as volitional adherence to values one has recognized as a result of the intimacy with God in Christ. Therefore, while passing on truths of faith, catechists needs to consider all human factors, as well as the process of growth and maturation of faith, in order to combine the experience of human life with the salvific message.
Keywords: catechesis, communicating, experience, faith, person



autor: Janiga, W.

tytuł: Blaski katechezy szkolnej

Studia Pastoralne 7 (2011) 543-554

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katechetykakatecheza w szkole

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

ADVANTAGES OF CATECHESIS AT SCHOOL



autor: Kochel, J.

tytuł: Katecheza narracyjna o Miłosierdziu Bożym w Ewangelii św. Łukasza

Studia Pastoralne 3 (2007) 133-142

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katecheza narracyjnaopowiadanieprzypowieści ewangelicznemiłosierdzie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

LA CATECHESI NARRATIVA SULLA MISERICORDIA DI DIO SECONDO IL VANGELO DI LUCA
Il racconto nella catechesi svolge alcune funzioni didattiche: risveglia l'interessamento degli alunni, crea legame con la storia e con le fondamentali esperienze umane, facilita le decisioni personali, aiuta a ricordare le verita della fede appena conosciute, stimola la mente, la fantasia, il cuore; da origine a nuove relazioni, aiuta a superare le divisioni e distrugge il "guscio" dell' isolamento. La narrazione e la via principale dell'educazione religiosa. Non e pero una comune "riproduzione" degli eventi (funzione informativa), ma e una partecipazione nella formazione della vita dell'ascoltatore o del lettore (funzione pedagogica). Quando diventa un racconto della vita, della morte e della risurrezione di Gesu, richiama le sensazioni, i valori, le scelte e gli atteggiamenti della vita e causa una trasformazione nel modo di sentire, capire e ragionare: una "conversione" (cf. Ef 4,23). Allora acquista un significato religioso.



strona: 1 spośród: 4
»
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | [>>]
znaleziono: 32 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice