Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



364 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "małżeństwo" | znaleziono 29 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 3


»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]

autor: Basiuk, M.

tytuł: Taniec Dawida – małżeństwo a wiara

Studia Pastoralne 14 (2018) 239-250

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: małżeństwoDawid

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

David’s dance – marriage and faith
Summary
The first marriage of David had been eventful from the very beginning. It reached a dramatic climax when Michal despised her husband because of his dance during transportation of the Ark to Jerusalem. This article examines how an act of devotion (David’s dance) may influence the relationship between spouses.



autor: Biela, B.

tytuł: Rodzina jako komunia życia i miłości w Domowym Kościele Ruchu Światło-Życie

Studia Pastoralne 5 (2009) 69-88

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinaKościół domowyRuch Światło-Życie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

FAMILY AS COMMUNION OF LIFE AND LOVE IN THE HOME CHURCH OF LIGHT MOVEMEN.
Summary
Family in itself is the fulfilment of one of the most basic human needs, since a man in his ontological dimension is homo familiaris. It may serve its purpose due to the fact that it is a privileged place of realization of human love and at the same time a place opened to receiving life. Thanks to this family is able to fulfil the need of an emotional bond with one’s neighbours, mutual understanding, security, a desire to have children as well as religious needs, including initiation into mysteries of religious and ecclesial life. In order to meet these aims a family must become „a community of life and love” (KDK 48). The foundation of this community is a communion of spouses with God which in turn will manifest itself in communion between spouses and communion between parents and their children. This personal vision of marriage and a Christian family, based on the idea of father Franciszek Blachnicki, is the aim of the Home Church. For families participating in the movement a nuptial communion is the foundation of communion of the whole family, and from even broader perspective, an opportunity to build an ecclesial community. This is why a family can and should call itself a home Church. In view of the above the basic aspect of the charism of the Home Church was described as „the self-gift in a marriage and a family”. The basis of formation of a marriage and a family is a nuptial spirituality, which is aspiring to holiness together with one’s spouse. The nuptial communion is built through the so called obligations. They are as follows: daily private prayer, daily family prayer, monthly nuptial dialogue, the rule of life and participation, at least once a year, in a formation retreat. Thanks to implementation of these tasks spouses get closer to one another and to God. The obligations are met by a daily effort of spouses and mutual support of other married couples gathered in the circles of the Home Church.



autor: Bień, K.

tytuł: Rodzina najcenniejszą wartością współczesnych czasów

Studia Pastoralne 11 (2015) 56-66

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: rodzinamałżeństwozagrożeniewartości

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Family: the Greatest value of our Times
Summary
Love is a complex and multidimensional phenomenon. It constitutes the basic need of the human heart, therefore every human wants to love and be loved. Marriage satisfies the need for unity which is rooted deeply in every human. The family which is built on the foundation of marriage, a deep and complementary relationship of a man and woman, is the basic unit of the social life.
In the modern society, the family has undergone fundamental transformation. The change in the hierarchy of values as well as even greater focus on self-realisation of an individual and fulfilling individual needs has occurred. Many families become introverted thinking only about the improvement of living conditions and concentration of efforts on exclusive possession of goods.
However, the family as a basic and irreplaceable educational community constitutes the environment which creates the best conditions for conveying sustainable values which help people shape their identities. The family built on love brings with itself the future of the society.



autor: Celary, I.

tytuł: Domowy Kościół fundamentalnym obszarem katechezy rodzinnej

Studia Pastoralne 5 (2009) 59-68

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinaKościół domowy

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE HAUSKIRCHE ALS GRUNDLEGENDES GEBIET DER FAMILIENKATECHESE.
Zusammenfassung
Die Lehre der Kirche über die Hauskirche beruft sich heute oft auf den Hl. Johannes Chrysostom, der die Familie als „kleine Kirche” benannte, in sie die religiösen Tätigkeiten aus der liturgischen Vereinigung überträgt und die Fortführung des Lesens und der Lehre in der Häuslichkeit empfiehlt. Im Vaterhaus soll nämlich die Anfangskatechese, wie auch die Vertiefung der religiösen Kenntnisse und Ergänzung der religiösen Erziehung stattfinden, das ist die Familienkatechese. Keine andere Katechese wird heutzutage die erwarteten Resultate, ohne eine bewusste und verantwortungsvolle Mitwirkung der Familie erlangen. Dem hat auch Papst Johannes Paul II Ausdruck gegeben, indem er unterstrich, dass sogar das einfache Treffen von Eltern und Kindern nicht nur eine Gelegenheit zum gegenseitigen sich Öffnen und zum Dialog ist, sondern auch zur gemeinsamen tiefen Reflexion, die gewisse formative Elemente einführen kann. Besonders ein in der Familie herrschendes angemessenes Klima schafft eine Chance für die Aufnahme der Familienkatechese.
Eine weittragende Bedeutung hat hier auch die ständige Zusammenarbeit der Eltern mit den Seelsorgern und Katecheten in der Pfarrei. Diese Zusammenarbeit sollte dazu aus dem Rahmen der Katechese herauslaufen, das heißt inhaltlich und formell die humanistischpädagogischen Gebiete des Wissens und der Formation umfassen, die die Familie zur Ausfüllung bestimmter erzieherischer und religiöser Funktionen vorbereiten.
Mit der Wiedereinführung der Katechese in den Schulen stellte sich in Polen eine Lage ein, die die Katechese nicht nur im Pfarr-Kontext, sondern auch im neuen Familien-Kontext darstellen muss. Das Gebiet der Bildung und Erziehung gehört nämlich ohne Zweifel zu den wichtigsten Gebieten des Menschenlebens. Die erste und entscheidende Stimme in der Erziehung muss man der Familie geben. Diese Katechese ist auch durch das II Vatikanische Konzil als wichtigste behandelt. Durch ihre Erfüllung in der Familie wird ein eigenartiges „Katechumenat” geführt, welches die Kinder in die Anfangs-Christenheit einführt und sie lehrt, das ganze Leben mit Christus weiterzugehen.



autor: Celary, I.

tytuł: Rodzina chrześcijańska jako wspólnota wiary i ewangelizacji w nauczaniu papieża Franciszka

Studia Pastoralne 11 (2015) 15-26

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: rodzinamałżeństwoewangelizacjazagrożenie

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Christian family as a community of faith and evangelization in the teaching of pope Francis
Summary
In his teaching Pope Francis often emphasizes that the most important duty of the Church is preaching the Gospel. Its proclamation is a sign of maturity of the Church community. However in many situations it should have missionary character. Francis reports that in a secularized world all baptized people are called to give the testimony of faith. He believes that people learn the Gospel within families first and then they would proclaim it to the world. Pope Francis perceives the family as an environment of faith and evangelization. He indicates that raising awareness of Church in this aspect is confronted – especially in the western cultural and social context – with attacks against families which can fulfill their duties facing difficulties.
This aspect is raised in the first part of the article. In the second part, on the social and cultural background teaching of Pope Francis about the role of family as a community of faith and evangelization is presented.



autor: Gerwing, M.

tytuł: Geborgen in der Liebe Gottes. Zum Sakrament der Ehe aus Der Perspektive der Theologie des Leibes nach Karol Wojtyła

Studia Pastoralne 15 (2019) 125-136

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł IIteologia ciałamałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Zusammenfassung
Mann und Frau, die das Sakrament der Ehe empfangen und aus diesem Ehesak¬rament heraus ihr Leben gestalten, wissen sich im trinitarischen Raum der Liebe geborgen und dazu berufen, heilig zu werden. Ehe wird in den Mittwochskatechesen Johannes Pauls II. (1979–1984) als Schule der Heiligkeit dargestellt. Die Theologie des Leibes kommt zur Geltung und entfaltet sich im Konnex von Eros und Ethos. Eine sakramental-christlich gelebte Ehe ahmt nicht nur die communion mit Gott nach, sondern fängt sie selbst ein und reflektiert sie.
Safety in God’s Love. The Sacrament of Marriage from the Perspective of Karol Wojtyła’s Theology of the Body
Summary
Men and women who have received the Sacrament of Marriage and who shape their lives out of this sacrament feel safe in the Trinitarian space of love and feel called to become holy. In his Wednesday catecheses, John Paul II (1979–1984) portrays marriage as a school of holiness. The theology of the body advances and develops in the connection between eros and ethos. A practical sacramental Christian marriage does not only imitate communion with God but furthermore captures and reflects it.



autor: Kulbacki, P.

tytuł: Katechumenat przedmałżeński narzeczonych

Studia Pastoralne 5 (2009) 133-147

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinakatechumenat przedmałżeńskisakrament małżeństwa

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

CATECHUMENATE FOR MARRIAGE.
Summary
After the restoration of catechumenate in the Church its ideas are still more often applied in a post-baptism formation according indications presented in the 4th chapter of the Rite of Christian Initiation for Adults. New suggestions appeared for marriage preparation since it should be similar to catechumenate.
The main rules of catechumenate are considered in this text concerning Christian formation and applied to an initiation to the „Church of the home”. The last should be analogous to Christian initiation, being the pre-marriage catechumenate, as is shown in Familiaris consortio. It is possible to fulfill all the required periods, degrees and celebrations during one year, as it is in formal catechumenate.
The article presents pastoral and liturgical foundations for such a formation.



autor: Kulbacki, P.

tytuł: Liturgiczne obrzędy jubileuszu małżeństwa

Studia Pastoralne 11 (2015) 94-106

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: liturgialiturgikamałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Liturgical rites of the anniversary of marriage
Summary
The paper presents the development of liturgical rites related to the Wedding Anniversary. It reveals the process of evolution of marriage rituals: from domestic rituals to wedding ceremonies celebrated in churches. Post-Tridentine Roman Ritual (1614) as well as its complements introduced at the beginning of the 20th century (1913 and 1925) did not include jubilee celebrations. Wedding anniversary celebrations were finally added to the Roman Ritual in 1952.
Pius V’s Roman Missal did not include rites of anniversaries. Only the Missal of John XXIII on the occasion of the 25th and the 50th wedding anniversary indicated votive Mass formulas: De Sanctissima Trinitate, De Beata Maria Virgine including the additional oration from Pro gratiarum actione. The celebration was to be concluded with the prayer over the spouses, included in the Roman Ritual.
The first edition of the post-conciliar Ordo celebrandi matrimonium (1969) did not contain any reference to the anniversary. Editio typica altera (1991) provided the appropriate formulas of the Mass and blessings based on De bendictionibus (1984). Polish editions of the Sacrament of Marriage rites preserve the traditions of the hymn Veni Creator and the binding of hands with the stole during the rite of marriage and – similarly – the rite of the anniversary. Further editions of the Missal of Paul VI provide forms of the Mass for the anniversary placing them among ritual masses (1970, 1975) or votive masses (2002).
Liturgical books currently provide celebration patterns for the 25th, 50th and 60th wedding anniversary. They also encourage priests, deacons and lay persons to give blessings on other occasions. The renewal of wedding vows ceremony as an element of the mystagogy of the Sacrament of Marriage is widely practiced in Domestic Church oasis retreats of the Light-Life Movement.



autor: Kuligowski, R.

tytuł: Małżeństwo i rodzina a przemiany w kulturze dzisiaj

Studia Pastoralne 5 (2009) 13-21

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinakultura życiakultura śmierciwolność

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

EHE UND FAMILIE UND DIE WANDLUNGEN IN DER KULTUR VON HEUTE.
Zusammenfassung
Der heutige Mensch, der die christliche Ehe- und Familienberufung verwirklicht, steht vor einer Wahl. Die Wandlungen, die sich in der Kultur vollzogen haben, zwingen, damit der Mensch Werte auswählt. Die traditionelle Kultur bietet das Modell der Ehe und der Familie an, das nicht von allen in der christlichen Welt Großgezogen akzeptiert wird. In der heutigen Kultur hat Bedeutung anderes Wertesystem. Es bieten Anti-Werte an als Alternative zu der christlichen Moral. Die Kämpfe um das christliche Modell des Lebens heißen Kultur des Lebens, in die konträren Anstrengungen Kultur des Todes.
Die jungen Menschen müssen – wollend, nicht wollend – eine Wahl vollbringen. Die Kirche steht vor einer Herausforderung, wie den jungen Leuten helfen, so dass sie – in der Welt der Kultur des Lebens und der Kultur des Todes lebend – die richtige Wahl vollbringen.



autor: Landwójtowicz, P.

tytuł: Znaczenie wybranych cech małżeństwa communio personarum w realizacji zadań stojących przed rodziną jako „domowym Kościołem”

Studia Pastoralne 11 (2015) 27-38

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: małżeństworodzinasakrament małżeństwa

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The meaning of selected qualities of matrimonial communio personarum in the realization of tasks faced by a family as a “domestic Church”
Summary
Matrimony participates in the existence and mission of the Church. It actualizes itself as a Church and on that basis it is entitled to the title „home Church”. Christian spouses implanted in Christ through the power of baptism and included as „unity of the two” in betrothed bond of Christ with the Church through the power of the sacrament of matrimony – are gifted and obliged to perform functions specific for the whole Church. Thanks to their specific qualities they fulfill, in a unique way, prophetic, priestly and royal function of Christ. Among these qualities one can distinguish: the ability to adopt, listen and announce of the word of God, sanctifiction oneself through the sacrament of matrimony, sacrament of the Eucharist and the Penance and prayer, as well as through coming with the mutual help in the attitude of service.
It allows us to perceive essential and fundamental subject of priestly activities in the matrimony.



strona: 1 spośród: 3
»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]
znaleziono: 29 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice