Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ



konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. J. Myszor: konsultacje odwołane

ks. R. Dappa: 15.11 (piątek) w godz. 9.30-10.15

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

M. Kozubek: 14.12., godz. 15:30-17:00 (zamiast 10.12.)

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

A. Kłos-Skrzypczak: 14.11. zajęcia dla NoR rok I i III - odwołane.

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "namaszczenie" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Bartoszek, A.

tytuł: Sakrament namaszczenia chorych a dzieci, które nie osiągnęły używania rozumu, oraz osoby od urodzenia upośledzone umysłowo

Studia Pastoralne 6 (2010) 168-182

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: namaszczenie chorychdzieciniepełnosprawniupośledzeni umysłowo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE SACRAMENT OF THE ANOINTING OF THE SICK FOR CHILDREN WHO HAVEN’T REACHED THE USE OF REASON (AND FOR THE MENTALLY DISABLED FROM BIRTH).
Summary
Relying on the Code of Canon Law which states that „[t]he anointing of the sick can be administered to a member of the faithful who, having reached the use of reason, begins to be in danger due to sickness or old age” (CCL Can. 1004 §1), the author of the present article aims at proving that, from the theological point of view, there are no contraindications against administering this sacrament to seriously ill persons who, with all certainty, haven’t reached the use of reason and whose loved ones ask for it with faith. This problem concerns very small children and the mentally disabled from birth. On the basis of careful biblical, historical and theological analysis, it has become clear that the penitential dimension of Anointing of the Sick is not primary, and as such is not an obstacle to confer this sacrament on those who, having been baptized, have not reached the use of reason and do not bear the personal guilt. The act of faith, which is essential in all sacraments and which is required on the part of the recipients, can be realized through the fact that the sacrament is administered in an environment of faith surrounding ill children or the mentally disabled. The act of conferring this sacrament to them is a sign of their unity with Christ, crucified and risen, and will serve as a spiritual strengthening for their loved ones.



autor: Żądło, A.

tytuł: Sakrament bierzmowania wczoraj i dziś

Studia Pastoralne 4 (2008) 11-28

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: bierzmowanieinicjacja chrześcijańskanamaszczenieolejOrdines Romanipontyfikałysakramentarzewłożenie rąk

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

IL SACRAMENTO DELLA CRESIMA IERI E OGGI.
Riassunto
Nell’arco della storia delle celebrazioni liturgiche, effettuate nella Chiesa autorizzata da Gesu a proclamare la parola di Dio e amministrare i sacramenti in tutto il mondo, si e svolto un cambiamento della pratica di celebrare la cresima e – in consegenza – del modo di intenderla e interpretarla pastoralmente. Infatti, dall’imposizione delle mani degli apostoli mandati in una citta della Samaria, per stenderle sui neofitiinsegnodelcompimentodell’opera iniziata con il loro battesimo, amministrato dal diacono Filippo, si e passato nella storia della liturgia della Chiesa occidentale all’uso dell’olio con cui nel periodo precedente il vescovo cospargeva il capo dei cresimandi, ora invece unge con esso la loro fronte, segnandola con il segno della croce. Dalla pratica di cresimare i neofiti subito dopo il battesimo e prima della loro partecipazione all’eucaristia, si e passato a cresimare i cristiani gia ammessi all’eucaristia, provocando in tal modo uno spostamento nell’interpretazione teologica del sacramento studiato. La Chiesa di oggi rimane erede di questi cambiamenti, interpretando ancora e praticando la cresima come sacramento della maturita cristiana. Nell’articolo sopra presentato si e voluto documentare i passaggi avvenuti nella storia delle celebrazioni liturgiche e nel pensiero teologico-sacramentario della Chiesa, attraverso il riferimento alle adeguate testimonianze bibliche, patristiche e liturgiche.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice