Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. R. Dappa: 15.11 (piątek) w godz. 9.30-10.15

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

M. Kozubek: 14.12., godz. 15:30-17:00 (zamiast 10.12.)

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

A. Kłos-Skrzypczak: 14.11. zajęcia dla NoR rok I i III - odwołane.

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "szkoła katolicka" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Osewska, E.

tytuł: Znaczenie szkół katolickich dla formacji katolików w Anglii i Walii

Studia Pastoralne 9 (2013) 119–126

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: formacja chrześcijańskapluralizmszkoła katolicka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE MEANING OF CATHOLIC SCHOOLS IN THE FORMATION OF CATHOLICS IN ENGLAND AND WALES
Summary
In order to present the meaning of Catholic schools in the formation of Catholics in England and Wales, the author explores the social, religious and educational context of the past decades in England and Wales. Due to a high level of migration to the UK, with many ethnic groups coming from Asia, Africa and Latin America, the British society has been affected and transformed profoundly by the variety of cultures, religions, traditions and habits, proper to the migrating communities. This historical migration started a complex process of a global transformation of the society, which made it impossible for institutional religions to maintain their position and role as in the past. The Catholic population in England and Wales nowadays is composed of people of ethnic English descent, people of Irish origins, converts or the descendants of converts from Anglicanism or other Protestant denominations, and lately, Catholics from Catholic countries – mainly Poland. The present composition of the Catholic Church is thus highly diversified, and culturally heterogeneous. Nevertheless, Catholic schools in England and Wales have played an important role in searching for an interpretation of the emerging authentic forms of Christian faith and forming Catholics who are ready to see God’s presence within their experience and continually renew their daily lives in the light of the Gospel.
Keywords: Catholic school, Christian formation, religious and cultural plurality



autor: Wierzbicki, M.S.

tytuł: Zadania edukacyjno-pastoralne we współczesnych szkołach katolickich na przykładzie szkolnictwa salezjańskiego

Studia Pastoralne 9 (2013) 101–118

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: pedagogika religiipedagogika salezjańskaszkołaszkoła katolicka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PASTORAL-EDUCATION TASK IN CONTEMPORARY CATHOLIC SCHOOL ON THE MODEL OF SALESIAN SCHOOL
Summary
This article talks about an educational and pastoral tasks in Catholic schools on the example of the Salesian education. These tasks are assigned to specific individuals who run schools and form their Catholic character. The school is in fact for all – teachers and students – a community of generations, a great educational family in which every young person meets with respect, regardless of their ability and intellectual capacity. Therefore we analyze the current social situation of young people and education, in order to show that the tasks arising from the ministerial, Church documents and the needs of the environment require continuous evaluation and adaptation to current conditions of national, youth, family and school development.
Keywords: catholic school, religious pedagogy, salesian pedagogy, school



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice