Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

22 styczeń od 1315
Zebranie pracowników Instytutu Nauk Teologicznych

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. M. Basiuk: przeniesione z 21.01. na 13.01., godz. 10.00-12.15 w sali 206

ks. R. Buchta: konsultacje z 15.01 i 22.01 przeniesione na 29.01. godz. 9.30-10.30 oraz 13.30-15.30

ks. I. Celary: 21.01 i 22.01 - godz. 12.30-14.00 oraz 27.01 - godz. 9.30-11.00

ks. W. Surmiak: w sesji: 28.01, 03.02, 10.02 – 8.30-10.00

ks. L. Szewczyk: konsultacje 16.01 i 23.03 – odwołane (delegacja zagraniczna). W czasie sesji: 28.01 (wtorek), godz. 12.00-13.30; 05.02 (środa), godz. 12.00-13.30

B. Urbanek: w sesji we wtorki (28.01; 4.02; 11.02) w godz. 9:30-11:00.

ks. R. Dappa: zamiast 10.01 (piątek) odbędą się 17.01 (piątek) godz. 9.45-10.30

ks. P. Sawa: przeniesione z wtorku, 21.01 na środę, 22.01, godz. 12:00-13:30

M. Kozubek: zamiast 14.01 odbędą się 21.01 od 15.00-16.30

ks. D. Ledwoń: 23 stycznia odwołuje dyżur i będzie do dyspozycji 30 stycznia od 11:30 do 14:30

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

ks. L. Szewczyk: monograf z 16.01 i 23.01, godz. 11.30-13.00 przeniesiony na 17.12, godz. 11.00-14.00

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "wychowanie religijne" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Galek, Cz.

tytuł: Wychowanie religijne dzieci i młodzieży szkolnej na ziemiach polskich przełomu XIX i XX wieku w świetle literatury pięknej i pamiętnikarskiej

Studia Pastoralne 5 (2009) 213-233

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia duszpasterstwaXIX wiekXX wiekwychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

RELIGIOUS EDUCATION OF SCHOOL CHILDREN AND STUDENTS IN THE TERRITORY OF POLAND IN THE LATE 19TH AND EARLY 20TH CENTURIES IN THE LIGHT OF LITERATURE AND MEMOIR WRTINGS.
Summary
The research objective of the article is to show the methods and forms of religious education of school children and students in the late 19th and early 20th centuries in the territory of Poland based on fiction and memoir writings. Religious instruction teachers were responsible for teaching religion at schools. Some of them conducted classes in accordance with the teaching methodology; they were able to make students interested in religious matters, and they were treated as authorities and became their students’ spiritual mentors. Others did not contribute much to the religious and moral shaping of young people, due to the lack of teaching skills or appropriate knowledge, or because they treated their duties carelessly. The authorities representing foreign rule in the territory of Poland, by treating religion instrumentally, forced students to various religious practices, which created a negative effect, and turned the students off religion and the Church. Many students were deep believers and practicing Catholics. However, lack of proper educational impact caused some students’ difficulties with faith. Some of them even considered themselves atheists. The source material presented in the article can also be instructive for contemporary teachers of religious education.



autor: Skreczko, A.

tytuł: Znaczenie świadectwa wiary rodziców w wychowaniu religijnym ich dzieci

Studia Pastoralne 9 (2013) 33–48

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: dziecirodziceświadkowie wiarywiarawychowanie religijne

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THE IMPORTANCE OF THE FAITH OF PARENTS IN RELIGIOUS EDUCATION OF CHILDREN
Summary
The faith of parents is an important factor to be taken into account while weighing the problem of educating children. The parent’s part in religious upbringing of their children is constant meeting the challenges which are the consequence of the sacrament of baptism and the tasks it imposes. The problem is vital, because in the process of religious upbringing the parents should be witnesses, not only instructors. The child’s faith is built on the faith of his parents, who, in their lives, should be authentic witnesses of their faith. They should create appropriate situations that may stimulate their children’s willingness to meet God. Simultaneously, they should observe their children’s spiritual development, without using any forms of pressure. The parent’s faith is an example for a young growing person how to get to know God. Christian parents should not only talk about Christ, but also let their children know Him through their own testimony of life and love.
Keywords: children, faith, parents, religious upbringing, witnesses of faith



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice