Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji:

ks. R. Dappa: 15.11 (piątek) w godz. 9.30-10.15

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

M. Kozubek: 14.12., godz. 15:30-17:00 (zamiast 10.12.)

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

M. Gwóźdź: odwołane do 22.11. (L4)

A. Kłos-Skrzypczak: 14.11. zajęcia dla NoR rok I i III - odwołane.

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "wychowanie w wierze" | znaleziono 3 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Galek, Cz.

tytuł: Wychowanie religijne dzieci i młodzieży szkolnej na ziemiach polskich przełomu XIX i XX wieku w świetle literatury pięknej i pamiętnikarskiej

Studia Pastoralne 5 (2009) 213-233

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia duszpasterstwaXIX wiekXX wiekwychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

RELIGIOUS EDUCATION OF SCHOOL CHILDREN AND STUDENTS IN THE TERRITORY OF POLAND IN THE LATE 19TH AND EARLY 20TH CENTURIES IN THE LIGHT OF LITERATURE AND MEMOIR WRTINGS.
Summary
The research objective of the article is to show the methods and forms of religious education of school children and students in the late 19th and early 20th centuries in the territory of Poland based on fiction and memoir writings. Religious instruction teachers were responsible for teaching religion at schools. Some of them conducted classes in accordance with the teaching methodology; they were able to make students interested in religious matters, and they were treated as authorities and became their students’ spiritual mentors. Others did not contribute much to the religious and moral shaping of young people, due to the lack of teaching skills or appropriate knowledge, or because they treated their duties carelessly. The authorities representing foreign rule in the territory of Poland, by treating religion instrumentally, forced students to various religious practices, which created a negative effect, and turned the students off religion and the Church. Many students were deep believers and practicing Catholics. However, lack of proper educational impact caused some students’ difficulties with faith. Some of them even considered themselves atheists. The source material presented in the article can also be instructive for contemporary teachers of religious education.



autor: Stala, J.

tytuł: Charyzmat rodziny i realizowana przez nią edukacja religijna

Studia Pastoralne 5 (2009) 112-121

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia pastoralnamałżeństworodzinawychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DAS CHARISMA DER FAMILIE UND DIE VON IHR ERFÜLLTE RELIGIÖSE ERZIEHUNG.
Zusammenfassung
Die Familie – eine Gemeinschaft des Lebens und der Liebe – nimmt im Leben der Kirche eine ganz spezifische Rolle ein. Um diese Rolle umfassend zu erfüllen, erhält sie ihre eigene Gabe, die über die Identität von Ehe und Familie entscheidet. Die Familie kann nicht vor den Aufgaben resignieren, zu denen sie im Aufbau der Gemeinschaft der Kirche berufen ist und zu deren Verwirklichung sie mit ihrem speziellen Charisma bestärkt ist. Die organische Struktur der Familie stellt ihren großen Reichtum dar, bildet das Fundament für die Religionserziehung in der Familie, offenbart gleichzeitig jedoch auch die große Herausforderung, die in dieser Hinsicht ganz besonders vor den Eltern stehen. Sie müssen sich dessen bewusst werden, dass es vor allem sie sind, die ihre Kinder erziehen und sich gleichermaßen um deren religiöse Bildung kümmern müssen, weil sie deren Eltern sind. Wenn sie diese Aufgabe mit anderen Menschen teilen, insbesondere mit der Kirche und der Schule, dann soll sich dabei auf richtige Weise der Grundsatz der Subsidiarität widerspiegeln. Der vorliegende Artikel geht auf die Frage nach dem Charisma der Familie sowie nach der von ihr erfüllten Religionserziehung ein, wobei ihre Wertschätzung und Wahrnehmung besondere Beachtung erfahren.



autor: Tkocz, E.

tytuł: Duch Święty w katechezie młodzieży ponadgimnazjalnej

Studia Pastoralne 4 (2008) 65-76

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: bierzmowanieDuch Świętykatecheza młodzieży ponadgimnazjalnejprogram katechezyzadania katechezywychowanie w wierze

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

HOLY SPIRIT IN THE CATECHESIS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS.
Summary
From the point of view of catechising practice since there is the danger of the students’ ignorance of knowledge about the Holy Spirit, His irreplaceable role in leading to a mature faith cannot be neglected. The present study is an attempt to answer the question of what is the role of the Holy Spirit in catechising of secondary school students.
Premises, resulting from catechising’s nature and development conditioning, by which the youth is influenced, indicate the need of permanent catechising about the Holy Spirit as He can be a special help to youth experiencing various emotional states connected with changes of a psycho-physical nature, which affect them at this stage of development.
To basic tasks of of young people during their secondary school catechising include the acquisitionof the ability of giving testimony to the faith. Essential in fulfilling this aim is teaching the truth about the Holy Spirit, not only in factual matters like knowledge about the Holy Spirit, but especially in matters connected with His personal relations with people. Young Christians will be able to give testimony to the faith only if they accept the Holy Spirit as irreplaceable support to human existence both in social and personal dimensions.
Keywords: catechesis of secondary school students, Confirmation, curriculum of catechesis, Holy Spirit, tasks of catechesis, upbringing in faith



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 3 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice