Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych:

M. Gwóźdź: zajęcia z 11.04 (NoR; II/I) odbędą się 23.05

M. Czarnuch-Sodzawiczny: od 21.02 do odwołania - zajęcia odbywają się według harmonogramu, prowadzone przez ks. prof. A. Malinę

J. Pakuza: zmiana terminu zajęć z historii Kościoła (Studia podyplomowe) z 6.04 na 15.06

Studia Pastoralne
Rocznik Wydziału Teologicznego UŚ



337 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Hudek, W. | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Hudek, W.

tytuł: Udział muzyków piekarskich w nabożeństwie papieskim w Katowicach w czasie II pielgrzymki Jana Pawła II do Polski

Studia Pastoralne 2 (2006) 203-211

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł IImuzyka sakralnahistoria Kościoła na Śląskupielgrzymki Jana Pawła II

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE TEILNAHME DER MUSIKER VON PIEKARY IN DER PAPSTANDACHT IN KATOWICE WÄHREND DER II PILGERFAHRT VON JOHANNES PAUL II NACH POLEN
Der Einsatz des musikalischen Umfelds des Marienheiligtums in den Piekary Śląskie in er Vorbereitung und bei der Durchführung der Treffen mit Johannes Paul II in Katowice am 20. Juni 1983 ergab sich durch zwei Gründe. Zum Ersten hatte die Andacht auf dem Flug-hafen in Muchowiec den Charakter einer Fortsetzung der Ständewallfahrten, in denen der Papst noch als Metropolit von Krakau teilnahm. Sie hatte also eine ähnliche Abfolge und musikalische Gestaltung. Die einfache Konsequenz dieser Tatsache war die Teilnahme in der päpstlichen Andacht der Sänger von Piekary. Die Erfahrung und musikalischen Bega-bungen von Paul Kaplanka, des Organisten der Basilika von Piekary, brachten es mit sich, dass er die ehrenvolle Rolle des Dirigenten des mächtigen Gesang- und Instrumentalorches-ters (zusammen ca. 1200 Musiker) bei der Animation der päpstlichen Andacht übernahm.



autor: Hudek, W.

tytuł: Pieśni ku czci Trójcy Przenajświętszej w "Śpiewniku archidiecezji katowickiej”

Studia Pastoralne 14 (2018) 171-191

nie ma jeszcze dostępu do pełnego tekstu artykułów; karencja wynosi dwa lata
spis treści rocznika

słowa kluczowe: Trójca Świętamuzyka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Songs of Praise to the Holy Trinity in The Book of Songs of Archdiocese Katowice
Summary
The Book of Songs of Katowice Archdiocese, published in 2000 by Rev. Professor Antoni Reginek, contains 9 songs of praise to the Holy Trinity in the collection in which they are numbered from 197 to 205. Compared with other collections of church songs, it is placed as the second in row as far as the quantity of such works is concerned. The biggest collection of songs of praise to the Holy Trinity is the Evangelical Book of Songs (Bielsko-Biała 2002) with a number of eleven songs. Following The Book of Songs of Katowice Archdiocese is the book The Way to Heaven (Droga do nieba, Opole 2006) with six songs and The Hymn Book by Rev. Jan Siedlecki (Kraków 2017) with five songs of praise to the Holy Trinity. The texts of the analysed songs can be divided into three formal genres: antiphonies, hymns, and stanza songs. Their content is bound up by descriptions of the nature of the Holy Trinity (Divinity and Unity), internal relations (creation, origin, and inspiration) and the external action (creation, salvation and devotion). The language of the songs is rich with metaphors and poetics that approximates the mystery of God. Musically, the songs are characterized by the noble simplicity. The melody in majority of them is held in key major and in two cases one can find references to church modes. Four are held in 4/4 meter, and two in duple meter, which reinforces the musical illustration of the Holy Trinity mystery. The ambitus of the songs accommodates to the average human voice capacity and varies from the largest one containing the eleventh (203) to the smallest one in the interval of the sixth (199, 202). The examples of particularly vital songs can be: the Silesian Hymn Te Deum Laudamus or We praise you God (199) and the song The Undivided and Holy Trinity (202). This hymn is known and sung in all parishes of the archdiocese (paradoxically in all churches it is sung in the meter different from 3/4). The second song, apart from the melodic variation placed in the collection (counter-facture to the morning song When the morning stars are awake [549] and the evening hymn All our daily matters [553]) has its original version which functions in the living musical tradition in the Silesian Chełm parish.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)





© Wydział Teologiczny UŚ, Katowice