Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "nauka" | znaleziono 36 opisów(-y) | strona: 3 spośród: 4


«
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | [>>]

autor: Sobański, R.

tytuł: Symulacja częściowa w ujęciu k. 1086 § 2 a nauka o małżeństwie konstytucji "Gaudium et spes"

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 2 (1969) 31-49

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: prawo kanonicznemałżeństwoGaudium et spes

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

SIMULATIO PARTIALIS DE QUA IN C. 1086 § 2 ET DOCTRINA DE MATRIMONIO CONSTITUTIONS GAUDIUM ET SPES
Non est qui ignoret magnam vel immo maiorem partem nupturientium matrimonium contrahere cum animo prolem nascituram vel quoad tempus nascendi vel quoad numerum filiorum statuere. Limitatio prolis est plurimis coniugibus res magni momenti ob………… conditiones physicasf oeconomicas, psychologicas vel sociales. Inde oriuntur non sòlum problemata ordinis moralis, nostrum propositum directe non spectantes, sed etiam quaestiones directe c. 1086 § 2 tangentes. Ad mentem enim c. 1086 § 2 qui positivo actu voluntatis excludat essentiales proprietates matrimonii vel omne ius ad actum coniugalem, invalide contrahit. Hoc in casu habetur simulatio sic dicta partialis.
Ex dispositionibus c. 1086 § 2 de simulatione partiali gignitur quaestio de validitate matrimonii nupturientiumr qui tempus vel numerum prolis nasciturae statuunt. Ad quaestionem hanc solvendam distinguitur inter voluntatem non se obligandi et voluntatem non implendi, inter exclusionem iuris et usum iuris. Matrimonium in primo tantum casu est invalidum. Sed nupturientes plerumque distinctionem hanc non congnoscunt. Numquam dicunt: ius ad prolem exeludo, sed dicunt tantum: prolem nunc generare non possumus. An hoc in casu agatur de hire excluso vel usu, non est facile determinare et res est ex toto complexu causae discernenda. Attamen distinctio inter exclusionem iuris et limitationem usus iuris sustentatur, quia secus dispositiones de simulatione partiali fatales essent pro sacro vinculo matrimoniali. Theoretice enim ex c. 1086 § 2 patet exclusionem etiam temporaneam generationis prolis secumtrahere nullitatem matrimonii.
Eiusdem naturae difficultates vidimus quoad exclusionem aliorum bonorum matrimonii. Non enim solum is qui absolute sibi réservât ius faciendi divortium civile, sed etiam is qui divortium hypothetice, si casus ferat, intendit, invalide contrahit. Permulti catholici matrimonium contrahunt illuni felix fore sperantes sed simul scientes illos matrimonio eorum infausto ab divortio et pro occasione novo matrimonio scilicet civili tantum non abhorrituros.
In articulo examinatur doctrina de matrimonio constitutionis Gaudium et spes et conclusiones dispositiones iuris et doctrinam de consensu matrimoniali spectantes. In effectu proponitur revisio c. 1086 § 2 hoc in sensu, ut nullitas matrimonii tantum a simulatione totali causetur. Bona vinculi et bonum alterius partis titulo nullitatis ex dolosa deceptione tutanda sunt.



autor: Sobański, R.

tytuł: Teologia prawa jako nauka o ontologicznych podstawach prawa kościelnego

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 5 (1972) 59-70

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

LA THEOLOGIE DU DROIT - SCIENCE DES FONDEMENTS ONTOLOGIQUES DU DROIT CANONIQUE
L'article se fait l'écho des protestations qui s'élèvent dans l'Eglise contre le droit. Cette situation, dans laquelle percent des tendances à la spiritualisation, exige une réflexion sur les fondements du droit ecclésiastique. Il ne suffit pas de prendre le droit comme postulat de la vie de l'Eglise ou même de reconnaître le fait de son existence - et lui donner une interprétation théologique. C'est pourquoi l'article s'efforce de montrer les fondements ontologiques du droit ecclésiastique. L'examen de ces fondements est actuellement une tâche primordiale pour la théologie du droit. L'idée de la sacramentalité de l'Eglise nous est, ici, d'un grand secours. Si on considère l'Eglise comme le sacrement de la miséricorde divine, on comprend mieux le sens et le rôle de la société ecclésiastique. Car c'est en tant que société que l'Eglise est un signe sacramentel. Elle ne serait pas sacrement, si elle ne remplissait pas toutes les conditions de la définition de la société. Cela permet de conclure que les fondements ontologiques du droit ecclésiaistique se trouvent dans le mystère même de l'Eglise, dans sa sacramentalité. L'existence du droit dans l'Eglise in'est donc pas seulement un postulat de la vie sociale, il ne découle pas de prémisses sociologiques, mais de principes théologiques. Sans le droit, l'Eglise ne serait pas Eglise.



autor: Szymik, J.

tytuł: Teologia jako nauka wiary, czyli scientia sui generis

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 32 (1999) 95-104

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznateologia dogmatycznawiaranauka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

THEOLOGY AS "KNOWLEDGE OF FAITH", OR SCIENTIA SUI GENERIS
Summary
Theology in the encyclical Fides et ratio is understood as "knowledge of faith", this means as a synthesis of two kinds of cognition, "rational" and "faithful". It is upon this assumption and in this sense that theology can be considered scientia sui generis. In theology the means to know reality are sui generis: mutual penetration of capacity for cognition through reason and through faith in connection with a personal commitment to Jesus Christ. Definitions of theology are sui generis: for example - "human conversation on God, in which God himself participates". Perspectives of theology are sui generis: to transmit a living word about the living God to living man. This is the model of theology for - the future.



autor: Szymik, J.

tytuł: Struktura aktu poznania teologicznego w ujęciu J. Ratzingera/Benedykta XVI

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 43,2 (2010) 263-274

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Ratzinger, JosephBenedykt XVIpoznanie teologicznewiaranaukaszczęścieserce

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Structure of the theological cognition act according to J. Ratzinger/Benedict XVI. Summary
The article raises a question of the process of origins underlying theological contents, that is, in other words, the individual stages of the theological cognition act. The basis of theology is philosophy, understood as a set of existential questions concerning happiness and immortality. God “touches” human hearts with His Grace, answering those questions, and this Grace is taken in faith. Whereas, theology is a “heart-seeking thought”, the heart having been moved by Divine revelation and faith itself. While developing throughout the space of thinking, theology looks for rational arguments for God’s answers given to existential questions. This is how theology gets to know reality and its epistemological acts are based on a source of the rationality of faith.



autor: Szymonik, M.

tytuł: Ład społeczny w kontekście przemian cywilizacyjnych współczesnej Polski

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 36,1 (2003) 56-69

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Katolicka Nauka Społecznaład społeczny

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE SOZIALE ORDNUNG IM ZUSAMMENHANG MIT DEN ZIVILISATORISCHEN VERÄNDERUNGEN IM ZEITGENÖSSISCHEN POLEN
Zusammenfassung
Aus den päpstlichen Lehren der letzten zwei Jahrhunderte geht hervor, dass man um von demokratischen Standards und einem Rechtsstaat sprechen zu können, eine Vielzahl von Angelegenheiten aus dem Bereich der philosophischen Anthropologie sowie der Werte- und Kulturphilosophie berücksichtigen muss. Das Programm zur Erneuerung des gesellschftlichen Lebens darf sich auch in unserem Land nicht allein auf gewisse technische Lösungen im Bereich der Soziologie, Politik und Ökonomie beschränken, denn hierbei geht es um den Menschen als Ganzes, dessen körperlich-geistiges Dasein von der Gesellschaft die Möglichkeit einer allseitigen Entwicklung fordert.



autor: Witczyk, H.

tytuł: Rudolfa Schnackenburga Nauka moralna Nowego Testamentu wobec wyzwań współczesności

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 47,2 (2014) 417-423

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Schnackenburg, Rudolfteologia biblijna


autor: Wuwer, A.

tytuł: Zasady ładu społecznego według "Tygodnika Katolickiego" (Piekary 1845-1850)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 36,1 (2003) 180-195

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Katolicka Nauka Społecznahistoria Kościoła na ŚląskuTygodnik KatolickiPiekary ŚląskieXIX wiek

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

PRINCIPI DELL'ORDINE SOCIALE SECONDO IL "TYGODNIK KATOLICKI" ("SETTIMANALE CATTOLICO") PIEKARY 1948-1850
Sommario
La prima meta del ottocento nel continente europeo viene caratterizzata dai cambiamenti radicali e drammatici che fanno un'eco lontano alle due rivoluzioni, una francese ed un altra industriale. La terza rivoluzione - scoppiata nel 1848 cosidetta Primavera dei Popoli - ha messo la Chiesa cattolica davanti alla necessita di ridefinizione chiara del suo atteggiamento di fronte alle questioni sociali e politiche piu urgenti. La Chiesa cattolica, in modo particolare in Francia ed in Germania, ha cominciato allora una ricerca dei modi e delle forme per far fronte alla "questione sociale" sempre piu emergente. Cosi e nato il movimento sociale ispirato "dal basso" che col passare del tempo sarebbe stato chiamato il "cattolicesimo sociale".
Su tale sfondo viene descritto il contenuto del primo settimanale cattolico apparso in Alta Slesia in lingua polacca. "Tygodnik Katolicki" ("Settimanale Cattolico") naque nel 1848 a Piekary - centro religioso e culturale di grande importanza nella regione che apparteneva allora alla Prussia. L'analisi degli articoli, che rappresentano le opinioni e convinzioni sociali dei redattori legati con don J. Fiecek (1790-1862), si concentra sulle questioni sociali, riguardanti il modo in cui si dovrebbe rifare l'ordine sociale dopo le sopranominate rivoluzioni. I redattori credono che sarebbe stato possibile ricrearlo ritornando all'oramai scordato ideale della vita familiare, all'onestà del lavoro professionale ed all'armonia della vita parrocchiale. Tali tre sfere della vita sociale: famiglia, lavoro e parrocchia, che - secondo l'ottica della Chiesa in Slesia - dovrebbero riformare il fondamento dell'ordine sociale dopo la rivoluzione del 1848.



autor: Wuwer, A.

tytuł: Il Consiglio delle Conferenze Episcopali d'Europa (CCEE) come fonte dell'insegnamento sociale della Chiesa. Origini storiche e fondamento teologico

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 41,2 (2008) 281-296

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Katolicka Nauka SpołecznaKonferencja EpiskopatuRada Konferencji Episkopatów EuropyEuropanauczanie społeczne Kościoła katolickiego

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

RADA KONFERENCJI EPISKOPATÓW EUROPY JAKO ŹRÓDŁO NAUCZANIA SPOŁECZNEGO KOŚCIOŁA. HISTORYCZNE POCZĄTKI I FUNDAMENT TEOLOGICZNY. Streszczenie
Dokumenty Magisterium wśród źródeł katolickiej nauki społecznej wymieniają m.in. konferencje episkopatów danego terytorium. Rada Konferencji Episkopatów Europy stanowi jednak strukturę specyficzną, której definicja przekracza rozumienie konferencji episkopatu "sensu stricte".
Tezą artykułu jest, że podejmując problematykę społeczną w kontekście kontynentu europejskiego, również Rada Konferencji Episkopatów Europy może być uznana za pełnoprawne źródło katolickiej nauki społecznej. Artykuł stanowi próbę historycznego i teologicznego wprowadzenia w tę problematykę.
W części pierwszej przedstawiona została ogólna charakterystyka konferencji episkopatu. Część druga poświęcona została naszkicowaniu historycznej ewolucji Rady Konferencji Episkopatów Europy. W części trzeciej, na podstawie wybranych fragmentów konstytucji Lumen Gentium, dekretu Christus Dominus, motu proprio Ecclesiae Sanctae oraz listu apostolskiego w formie motu proprio Apostolos suos, wskazano na fundament teologiczny, w oparciu o który uznać można, że Rada Konferencji Episkopatów Europy stanowi istotne źródło katolickiej nauki społecznej.



autor: Wycisło, J.

tytuł: Chrześcijańska nauka społeczna elementem kształtującym systemy gospodarcze

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 31 (1998) 133-143

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Katolicka Nauka Społecznaekonomiagospodarka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

CHRISTLICHE GESELLSCHAFTSLEHRE ALS GESTALTUNGSELEMENT VON WIRTSCHAFTSSYSTEMEN
Zusammenfassung
Die christliche Gesellschaftslehre wird heute (schon ohne Bedenken, die sich aus den historischen Vorfallen ergeben) als ein wichtiger Faktor der Entwicklung und Bildung des Wirtschaftssystems betrachtet. Es ist bekannt, daß się ein christliches Bild des Menschen und seine völlige Verantwortlichkeit vor Gott annimmt. Die aus der christlichen Gesellschaftslehre folgenden Inspirationen können nicht angesehen werden als Moralisieren, weltanschaulicher Praktizismus oder Distribution des spezifischen "Rezepte", die eine konkrete - in diesem Fall wirtschaftliche - Wirklichkeit ordnen sollen. Się sind spezifische Orientierungspunkte in Form von an sich wenigen gesellschaftlichen Grundsätzen und einem offenen Katalog der Weisungen.
Mann kann jedoch versuchen, einige früher erwähnte, von der christlichen Gesellschaftslehre beeinflußte "Orientierungspunkte" zusammenzufassen, die jedoch aus selbstverständlichen Gründen nicht "hierarchisch" geordnet werden: Die Arbeit als Grundsatz der gesellschaftlichen Ordnung, Vorrang der Arbeiterplatzes vor dem Lohn, Politik gegenüber den mittleren Ständen, Vorrang der privaten Initiativen, neue Bestimmungen statt der Manipulationen, Sicherung des Privateigentums, Mitbestimmung und Mitverantwortlichkeit, interapersonaler und interpersonaler Kompromiß, Sorge um die Umwelt. Die schnelle Entwicklung der gesellschaftlich-wirtschaftlichen Verhältnisse verursacht die Notwendigkeit einer neuen Analyse vieler Erscheinungen und einer Ausarbeitung weiterer "Orientierungspunkte" oder wenigstens einer Änderung der sie gelegten Akzente.



autor: Wysocki, A.

tytuł: Historia magistra vitae: solidarietas versus caritas

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 42,1 (2009) 105-119

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiKatolicka Nauka SpołecznasolidarnośćcaritasXIX wiekXX wiek

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

HISTORIA MAGISTRA VITAE: SOLIDARIETAS VERSUS CARITAS
Abstract
The purpose of this paper is to present the process that led the principle of solidarity, initially pointed against the Church and her essential value of charity, to be gradually incorporated into the social teaching of the Church, and become one of her fundamental principles and values. In particular, the origins of the principle and an important role of pope Pius XI at the beginning of the process are underlined, all the more since his contribution into social teaching is neither well known nor appreciated. The importance of the conception and principle of solidarity in the social teaching of the Church has grown over the last few decades and is now uncontestable. Nevertheless, to be reminded of the beginnings of this process make us aware that the social teaching needs continually to face the reality of the modern world with an open mind and free from fear.



strona: 3 spośród: 4
«
[<<] | 1 | 2 | 3 | 4 | [>>]
znaleziono: 36 opisów(-y)