Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "dusza" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Słomka, J.

tytuł: Sin in Origen's Homilies on Leviticus

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 38,S (2005) 58-69

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

GRZECH W ORYGENESA HOMILIACH DO KSIĘGI KAPŁAŃSKIEJ
W homiliach Orygenes koncentruje się na dwóch elementach człowieka, które określa zwykle jako rozum i dusza. Są one tożsame opisywanymi przez niego w innych dziełach dwiema częściami duszy: wyższą - rozumną i niższą. Zarówno rozum, jak i dusza mogą grzeszyć. Orygenes nie mówi w zasadzie o grzechach ciała. Grzechy rozumu są cięższe, bo powodują grzech całego człowieka, uniemożliwiają duszy spełnianie dobrych czynów. Polegają one na zbłądzeniu, odejściu od Boga, herezji, bezbożności. Dusza także może samodzielnie popełniać grzechy. Jej grzechy mogą być mimowolne, polegają na uleganiu pokusom złych pragnień i namiętności. Często grzechy duszy są przedstawiane jako choroby. Orygenes dokonuje kilku podziałów grzechów na dwie kategorie: cięższe i lżejsze. Najważniejszy z tych podziałów to grzechy odpuszczalne w tym życiu i nieodpuszczalne w tym życiu. Oprócz tego są wyróżnione grzechy przeciw Bogu i przeciw ludziom oraz grzechy, które wymagają pokuty kanonicznej i inne. Te podziały nie są konsekwentne i poszczególne kategorie grzechów mieszają się. Najpoważniejszym skutkiem grzechu jest zerwanie wspólnoty z Bogiem, a w efekcie i ze wspólnotą świętych. Kolejnym zaś jest karłowacenie człowieka i choroba duszy. Nie są one przedstawiane jako kara Boża. Natomiast oczyszczenie po śmierci jest już karą ognia wiecznego. Orygenes bardzo mało uwagi poświęca grzechowi w preezgzystencji.



autor: Wilk, R.K.

tytuł: Zagadnienie duszy ludzkiej w filozofii księdza Konstantego Michalskiego

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 50,2 (2017) 266-279

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Michalski, Konstantyduszakultura

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

The Issue of the Human Soul in the Philosophy of Fr. Konstanty Michalski
The aim of this article is to present the arguments for the constitution of a man by the spiritual soul. To complete this task one scrutinized the academic works of Konstanty Michalski (1879 – 1947), a Polish priest, philosopher, professor at the Jagiellonian University in Krakow and a prisoner of the concentration camp in Sachsenhausen. The author referring to the principle agere sequitur esse proves the existence of an immaterial, spiritual reality in the ontological structure of a man. The argument for its existence is the world of culture; the world which is completely foreign to the world of animals and necessary for human life. The immaterial deeds of a man demand the most appropriate cause, that is a spiritual human soul. Remembering and developing this thought, in our time, is an essential duty for anthropology, both: philosophical and theological. It is a fundamental task, because there are strong forces that falsely attempt to grasp and explain the human being as only a material entity.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)