Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "gnostycyzm" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Myszor, W.

tytuł: Ewangelia Marii Magdaleny. Wstęp, przekład z koptyjskiego, komentarz

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 44,1 (2011) 207-220

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Ewangelia Marii MagdalenyNag Hammadignostycyzmapokryfkobieta w antycznym chrześcijaństwie,

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Das Evangelium nach Maria [Magdalena ]. Die Einleitung , die Übersetzung aus dem Koptischen, Kommentar. Zusammenfassung
Der Artikel umfaßt die Einleitung, die polnische der koptischen Fragmente aus Berolinensis Gnosticus 8502 und die griechische Fragmente (PapOxy 3225 und PapRyl 463), mit Kommentar. In der Einleitung hat man auf die besondere Rolle der Maria in den gnostischen Apokryphen, und vor allen in der koptischen Bibliothek von Nag Hammadi. Maria Magdalena hat im EvMar eine herasuragende Position. Sie gibt die Belehrungen, vermittelt die Botschaft Jesu den Aposteln. Das Evangelium Maria Magdalena ist in einer christlich-gnostischen Gruppe entstanden. Die Rolle einer Frau in der Gemeinde wurde mit den gnostischen Vorstellungen verbunden. Als Quelle gilt aber auch als Zeugnis in der Forschung der Rolle der Frauen in der Urkirche.



autor: Piwowarczyk, P.

tytuł: Mistycyzm żydowski a gnostycyzm w późnej starożytności

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 39,2 (2006) 282-303

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Jewish Mysticism and Gnosticism in late Antiquity
Gershom Scholem, the founder and main authority of modern research on Jewish mysticism, strictly connected the first ancient stage of this religion phenomenon, so called Hekhalot or Merkavah mysticism, with Gnosticism (in its broad definition). Sholem's complex view was questioned by some authors of younger generation, however the relations between main ideas of Gnosticism and early Jewish Mysticism have not been yet precisely characterized. In first part of this paper I examine the milieus from which Gnosticism emerged such as Qumran community, Philo's Therapeutes, baptistic sects and followers of Simon Magus. Then compare some main ideas of Hekhalot Mysticism and Gnosticism in order to find dependencies and discrepancies between them. As a result of this analysis it can be stated that there is no common core in Gnostic and Hekhalot tradition. The latter did not possess a fundamental Gnostic opposition between Good Father and Demiurge, divine spark and matter. At first sight there is a delusive similarity in scheme of ascension of the soul but in deeper analysis it cannot be stated any longer. Mutual dependencies are rather minor and they occur especially in the field of magic. If we want to call the esoteric knowledge of Hekhalot mysticism a Gnosis we should stress that it is not a Gnosis of Gnosticism. The aim of these two ways of ascension to the Heaven was definitely different. When the Gnostic practiced a self-salvation, Jewish mystic used his specific Gnosis as means of reaching God's Throne and God itself - what was for him an ultimate aim.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)