Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: "rodzice" | znaleziono 2 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Emeis, D.

tytuł: Rodzice jako katecheci

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 13 (1980) 59-64

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: katechezarodzinadzieckorodzice

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE ELTERN ALS KATECHETEN
Prof. Emeis bespricht im ersten Teil seines Referates die Aufgabe der Eltern in der Übertragung ihres Glaubens an ihre Kinder. Hier hat die Erfahrung der Eltern eine wesentliche Rolle zu erfüllen, besonders wenn es nicht um die äusserlichen Erziehungsmethoden sondern um die innere Haltung im Glauben geht. Unwillkürlich übertragen sie durch ihre Haltung solche religiöse Werte auf die Kinder welche die Schulkatechese niemals übertragen könnte. Hier ist ein Lebenswissen erforderlich, das den Kindern sagen muss, was in ihrem Leben möglich und was wichtig ist zur Entfaltung ihres Glaubens. In den weiteren Teilen weist Emeis auf die Aufgabe der Eltern hin, die nicht in der Wiederholung dessen, was die Kinder in der Schulkatechese erfahren haben, bestehen soll. Die Aufgabe besteht im Lebens-Zeugnis. Die Kinder werden immer wieder die religiösen und moralischen Werte mit den Werten ihrer Eltern konfrontieren und noch mehr: sie lernen die Sprache ihrer Eltern selbst, die sie dann in ihrem späteren Leben übernehmen. Wichtig ist hier auch, und das hat Emeis besonders unterstrichen, die Hilfe für die Eltern, die die ganze Pfarrgemeinde den Eltern anbieten muss. Nur in so einer integrierten Aktion aller können sich die Kinder in ihrem Wissen und Leben religiös entwickeln.



autor: Juroszek, W.

tytuł: Rodzice w roli teściów w świetle teorii zadań rozwojowych Roberta Havighursta

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 49,1 (2016) 169-182

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: rodziceHavighurst, Robertmałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Parents as Parents-in-Law in the Light of the Developmental Task Theory of Robert Havighurst
In the article the author analyses relations between parents and adult children in the light of the developmental task theory of Robert Havighurst. Parents of a child who founded his or her own family have a developmental task – to establish a good relation with the child and his or her spouse. Success in this field assures satisfaction, whereas lack of the success brings the contrary – frustration or even depression. The sources of this task are as follows: physical changes, cultural expectations (pressure), and values, individual aspirations.
It is emphasized that today wedding is the only ceremony changing the status of young people. The author specifies the difficulties experienced by the parents to fulfil the role of the parents-in-law. Some proposals to overcome these difficulties are presented. The author underlines, however, that the process may be difficult, especially in the Western culture characterized by egocentrism, the young generation’s lack of gratitude towards the ageing parents and low fertility rates of Europeans.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 2 opisów(-y)