Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Jan Paweł II | znaleziono 26 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 3


»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]

autor: Bednarski, D.

tytuł: Watykan i Paweł VI wobec Milenium Chrztu Polski (w relacji ambasadora Kazimierza Papée)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 49,2 (2016) 371-389

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Papée, Kazimierzhistoria KościołaPaweł VIchrzest Polski

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Vatican and Paul VI on the Millennium of Poland’s Baptism (according to the Ambassador Kazimierz Papée’s Account)
The celebrations of the Millennium of Poland’s Baptism in 1966 spread not only across the Church in Poland, but it was also the Polish community abroad as well as Pope Paul VI who joined them.
The text refers to a few events proving the pope’s spiritual and physical connection with the Poles at that time. Thus it describes the efforts concerning the realization of the planned (but never happened) pilgrimage of Paul VI to Jasna Góra, the pope’s participation in the inauguration of the Roman celebrations of the Millennium (13 January 1966), his welcome of the Polish pilgrims and deliverance of a homily to them on 15 May 1966, as well as emphasis placed by the pope on the role of Poland in the Christian Europe during his speeches directed to the cardinals in June and December 1966.
The author based his analysis mainly on the little known and rarely cited documents, stored in the Pontifical Polish Institute in Rome. They include notes, reports and letters of the the ambassador Kazimierz Papée. These documents were confronted with the notes of Cardinal Stefan Wyszyński, written in the millennial year.



autor: Biela, A.

tytuł: Psychologiczne aspekty pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w dniach od 2 do 10 czerwca 1979 r.

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 13 (1980) 233-278

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł IIteologia pastoralnapsychologiapielgrzymka

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE PSYCHOLOGISCHEN ASPEKTE DER PILGERFAHRT PAPST JOHANNES PAUL II NACH POLEN VON 2-10 JUNI 1979
Prof. Adam Biela von der Kath. Universität in Lublin versucht in einer psychologischen Analyse Antwort auf folgende Fragen zu geben: Warum hat die Ankunft des Papstes so ein grosses Interesse in Polen hervorgerufen? Warum haben Millionen von Polen die Schwierigkeiten |der Reise und der Hitze auf sich genommen, um mit dem Papst zusammen zu kommen? Was steckt hinter den monumentalen Demonstrationen der religiöser und patriotischer Empfindungen? War das nur deswegen, weil der Papst ein Pole ist? In seiner Analyse weist Biela auf die fundamentalen Quellen hin, die dazu beigetragen haben, dass es zu einem psycho-sozialem Phänomen gekommen ist. Die Dimensionen dieses Phänomens werden an Hand einer öffentlichen Befragung und Hunderten von Briefen, die im Archiv der Universität aufbewahrt werden, systematisch ausgewertet. Man kann sagen, dass die polnischen, Katholiken nicht nur einen Papst sehen oder einen polnischen Papst begrüssen wollten. Sie waren sich bewusst, dass nun die Kirche mit dem Papst, jetzt mehr als sonst, die Rechte des Menschen verteidigen wird und dass die polnische Nation zu einer Einheit der Ideen, der Empfindungen und neuer Verhaltungen geworden ist. Die Visite des Papstes hat viel zur Stärkung eines allgemeinen Bewusstseins der inneren Freiheit beigetragen, ebenso, wie sie einen Beitrag zur Integration der Menschen fast aller Berufe in Polen geleistet hat.



autor: Cichy, S.

tytuł: Modlitewne czuwanie na lotnisku w Katowicach-Muchowcu oraz w katedrze śląskiej w dniu spotkania z Ojcem Świętym Janem Pawłem II w poniedziałek, dnia 20 czerwca 1983 r.

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983) 219-247

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: Jan Paweł IIpielgrzymkahistoria Kościoła na Śląsku


autor: Cuda, J.

tytuł: Wiarygodność objawionego sensu ludzkiej pracy. Fundamentalnoteologiczny aspekt papieskiej Ewangelii pracy

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983) 61-86

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia fundamentalnapracasensJan Paweł II

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

LA CRÉDIBILITÉ DU SENS REVELE DU TRAVAIL HUMAIN
Corne le titre meme l'indique, notre article s'occupe d'un aspect spécifique du problème de la crédibilité de la révélation chrétienne. La solution de ce problème - propre a la théologie fondamentale - est cherchée dans les deux encycliques de Jean Paul II Laborem exercens et Redemptor hominis. Tenant compte de cette détermination méthodique nous sommes obligés de respecter la logique qu'on peut découvrir le principe d'un conditionnement de la compréhension du sens du travail par la compréhension du sens de vie de l'homme. La crédibilité de ce principe est confirmée par l'expérience de la vie quotidienne. Il n'est pas difficile de constater qu'aujourd'hui la recherche du sens de l'existence historique de l'homme est marquée par une aporie théorique dont le résultat est celui de . aporie des lutions pratiqués auxquelles appartient aussi le phénomene du travail. La déformation du travail humain peut etre analysée sous trois aspects: "nature" - "homme" - "société". De cette expérience résulte non seulement la possibilité mais aussi la nécessité de s'intéresser au sens révélé du travail humain. Restant fideles au principe d'interprétation mentionné ci-dessus nous nous concentrons d'abord sur le sens révélé de l'existence historique des hommes. Dans l'anthropologie révélée ce sens reste lié au processus créateur. L'homme, "image de Dieu", est destiné a participer a la communauté d'une vie éternelle avec son Créateur. Comme cette communauté est celle d'amour, le processus créateur même devient "dialogique" et l'activité historique de l'homme cache le mystère de sa libre "réponse créatrice". C'est justement a cette réponse qu'est lié le problème de l'interprétation et de la réalisation du sens historique du travail. Faisant partie de la structure de vérité de la vie humaine le principe cartésien cogito ergo sum apparaît ici dans une autre formulation: laboro ergo sum. Selon l'anthropologie révélée, le travail conditionne non seulement la qualité de la vie humaine mais aussi cette vie même. Lié a l'alternative "être - ne pas être" le travail devient donc un postulat ontologique pour l'actualisation historique de l'homme. C'est dans ce contexte qu'il faudrait aussi analyser la raison d'être de l'église. Comprendre l'existence historique de l'église c'est comprendre le processus créateur de l'homme. Vivre dans l'église - cela veut dire: réaliser le sens révélé de la vie humaine. Cette réalisation consiste a coopérer (travailler) a l'actualisation historique du but eschatologique des hommes: ETRE-AVEC- DIEU. La problématique du travail humain, recherchée non seulement au niveau d'un perfectionnement objectif {perfectio operis) et subjectif (perfectio operands) du monde de l'homme, mais aussi au niveau de l'alternative de son "être - ne pas être", appartient a la théologie fondamentale. Il y en a plusieurs de constatations théologiques qui ne peuvent point se passer de catégorie du "travail". Le problème de la crédibilité du sens révélé du travail humain peut être abordé "implicite" et "explicite". L'aspect "implicite" consiste a analyser la perplexité (aporie) des recherches "d'en bas" (philosophiques) du sens de travail. L'aspect "explicite" prend en considération l'anthropologie révélée ("d'en haut"). Sous ce deuxième aspect on peut envisager les trois niveaux de recherches: a. l'existence historique de la révélation du sens du travail; b. la possibilité d'une formulation intégrale de ce sens (théorie); c. la cohérence du contenu révélé et de "l'expérience de vie individuelle et sociale de l'homme (pratique). C'est a ces niveaux des recherches que la théologie fondamentale cherche a mettre en évidence la crédibilité du sans révélé du travail humain. Il est bien clair que ces recherches ne sont pas en mesure de "prouver" adéquatement l'hypothèse révélé de ce sens. Il s'agit seulement de chercher (de multiplier) les exemples théorico-pratiques dont l'existence ne permet pas (a la raison eritique de l'homme d'aujourd'hui) de négliger ce phénomène culturel qu'on appelle "révélation chrétienne".



autor: Górecki, J.

tytuł: Oppelner und Piekarer Geschichte des Bildnisses der Mutter Gottes

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 38,S (2005) 222-230

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

OPOLSKA I PIEKARSKA HISTORIA ŁASKAMI SŁYNĄCEGO OBRAZU MATKI BOŻEJ
Obraz Matki Bożej znalazł się w Piekarach w końcu XV w. i pochodził z czeskomorawskiego warsztatu artystycznego. Od początku obraz zasłynął jako przedziwny (Admirabilis). Do Matki Bożej Piekarskiej podążali pielgrzymi nie tylko ze Śląska, ale i z Galicji, Moraw, Słowacji, Węgier i Pomorza. Ksiądz proboszcz Jakub Roczkowski w 1659 r. przeniósł obraz do głównego ołtarza. Najstarszą ślubowaną pielgrzymką pątującą od 1676 r. do dziś jest pielgrzymka z Tarnowskich Gór. Kiedy morowe powietrze, czyli zaraza nawiedziła w 1680 r. Pragę i Hradec Kralove, przypomniano sobie o przedziwnym Obrazie Matki Bożej Piekarskiej - już bardzo słynnym, a przecież pochodzącym z Czech. Wówczas to, za zgodą cesarza austriackiego Leopolda I, obraz peregrynował po ulicach Pragi i Hradec Kralove. Kiedy zaraza ustąpiła w 1680 r., arcybiskup Pragi Jan Fryderyk Wallstein publicznie ogłosił obraz za cudowny. W dowód wdzięczności za ocalenie Pragi i Hradec Kralove, podarowano Piekarom dwie kopie oryginału.
Przed obrazem Matki Bożej Piekarskiej modlił się w drodze do Wiednia król Jan III Sobieski wraz z całym rycerstwem. Podobnie elektor saski Fryderyk August II Mocny, nowo wybrany król Polski, w dniach 26-29 VII 1697 r. wybrał Piekary, a więc miejsce leżące poza granicami ówczesnego państwa polskiego, a nie Częstochowę, na miejsce przyjęcia wiary katolickiej. Wyznaniem swojej wiary w Piekarach Fryderyk August II Mocny podkreślił także cześć matki Bożej Piekarskiej. W związku z tzw. Wojną północną jezuici piekarscy wywieźli oryginał obrazu najpierw do Nysy, a potem w 1702 r. do Opola, skąd do Piekar już nie powrócił, mimo dwukrotnych apelacji do cesarza austriackiego Leopolda I. W Piekarach pozostała jedna z dwóch kopii obrazu będąca darem rajców Pragi i Hradec Kralove. W XVII w. kult NMP Opolskiej swym zasięgiem obejmował również sąsiednie tereny czeskie, sięgał nawet do Pragi. Odrodzenie kultu, a nawet jego wzrastanie nastąpiło po II wojnie światowej, gdy utworzono diecezję opolską. W 1974 r. NMP Opolską ogłoszono główną Patronką Opola. Obchód ku Jej czci rozciągnięto na całą diecezję po akcie koronacji obrazu, jakiej dokonał Jan Paweł II w dniu 21 VI 1983 r. na błoniach annogórskich. W XIX w. Piekary stały się ośrodkiem odrodzenia życia religijnego na Śląsku. To dzięki konfratrowi paulińskiemu księdzu proboszczowi Janowi Fickowi Piekary stały się także centrum katolicyzmu społecznego. Gdy powstała diecezja katowicka w 1925 r. cudowny obraz Matki Bożej Piekarskiej został ukoronowany - koronacji dokonał Cudownego Obrazu dokonał nuuncjusz papieski bp Wawrzyniec Lauri. Papież Jan XXIII ogłosił Najświętszą Maryję Pannę z Piekar Patronką diecezji katowickiej. Fenomen wielkiego kultu obrazu Matki Bożej Piekarskiej ks. Jerzy Bellman skwitował następującymi słowami: "Nie pędzel tu mocen, ni praca człowieka, ni drzewo, ni płótno, jeno Duch Boży, który sobie to miejsce i ten lud upodobał".



autor: Jan Paweł II

tytuł: Przyjmijcie od Waszego Rodaka i Następcy Piotra Ewangelię Pracy, Sprawiedliwości i Miłości Społecznej. Homilia podczas nabożeństwa maryjnego. Katowice, 20 czerwca 1983 r.

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983) 7-12

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Jan Paweł II

tytuł: Słowo do inwalidów i głuchoniemych w katedrze Chrystusa Króla

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983) 13

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Jan Paweł II

tytuł: Słowo do pielgrzymów na Jasnej Górze po powrocie z Katowic

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983) 14

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Jankowski, A.

tytuł: Sens trzech przenośni Pawłowych: "pierwsze dary" - "zadatek" - "pieczętowanie" (Rz 8, 23; 2 Kor 1, 22; 5, 5; Ef 1,13n; 4, 30)

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 4 (1971) 23-37

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaPaweł Apostołpneumatologiaeschatologia

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

TRES METAPHORAE PAULINAE: APARCHE, ARRHABON, SPHRAGIZO QUONAM SENSU DE SPIRITU SANCTO USURPENTUR (R 8r 23; 2 C 1, 22; 5, 5; E lf 13 s; 4, 30) VINDICIAE PNEUMATOLOGICAE NOVI TESTAMENTI ARGUMENTUM
Tres illas metaphoras non solo contextu, sed etiam similitudine manifesta idearum inter ¡se connecti constat. Sed praestat inquirere, quanti sit momenti pro pneumatologia S. Pauli haec earum connexio. Solam - ut aiunt - transpositioinem privilegiorum Israel in his tribus ideis animadvertere (L. Cerf aux), minus aequo videtur. Nam cunctae simul etiam ad eschatologiam, et quidem prae primis, spectant, utppte quae notas singulares actionis Spiritus Sancti in Christifideles optime exprimant. Aparche (R 8, 23), quae potius "donum primum", quam "primitiae" sensu obvio vertenda est, apte illustratur iis, quae in R 8, 26s dicuntur ab Apostolo de "gemitibus Spiritus" inspirantibus desiderium eschatologicum in corde fidelium. Anhabon (2 C 1, 22; 5, 5; E 1, 14) ipsi Spiritui Sancto applicatus Eum esse reale iam pignus gloriae finalis tam singulorum fidelium quam totius Ecclesiae clare manifestât. Actio denique verbo sphragizein metaphorice designata enuntiat signum quoddam stabile fidelibus esse impressum tamquam divino mancipio simulque similitudini, quo signo insuper futurae gloriae caelesti apte asserventur (2 C 1,22; E 1,13; 4,30). Sensus igitur trium illarum metaphorarum hisce continetur: 1. actionem Spiritus Sancti hoc modo expressam durare inde ab initiatione Christiana usque ad plenam a Deo possessionem electorum, 2. actionem hanc a Persona divina in hominis personara exerceri, 3. actionem Spiritus et cooperationem hominis formam cuiusdam dialogi prae se ferre, 4. donum Spiritus Sancti hoc modo designatum pignus esse gloriae futurae, quae eiusdem est naturae quam gratia huius temporis, 5. "sigillum Spiritus" esse speciem quandam consecrationis, quae assimilans nos missioni Christi facit nos pertinere ad Dominum atque, nobis utique cooperantibus, caute custodit ad vitam aeternam.



autor: Karczewski, M.

tytuł: "Chciałbym, abyście wszyscy mówili językami..." (1 Kor 14,5). Św. Paweł jako apostoł w świetle 1 Kor 12-14

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 42,1 (2009) 27-38

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia biblijnaNowy Testament1 List do KoryntianPaweł Apostoł

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

"VORREI CHE TUTTI PARLASTE IN ALTRE LINGUE..." (1 COR 14,5). S. PAOLO COME L’APOSTOLO ALLA LUCE DI 1 COR 12-14
Sommario
L’articolo intitolato contiene uno breve studio teologico-biblico dedicato al problema del rapporto tra Paolo e il gruppo dei carismatici esistente a Corinto. Il tema dei carismi appartiene al gruppo dei problemi ledati alla formula “peri. de,", che potrebbe suggerire che Paolo risponde alle domande poste dai Corinzi. Gia la costruzione letteraria di 1 Cor 12-14 esprime un grande interesse di Paolo di poter convincere e non perdere le persone che vedono la loro funzione nella chiesa in maniera sbagliata. La lettura teologico-biblica di questi capitoli mette in evidenza tre caratteristiche principali dell’atteggiamento di Paolo. Alla luce di 1 Cor 12-14 Paolo appare come esperto nelle realta spirituali, come pedagogo molto sensibile e come apostolo consapevole della sua responsabilita di fronte del bene comune - la chiesa.



strona: 1 spośród: 3
»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]
znaleziono: 26 opisów(-y)