Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego

Oferta WTL UŚ

Nadchodzące wydarzenia

Nie ma nadchodzących wydarzeń

konsultacje - wyjątki

zgłoszone przez pracowników wyjątki w zwykłych terminach konsultacji: brak zgłoszeń

zajęcia dydaktyczne - zmiany/wyjątki

zgłoszone przez pracowników zmiany/wyjątki w zwykłych terminach zajęć dydaktycznych: brak zgłoszeń

ŚLĄSKIE STUDIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE



1173 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)

zakres wyszukiwania (2)

sortowanie


ilość opisów na stronie

 


wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:

⇒ autorów

⇒ słów kluczowych


szukane wyrażenie: Reginek, A. | znaleziono 7 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1



autor: Reginek, A.

tytuł: "Gratuletur Ecclesia Laudum" - średniowieczny hymn ku czci św. Barbary

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 22 (1989) 331-336

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Reginek, A.

tytuł: Formacja kulturalna alumnów w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach w latach 1984-1994

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 27-28 (1994-95) 273-278

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Reginek, A.

tytuł: Pasja chorałowa w odnowionej liturgii

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 14 (1981) 261-298

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

DIE CHORALPASSION IN DER ERNEUERTEN LITURGIE
Jahrhunderte lang gehörte die einstimmige lateinische Passion zu der lebendigen liturgischen Tradition der katholischen Kirche. Obwohl die Einführung der Muttersprache in die Liturgie eine Abschwächung des gregorianischen Chorals veranlasste, kann man gegenwärtig ein neues Interesse für die Choralkompositionen, welche eine Schatzkammer der Kirche sind, beobachten. In dem Artikel wird ein Vorschlag der Anwendung des gregorianischen Gesangs in der feierlichen Celebration der Passion in der erneuerten Liturgie unterbreitet. Der Passionstext in der polnischen Übersetzung wurde zu den ältesten uns bekannten Passions — Überweisungen in Polen aus XV und XVI Jahrhundert adaptiert. In der Einleitung wird die allgemeine Charakteristik der Choralpassion, ihrer Genesis, Ausführungspraktik und ein Überblick über den Passionsgesang in Polen nach den ältesten Quellen aus der Handschriftensammlungen in Krakow und Wrocław dargestellt.



autor: Reginek, A.

tytuł: Sprawozdanie z działalności naukowej, dydaktycznej i gospodarczej Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach w roku akademickim 1994/95

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 29 (1996) 351-353

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Reginek, A.

tytuł: Sprawozdanie z działalności naukowej, dydaktycznej i gospodarczej Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach w roku akademickim 1995/96

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 30 (1997) 335-338

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe:


autor: Reginek, A.

tytuł: Recepcja religijnych pieśni Franciszka Karpińskiego w wybranych zbiorach ewangelickich

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 35,2 (2002) 417-425

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: muzykahistoria muzykiKarpiński, Franciszek

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

REZEPTION DER RELIGIÖSEN LIEDER VON FRANCISZEK KARPIŃSKI IN DEN AUSGEWÄHLTEN EVANGELISCHEN GESANGBÜCHERN
Zusammenfassung
"Die religiösen Werke" von Franciszek Karpiński aus der Sammlung Pieśni nabożne (erste Ausgabe - Suprasl 1792), in den katholischen Gebets- und Gesangbüchern verbreitet, kommen auch in den bedeutenden evangelischen Kantionalen vor. Einer der wichtigsten Vertretern des polnischen Schrifttums in Pommern, Danzinger Pastor Krzysztof Celestyn Mrongowiusz gab einen wichtigen Beweis seiner Toleranz und seiner Beziehungen zu der polnischen Kultur, indem er drei Lieder von Karpiński in seinem berühmten Pieśnioksiąg von 1803 ausgab (die zweite Ausgabe von 1840 enthält schon vier Lieder). Das Werk von Mrongowiusz wurde durch Hinweise von Bischof Jan Pawel Woronicz und durch seine Idee des nationalen Pieśnioksiąg zum Teil inspiriert. Eine ähnliche Achtung für religiöse und nationale Werte zeigte der evangelische Pfarrer Jerzy Heczko, der in dem unter der österreichischen Herrschaft bleibenden Teschener-Schlesien wirkte. In seinem Kantional (erste Ausgabe -Teschen 1865) veröffentlichte er sieben Werke von Karpiński. Vier von ihnen befinden sich auch in der Sammlung von Mrongowiusz: Kiedy ranne wstają zorze, Wszystkie nasze dzienne sprawy, Dosyć Boże deszcze lały, We dnie i w nocy Bóg nad nami czuje. Im Kantional von Heczko sind noch drei andere Lieder: Boże z Twoich rąk żyjemy, Ciebie Boże lud Twój wzywa, Zmarły człowiecze z tobą się żegnamy. Pieśnioksiąg von Mrongowiusz und Kantional von Heczko spielten in der Verbreitung des Glaubens und in der Weitererhaltung der polnischen Literatursprache eine bedeutende Rolle.



autor: Reginek, A.

tytuł: Przekaz teologii małżeństwa w kościelnych pieśniach ślubnych

Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 49,1 (2016) 79-96

pełny tekst artykułu      spis treści rocznika

słowa kluczowe: muzyka kościelnamałżeństwo

pokaż / ukryj streszczenie (show/hide abstract)

Theology of Marriage in The Church Wedding Songs
In the old church song repertoires in the Upper Silesia one may find a distinct group of songs connected with the celebration of the sacrament of matrimony. There are not many of them and they are usually labelled as songs before vows and after vows. The theological content of these songs generally concentrates on the topic of unity and indissolubility of the marital covenant. They also take the form of singing supplications for God’s help for the newlyweds. As far as the music is concerned, these songs often use melodies borrowed from other popular songs in the form of contrafactum, but there are also some melodies specially composed. Nowadays, the songs performed and instrumental music played at the celebration of the sacrament of matrimony are not always chosen in accordance with the spirit of liturgy; and often lay music permeates church ceremonies. This is why there is a need for new works in this field of church chant; a need for songs closely related to the wedding ceremonies.



strona: 1 spośród: 1
znaleziono: 7 opisów(-y)